Toyota zrenovovala nejstarší závoďák Sports 800
Toyota Sports 800 v šedesátých letech vyvolala velké pozdvižení, když na okruzích porážela auta s více než dvojnásobným objemem motoru. Největším úspěchem auta se stal v roce 1966 pětisetkilometrový závod na okruhu Suzuka, do něhož nastoupily čtyři Toyoty Sports 800 a dvě z nich obsadily v cíli první a druhé místo!
Toyota Sports 800 přitom byla vybavena skromným motůrkem o objemu 790 ccm a výkonu 46 koní, zatímco řada soupeřů měla pod kapotou dvoulitrové motory. Jak se jí to tedy podařilo? Na rozdíl od rallye o pár desítek let později 😉 v tom nebyla žádná kulišárna.
Klíčem k úspěchu Sports 800 byla nízká hmotnost (pouze 580 kg v produkční(!) verzi) díky použití kombinace oceli a hliníku a v aerodynamickém tunelu laděné tvary karoserie. Díky tomu auto v závodě nemuselo ani jednou tankovat (dokonce mělo v cíli v nádrži ještě 30 % paliva!), což samozřejmě ušetřilo čas, nelze však zpochybňovat ani další jeho technické kvality, které kupéčku dal do vínku šéfinženýr Tatsuo Hasegawa (mimo jiné tvůrce první generace corolly).
Tento konkrétní vůz #3 s číslem šasi 10007, jenž na Suzuce dojel s pilotem Mitsuem Tamurou na celkovém druhém místě, je zřejmě jediný dochovaný exemplář z tohoto závodu a má se za to že jde o nejstarší dochovaný závodní vůz značky Toyota. Nyní si jej vzala do parády sportovní divize Gazoo Racing a ke kompletní renovaci z opravdu zuboženého stavu přidalo také aktuální válečné zbarvení z WRC a WEC.
https://www.autoclassics.com/posts/news/toyota-restore-oldest-surviving-race-car
Je to paráda – ale člověk docení kvality autíčka až když vedle něj stojí, protože je to neskutečný prcek.
😀 do toho bychom se asi nevešli