Acura spustila tento měsíc prodej faceliftované verze luxusního sedanu RLX modelového roku 2018. Model vyšší střední třídy, zacílený na Lexus GS, Audi A6, BMW 5 a Mercedes třídy E, jenž se kdysi jmenoval Legend, už dvě generace provází taková prodejní mizérie, že je s podivem, že stále ještě zůstává v nabídce. Proč se na to Honda rovnou nevykašle?
Odpověď na tuto otázku je možná jednodušší, než by se na první pohled mohlo zdát, nejprve je však nuté pochopit, co je vlasně na RLX/Legendu špatně a jestli je jako model do budoucna životaschopný a udržitelný. Už minulá generace auta, která se u nás ještě prodávala jako Legend, byla skutečnou výkladní skříní japonského engineeringu. Pokročilostí elektronických bezpečnostních a asistenčních systémů patřila ve své třídě k naprosté špičce a sofistikovaný pohon všech kol SH-AWD s vektorováním točivého momentu byl v v dané třídě bez konkurence. Ale o hi-tech hondu nebyl zájem. Důvodem byl nade vší pochybnost nenápadný, anonymní design, který nezachránil ani relativně odvážnýfacelift. Další věc, která zákazníkům vadila, bylo málo místa na zadních sedadlech, čímž se vůz lišil od předešlé generace.
Pokud jsme čekali, že se Honda poučí z chyb a nový Legend/RLX vsadí na výrazný design, nestalo se tak. Aktuální generace sice je výraznější a rozdíl oproti konkurenci se zmenšil, ale stále to nějak nebylo ono. Alespoň že kabina se zvětšila opravdu výrazně a auto nabízí nejprostornější interiér ve třídě. Ba co víc, už tak hi-tech model ještě přitlačil na pilu a propracovaný systém pohonu všech kol vyměnil za ještě komplikovanější hybrid SH-AWD s vektorováním točivého momentu pomocí dvou zadních elektromotorů, příbuzný s tím v supersportovním NSX. I toto řešení výrazně předběhlo konkurenci ve třídě. Jenže prodejní úspěch nejen že se nedostavil, ale zájemců bylo stále méně a méně, v poslední době prodej v celém USA nedosáhl ani sto kusů měsíčně.
Honda totiž vyrobila neuvěřitelnou botu. Zatímco minulá generace sice využívala předokolkovou platformu Accordu, ale bylo to 4×4 s vectoringem, současný Legend/RLX je hybridní čtyřkolkou až ve vrcholné verzi za opravdu spoustu peněz, zatímco standardem je přokolka se šestiválcem. I v tomto případě sice inženýři použili technickou vychytávku P-AWS (Precision-All Wheel Steering), což je aktivní řízení všech kol, které výrazně vylepšilo chování autana silnici, ale stále je to imageově problematická předokolka, tedy nic, po čem by zákazník v luxusní vyšší střední toužil, zvlášť v kombinaci s nijak úchvatným vzhledem.
S technikou stárnoucího modelu sice Acura už nic neudělá (nepočítáme-li tedy náhradu starého šestistupňového automatu za desetistupňový), ale po stránce vzhledu se aktuálně s modelovým rokem 2018 opravdu „vytáhla“. Příď i záď byly upraveny v souladu s novou designérskou filozofií Precision Crafted Performance, představenou ve formě příslušného konceptu a auto vypadá tak o 300 % lépe. Nová příď i záď byly zakomponovány citlivě a RLX působí dravě a výrazně. Teď už to sice asi prodeje nezachrání, ale kdyby takhle vypadalo auto od začátku, možná by se prodeje vyvíjely trochu jinak. Současně Acura zredukovala množství výbav a zlevnila hybridní verzi o téměř 100.000 korun, což je na americké poměry spousta peněz.
Ptáte se tedy, proč tolik snahy kvůli stovce prodaných aut měsíčně? Acura se od počátku své existence profilovala jako luxusně-sportovní značka, dávno před tím, než se tímto směrem vydal Mercedes, Audi, o Lexusu nemluvě, jenže v průběhu času se stala spíše výrobcem luxusních SUV. Prestižní MDX je nejprodávanější auto své třídy v USA a i menší RDX se pohybuje v horní polovině spektra, Acura se s nimi dobře trefila do vkusu zákazníků, ale marná snaha, to nejsou zrovna sportovně laděné vozy a pokus o SUV-kupé ZDX se hrubě nevydařil. Nositelem sportovního image značky by tak měly být právě sedany. Typ TLX je takto přímo koncipovaný a prodává se zhruba jako Audi A4 a Infiniti Q50, což není úplně špatné, ale Mercedes C si vede přece jen lépe. A to zpropadené RLX? Se svojí hybridní technikou Sport Hybrid SH-AWD je de facto spojovacím článkem mezi supersportovním NSX používajícím podobné technické řešení a zbytkem produkce. Proto se ho Acura, vcelku pochopitelně, nechce vzdát.
Jenže Acura musí především vydělávat a spoléhat se na dvě SUV a částečně na jeden sportovní sedan není úplně dobrá strategie. Otázkou tedy je – jaké vlastně bude nové RLX? Spekuluje se, že mu Acura vrátí označení Legend, spekuluje se, že se Acura vrátila k původnímu plánu před krizí a vyvíjí novou zadokolkovou platformu, ale nic z toho není potvrzené, natož pak jisté. Nabeton ale lze říci jedno – NĚCO se stát musí a doufám, že si u Hondy už nikdo nemyslí, že bude stačit líbivý kabátek…