Toyota zrenovovala nejstarší závoďák Sports 800

Toyota Sports 800 v šedesátých letech vyvolala velké pozdvižení, když na okruzích porážela auta s více než dvojnásobným objemem motoru. Největším úspěchem auta se stal v roce 1966 pětisetkilometrový závod na okruhu Suzuka, do něhož nastoupily čtyři Toyoty Sports 800 a dvě z nich obsadily v cíli první a druhé místo!

Toyota Sports 800 přitom byla vybavena skromným motůrkem o objemu 790 ccm a výkonu 46 koní, zatímco řada soupeřů měla pod kapotou dvoulitrové motory. Jak se jí to tedy podařilo? Na rozdíl od rallye o pár desítek let později 😉 v tom nebyla žádná kulišárna.

Klíčem k úspěchu Sports 800 byla nízká hmotnost (pouze 580 kg v produkční(!) verzi) díky použití kombinace oceli a hliníku a v aerodynamickém tunelu laděné tvary karoserie. Díky tomu auto v závodě nemuselo ani jednou tankovat (dokonce mělo v cíli v nádrži ještě 30 % paliva!), což samozřejmě ušetřilo čas, nelze však zpochybňovat ani další jeho technické kvality, které kupéčku dal do vínku šéfinženýr Tatsuo Hasegawa (mimo jiné tvůrce první generace corolly).

Tento konkrétní vůz #3 s číslem šasi 10007, jenž na Suzuce dojel s pilotem Mitsuem Tamurou na celkovém druhém místě, je zřejmě jediný dochovaný exemplář z tohoto závodu a má se za to že jde o nejstarší dochovaný závodní vůz značky Toyota. Nyní si jej vzala do parády sportovní divize Gazoo Racing a ke kompletní renovaci z opravdu zuboženého stavu přidalo také aktuální válečné zbarvení z WRC a WEC.

 

https://www.autoclassics.com/posts/news/toyota-restore-oldest-surviving-race-car

2 komentáře: „Toyota zrenovovala nejstarší závoďák Sports 800

  • 23.4.2018 (14:36)
    Permalink

    Je to paráda – ale člověk docení kvality autíčka až když vedle něj stojí, protože je to neskutečný prcek.

    • 23.4.2018 (20:26)
      Permalink

      😀 do toho bychom se asi nevešli

Komentáře nejsou povoleny.