Mazda vyvíjí Li-ion startovací akumulátory

Mazda má v plánu do budoucna zase o něco zredukovat váhu svých automobilů, tentokrát půjdou pod kudlu startovací akumulátory. Stávající těžké olověné články by měly být kolem roku 2021 vyměněny za výrazně lehčí dvanáctivoltové Li-Ion baterie, což zase o chloupek sníží spotřebu, zlepší dynamiku a ovladatelnost auta.

Mazda nové li-ionky vyvíjí ve spolupráci s firmami ELIIY Power a Ube Industries, tato chvályhodná aktivita však má jednu stinnou stránku – cenu. Současné Li-Ion akumulátory jsou přibližně desetkrát dražší, než standardní olověné baterie a nelze očekávat, že by tyto náklady šly na účet Mazdy, auta se tedy zase o něco prodraží, nehledě na případné výměny u ojetých aut.

 

5 komentářů: „Mazda vyvíjí Li-ion startovací akumulátory

  • 20.3.2018 (12:31)
    Permalink

    No, kdyby auto najelo 15.000 km/rok, spotřebu to snížilo o 0,1 litr / 1000 km (což je naprostá pitomost, skutečné číslo bude nejméně o řád nižší), tak to je po dobu životnosti akumulátoru, tedy li-on skoro přesně 8 let, úspora 120 litrů paliva.
    120 x 35 Kč= 4200 Kč.
    15 000 Kč lion x 1,7 * 1 500 Kč Pb.

    Takže i při nehorázně optimistickém předpokladu snížení spotřeby je to těžký prodělek kolem 8.000 Kč / každých 8 let. To je prodělek cca 3 Kč denně.

    Pokud bychom počítali nějaké extra velké nájezdy, třeba 80.000 km / rok, tak to vyjde lépe, ale i tak se s reálnou úsporou paliva nějakých 0,01-0,02 litru* / 100 km budeme stále v těžké ztrátě.

    * Jestliže budeme uvažovat zvýšení spotřeby vozu mezi prázdným a plným autem 1 litr, tak to vychází na 0,02 / 10 kg.

    • 21.3.2018 (15:30)
      Permalink

      Nedává to moc smysl. Snad s výjimkou toho, že se omezí používání olova…

      • 22.3.2018 (7:52)
        Permalink

        To sice omezíš, jenže ono se olovo z akumulátoru do životního prostředí uvolňuje jen zcela zanedbatelně. Další problém je bezpečnost. Lithiové aku jsou dost háklivé na deformaci, a potom začnou lehce hořet. A shoří celé. A když už hoří, tak je to pěkné svinstvo, co jde do vzduchu.

        A i jinak. Olovo z akumulátorů recykluješ s učinností blízkou 100%. Lithiový akumulátor recyklovat nejde.

        Celý ten nápad mi přijde jako honění velmi malého množství bodíků za CO2, na úkor ekologie i kapsy zákazníka.

  • 22.3.2018 (7:54)
    Permalink

    Docela by mě zajímalo na základě čeho to HQ Mazdy odsouhlasilo, protože to je fakt moc snahy a peněz pro nic.

    • 22.3.2018 (9:01)
      Permalink

      Řekl bych, že nejdůležitější na tom je, aby ten lithiový akumulátor měl takové rozměry a technické parametry, aby byl až odejde, zaměnitelný za standardní. Což vůbec není automatické, každé konstrukci vyhovuje něco jiného, mohou udělat elektriku univerzální, ale i schválně jen pro lithium.

      Mě ještě napadá, že ta životnost nemusí být 8 let, což je standard pro hybridy / aku, bo ta konstrukce aku bude jiná.
      Také je to “obchodní příležitost”, udělat aku a elektriku vozu tak, aby jsi si od nich jejich akumulátor musel koupit. Což vůbec není jasné, jak se k tomu Mazda postaví.

Komentáře nejsou povoleny.