Novinky

Toyota a Nissan ve při: škodí absence 4×4 prodejům crossoverů?

Tohle je opravdu v(d)ěčné téma diskuzí – musí mít vozy typu crossover, tedy silniční auta s vizáží SUV a vyšší stavbou karoserie, pohon všech kol? Většina debat nakonec skončí jasnou převahou příznivců pohonu 4×4, jenž by podle jejich názoru měl být dostupný alespoň za příplatek, jenže… Jenže prodejní čísla říkají přesný opak, u malých crossoverů se prodá s pohonem všech kol naprosté minimum aut a mezi kompakty jsou také ve výrazné menšině. A jednotní v názoru na čtyřkolky nejsou očividně ani špičkoví manažeři automobilek.

Toyota prodává v USA předokolkové C-HR od dubna a prodalo dosud zhruba 22 tisíc exemplářů, což je výrazně méně, než jeden z jeho hlavních rivalů Honda HR-V (75 tisíc od počátku roku) a severoamerický viceprezident Toyoty pro prodeje Bob Carter si postěžoval, že důvodem nízkých prodejů je právě absence pohonu všech kol, jenž „ubližuje prodejnímu potenciálu“. Na tento komentář zareagoval trochu překvapivě severoamerický šéf přes produktové plánování Nissanu Michael Bunce, jenž prohlásil, že, co ubližuje prodejům  C-HR, je v první řadě cena. Toyota totiž startuje na 22.500 dolarech, což je o 3000 dolarů více, než honda.

Ptáte se, proč má Nissan potřebu komentovat prodeje crossoveru od Toyoty? Důvodem není nic menšího, než obrana vlastní strategie a filozofie. Končící model Juke, jenž měl jak pohon všech kol, tak výkonné motorizace, střídá vůz Kicks, jenž výkonem zrovna nepřekypuje a s pohonem všech kol se u něj vůbec nepočítá. „Očekáváme, že Kicks bude populární hlavně ve velkých městech na západním i východním pobřeží a očekáváme minimálně 50 tisíc prodaných aut ročně“, dodává Bunce.

Co myslíte, který z manažerů obou japonských značek má pravdu? Vyřadili jste z výběru svého budoucího auta C-HR kvůli absenci 4×4? a bude ze stejného důvodu nepřijatelný i Nissan kicks? Já osobně mám pocit, že pravda je na straně Buncea… 😉

 

5 komentářů: „Toyota a Nissan ve při: škodí absence 4×4 prodejům crossoverů?

  • Ano Bunce má určitě pravdu, 4×4 do města nebo na pobřeží USA vůbec potřeba není. Nedovedu si však představit v EU, konkrétně u nás na Vysočině auto typu CR-V bez 4×4. Velké a těžké auto s předokolkou samozřejmě bude jezdit i v zimě, občas se však hodit určitě bude. Pocitově však u mě osobně jedině s možností připojení zadní nápravy v případě potřeby. Není určitě potřeba stálý pohon, ale jak jsem řekl, občas se to hodí.

    • Vzpomínám si na dobu před cca 15 lety, když jsem byl na dovolené v Krkonoších. Zatímco v Praze to bylo samé SUV, na horách jeden HB vedle druhého, plus pár starých niv, pajer a patrolů. A ani dnes nemám pocit, že co horal, to čtyřkolka. 🙂 Ale samozřejmě na horách 4×4 smysl dává, naopak ve městech skoro vůbec.

  • Zalezi, kde se to (ne)prodava – v Kalifornii to absenci 4×4 urcite nebude, ale nekde v nasich zemepisnych sirkach klidne ano. To ale vi panove u Toyoty a urcite neplaca jen tak do vetru (teda pokud jen neomlouva nesplnene prodejni cile, ke kterym by moznost 4×4 nepomohla, ale huba snese vsechno).

    • Jako alibi se to určitě hodí, stejně tak ale samozřejmě bude Nissan obhajovat downgrade Juku. U globálních modelů si však myslím, že se 4×4 odůvodní v každém případě, je škoda ho nemít. Zvlášť když člověk vidí, že Japonci nabízí doma ve čtyřkolce i psí boudy.

  • CH-R se u nas prodava ve vrcholne verzi bez hybridu jako AWD.

Komentáře nejsou povoleny.