Novinky

Mazda straší konkurenci informacemi o spotřebě motoru Skyactiv-X

Je zbytečné připomínat, že se Mazda se rozhodla jít v oblasti motorářské techniky úplně jinou cestou, než zbytek světa. Výsledkem jsou momentálně atmosférické benzinové motory Skyactiv-G, které se vyznačují nižší spotřebou, než většina srovnatelných downsizovaných turbomotorů. Tajemstvím není ani to, že teď Mazda pracuje na nové generaci Skyactiv-X s technikou Spark Controlled Compression Ignition (SCCI), která bude unikátní tím, že kombinuje techniku zážehových a vznětových motorů. Z benziňáků si bere palivo a svíčky, z dieselů obrovský kompresní poměr (29,4:1) a schopnost zapálit extrémně chudou směs pouhým stlačením, bez jiskry svíčky. A navrch k tomu přidává malý mechanický kompresor pro lepší reakce, výkon a účinnost.

Nový motor se obejví v sérii až v roce 2019, ale Mazda se rozhodla trošku rozvířit stojaté vody a znervóznit konkurenci. Šéf vývoje motoru Eiji Nakai totiž oznámil, že 2.0 Skyactiv-X bude až o 30 % úspornější, než aktuální 2.0 Skyactiv-G s obdobným výkonem! Doposud se přitom mluvilo o zlepšení kolem 14 %… Předpokládá se, že Mazda hovoří o verzi G165, nový motor totiž má momentálně výkon 190 koní a (trošku překvapivě) menší točivý moment 194 Nm. Když vezmeme v úvahu, že už dnes spotřebou Sky-G „ničí“ turbokonkurenci, bude to asi příští rok pořádné haló. Pokud se tedy Nakaiovy prognózy potvrdí…

14 komentářů: „Mazda straší konkurenci informacemi o spotřebě motoru Skyactiv-X

  • Nevím jestli to byl Nakai nebo nějaký jiný Mazda inženýr co u naší M6 175 AWD prognostikoval spotřebu 5.5l ,což je přesně skoro polovina z našeho průměru 😀 Spotřeba mě tak netrápí, hlavně ať se jim ten motor povede, i když to bude jezdit za 5 tak to bude paráda.

    • 😀 😀
      Spíš to bude tak, že budou rádi za těch reálných 14-15 %, ale i to bude slušné. Osobně jsem ale ze Sky-X trochu nervózní. První jízdy potvrzují zvukový projev dieselu v nízkých otáčkách, čehož jsem se bál, jakkoli to prý stále ladí.
      Ale hlavně mi to přijde technicky hrozně složité a potenciálně poruchové. Sešla se tam snad všechna myslitelná dnešní „kur*ítka“, motor bude muset mít kvůli provozním teplotám téměř robustnost dieselu a výrobně bude odhadem stejně tak drahý, neušetří se nakonec ani na těch svíčkách. 🙂

      • Těch 194 Nm se mi nějak nezdá. Má to stejný objem, dají k tomu kompresor, a aby bylo výsledkem snížení točivého momentu, to je divné. Na druhou stranu by to muselo točit hodně vysoké otáčky. maximální výkon by to totiž muselo mít minimálně při 6800 otáčkách (a to ještě kdyby těch 194 Nm bylo až při těch 6800, což nebude, takže by maximální výkon musel být posazen ještě mnohem výše, až někde kolem 7500). To bych se dost divil. To bude pravděpodobně nějaká chybka ve zdroji.

        • Ten točák se mi taky nezdá. Mazda sice říká, že kompresor je tam spíš pro zvýšení účinnosti, než výkonu, má být nějaký nízkotlaký, ale že by nedosáhl ani hodnoty atmosférického dvoulitru, by bylo zvláštní. Když používalo Volvo LPT turbo, i tak měli z objemu 2,4 l točivý moment 280 Nm (a 200 k). Tak jestli Britové nenapsali místo dvojky jedničku. 😉

          • Ono hlavně se mi nezdá, aby takový motor měl max. výkon při cca 7500 otáčkách. Nevím, jak k tomu došli, zda někdo např. nepopřehazoval jednotky (místo 194 lbft někdo omylem napsal 194 Nm a Britové si to pak přepočítali na svých 143 lbft). 194 lbft je 263 Nm, to by už na 2.0 s kompresorem sedělo.

          • Hmm, psal jsem komentář, ale nějak mi zmizel. Mně se hlavně nezdá to, že by dosahoval maximálního výkonu až někde kolem 7500 otáček. Spíše bych to viděl na to, že původní údaj byl 194 lbft, ale někdo to chybně zveřejnil jako 194Nm. Když to pak převzali Britové, přepočítali si to na 143 lbft. Být to 194 lbft, bylo by to 263 Nm a to by sedělo.

          • Hmm, psal jsem komentář, ale nějak mi zmizel. Mně se hlavně nezdá to, že by dosahoval maximálního výkonu až někde kolem 7500 otáček. Spíše bych to viděl na to, že původní údaj byl 194 lbft, ale někdo to chybně zveřejnil jako 194Nm. Když to pak převzali Britové, přepočítali si to na 143 lbft. Být to 194 lbft, bylo by to 263 Nm a to by sedělo.

          • Vy nás ale zásobujete, pane Karfík. ? Nějak blblo ukládání? Asi máš pravdu, zřejmě to bude informační šum, dávalo by to větší smysl.

          • Jj, blblo. Nic se neukázalo a najednou příspěvek, který jsem psal dávno předtím i pokus o nový… Sám jsem zvědav, co z toho nakonec bude, ale počítal bych s těmi cca 260 Nm.

    • Kde a jak s tím jezdíte?? Neříkám, že je to nějaký etalon úspornosti, ale kamarád to má a jezdí s tím za cca 6.5, cestou na hory do Itálie (140 tacho tempomat, rakev na střeše) to jelo tuším 6.3 nebo těch 6.5, už nevím, každopádně mi to přišlo docela slušné, navíc s automatem. Spritmonitor říká 6.85, největší machr 8.64, takže nějakých 10-11 mi přijde jako 3 km cesta do práce, zásadně na jedničku a ideálně jen když je pod nulou 🙂

      Nicméně jak píše King, u S-X doufám, že se Mazda neodvaří jako BMW, kteří prakticky nemají jediný spolehlivý benzín a i z něčeho tak nezničitelného, jako je R6 dokázali udělat nespolehlivý krám. Jasně, že to novináři nikde nepíšou, je to přece ta německá prémie, bla bla, a navíc BMW to vyrábí pro ty, co jim za to zaplatí na salónu a ne pro socky co to za 700k koupí ojeté, ale to neznamená, že by to měl být až takový vrak.

      A Mazda k vysokým tlakům (největší bolest BMW benzínů) přidává turbo (druhá největší bolest BMW benzínů) a brutální kompresní poměr (hlavní nevýhoda chrochtáků – blok jak z tanku, tvrdý zvuk). Všechno jde sice utlumit, ale pak už je otázka, jaký to má praktický smysl. Atmosféra byla o zvuku a právě o té spolehlivosti, kterou vysokotlaké vstřiky a turba prostě nemají a jestli to bude chrochtat jak pažoutí THP (200 hp 1.6 v RC-Z mi rvala uši), tak to abych časem koupil novou M6 2.5 a doufal, že než to ojezdím, bude buď X ozkoušené nebo někdo jiný vyrobí něco, za co to půjde vyměnit.

      • Také jsem se díval na Spritmonitor atd, hodně dálnice delší vzdálenosti 70%. ČR Nemecko 50-50%. V DE 180-200 tempomat, ČR 140-180 potom pod 10 nejde. (prázdné auto)

        Jinak město a okolí si vezme 8 a to při defenzivní velmi klidné jízdě.
        V servisu dělají zpravidla vždy software update.

        No je to holt automat a AWD, i když M6 vidí skoro jen dálnici čekali jsme trochu menší spotřebu, ale co 🙂

        U BMW se to hrozně zvrhlo, čím větší hlouposti dělají tím více stoupají prodejní čísla. Absolutně to poukazuje na vývoj zákazníků coby čím více Life style zboží tím lépe. Co se nachází pod kapotou už nikoho nezajímá, hlavně že je to BMW. Hlavně, že to má Connected Drive…

        • Něco je špatně, defenzívní velmi klidná jízda a 8 s dieselem? Jak říkám, kamarád jezdí taky spíš klidně a 6.5, což odpovídá číslům ze spritmonitoru o dost víc, přitom má úplně to stejné.

          Nezvrhlo se to jen u BMW, jen u nich je to hodně vidět a v hodně velkém kontrastu s dřívějškem. Celý automotive jde do háje, ale ono je to s přituhujícím socíkem logické. Podle mě zůstávají jen Japonci, kteří mají ten maximalistický přístup ke kvalitě v krvi. Současně i tam už je vidět, že jdou nahoru prodeje levných šuntů a časem se ta optimalizace projeví i u aut (jisté první vlaštovky už jsou – třeba Takata – ale ty vyplývají z něčeho jiného než cílené ojebávky u evropských automobilek).

          Zpátky k S-X, jsem na to každopádně zvědavý a ještě víc na poface M6 s 2.5t, protože to uvidíme o dost dřív:-)

        • Prémiové značky zažívají vůbec zajímavou degradaci. Downsizingem a rozšiřováním do všemožných segmentů přichází o punc exkluzivity a nikoli nevýznamná část mainstreamu, který naopak přechodem na turba posílil a nesmí zaostávat v infotainmentu a vlastně už dneska v ničem včetně materiálů naopak jde nahoru. Dneska už se to hodně promíchává a vsadím se, že naše děti už budou mít problém rozlišit, co je a co není prémie.

          • Toho bych se nebál, stejně jako je a podle mě i bude v budoucnu Prada nebo „ludvík“ víc než kdejaký Guess nebo jak se jmenují levnější „luxusní“ hadry-kabelky, tak i BMW bude víc než Mazda, protože se budou budovat primárně brandy. Není přece důležité, aby to něco umělo, důležité je, že to bude hezky vypadat a bude to drahé (iSheep). Klidně to může by parametrově o dost horší, aspoň bude ten punc exkluzivity ještě výraznější.

            Takže za 20 let – pokud ještě budeme mít od soudruhů z EU dovoleno vůbec řídit – bude BMW ještě dražší a navoněnější bída než dnes. Technicky to bude shit, ale ty materiály a design, to bude stále NĚCO a zákazník si to koupí, protože když to udělá, bude cool a když bude kupovat dle techniky, cool nebude. Proč stojí „švýcary“ s etou za 50 USD klidně 20x tolik než Seiko s in-house kalibrem? V autech to bude stejné – jedině, že by to někdo z aktuálně prémiových značek pokakal natolik, že ten punc exkluzivity ztratí. Což se pravda může stát, třeba nějaká „meetoo“ kampaň a je to v konkurzu ani nemrknou.

Komentáře nejsou povoleny.