Suzuki Spacia: nová generace kei pro Japonsko

Suzuki uvedlo na domácí trh novou generaci modelu Spacia. Jedná se o zástupce třídy městských miniautomobilů a to konkrétně těch vůbec nejtypičtějších: hranatých krabiček s výškou větší, než šířkou. Maximální půdorysné rozměry aut kei jsou přesně dány a výrobci tedy v honbě za vnitřním prostorem ženou auta do výšky. Suzuki Spacia zabalilo tyto proporce do roztomilých, zaoblených tvarů, příď nevyjímaje. Zájemci o poněkud drsnější vizáž však mohou sáhnout po variantě Spacia Custom s ostře řazenými světlomety, rozměrnou “singleframe” maskou chladiče a sportovnějšími designy kol.

Mikrovan od Suzuki je poháněn samozřejmě benzinovým tříválcem o objemu 0,66 l s přeplňováním nebo atmosférickým plněním a skromnému motůrku pomáhá cosi na způsob mild-hybridního systému, známým jako Ene-Charge. Ten se postará o to, aby se alternátor odpojil při akceleraci a neodebíral tak energii spalovacímu motoru. Akumulátor se nabíjí pouze při plynulé, klidné jízdě nebo při zpomalování. Je ale skromných rozměrů (i kapacity), proto jej doplňuje ještě stejným způsobem dobíjený pomocný akumulátor, jenž se stará o dodávku energie pro klimatizaci, ventilaci a další palubní systémy. Ačkoli auto vypadá jednoduše a je poměrně laciné, disponuje většinou dnes běžně dostupných bezpečnostních a asistenčních systémů, které přijdou vhod zejména při pohybu po městě, kam jsou kei primárně určena.

Stejně jako v Evropě, i v Japonsku platí Suzuki za specialistu na malá, zákazníky hojně vyhledávaná auta, očekává se prodej 12 tisíc aut měsíčně. V přepočtu na koruny vyjde Suzuki Spacia na 250 až 360 tisíc korun v závislosti na zvolené verzi a výbavě, hlavní kouzlo těchto aut však spočívá v nižším zdanění, než v případě běžných aut. Pestože se vláda snaží z důvodu zvýšení konkurenceschopnosti domácích značek vozy kei postupným růstem daní zlikvidovat,  stále jsou pro spoustu Japonců velmi atraktivní volbou.