Test: Honda Civic X 5D 1.6 i-DTEC – tiše a ochotně

…purpura na plotně hořííí. Já vím, Vánoce už jsou dávno pryč, ale slova téhle vánoční písně k nejnovější motorizaci Civicu X perfektně pasují. A když to vezmu do důsledků, Honda opravdu trošku opožděně nadělovala, nabídku totiž rozšiřuje pro Evropu velmi důležitý naftový motor 1.6 i-DTEC …de facto nové generace (patřící do rodiny N16). Radost z toho bude mít určitě nemalé množství lidí – i přes postupný pokles obliby turbodieselů, zejména v souvislosti s podvody německých značek s emisemi, se v Evropě stále prodává zhruba 45 % všech nových vozů s naftovým motorem. Je sice pravda, že u Hondy nikdy nebyl podíl ropáků tak veliký, ale i tak tu hovoříme o dost velké potenciální skupině kupujících, kteří dosud Civic X přehlíželi, protože benzinový motor (z nějakých mně nepochopitelných důvodů) nechtěli.

Než se pustím do samotného testování, nemohu, než navíc podotknout, že nový 1.6 i-DTEC je důležitý ještě z jiného důvodu – je to de facto druhý motor v nabídce Civicu, takže se jejich nabídka rozšíří o 100 %. V případě Civicu došlo totiž na trhu evropských kompaktů k ojedinělému jevu – zákazníci Hondy prostě odmítli akceptovat tříválcový litrový  VTEC Turbo a pokud si Civic X koupí, pak v naprosté většině s excelentním, ale dost drahým 1.5 Turbo. S kvalitami tříválce to samozřejmě nemá co dělat, jedná se v rámci své třídy o špičkový motor (a to jak ve verzi s manuálem, tak s variátorem), jak je u Hondy zvykem, ale klientela téhle japonské značky je zřejmě (až na vzácné výjimky) příliš hrdá na to, aby jezdila s warťasem, jak se v komunitě zvyklo 1,0litrový motor označovat. Nic takového samozřejmě čtyřválcové jednašestce ve vztahu k naftomilným zákazníkům nehrozí.

Právě naopak. Troufám si tvrdit, že Honda tímto motor-liftem stvořila svůj nejlepší turbodiesel od doby prvního 2.2 i-CTDi. Tedy samozřejmě v kontextu aktuální konkurence, nikoli proto, že by nové i-DTECy stály za vyližkapsu. 😉 Jestli vás zajímá technická stránka věci, doporučuji samostatný článek na toto téma, z něhož jasně vyplývá, že z původního 1.6 i-DTEC nezbylo vlastně nic – dokonce ani blok…

Jestli na papíře trošku strašil nezměněný výkon i točivý moment, ale zejména fakt, že Honda dokázala prolézt emisními pastmi bez nutnosti použití vstřikování močoviny, což zavánělo mdlým projevem a tupými reakcemi, nestalo se. Co ale překvapí ještě víc, je kultivovanost motoru a jeho zvuk, tedy přesněji řečeno jeho ticho. Civic 1.6 i-DTEC je s náskokem nejlépe odhlučněnou verzí aktuální generace japonského kompaktu, zvuk proniká do kabiny opravdu tlumeně a je překvapivě příjemný, tak nějak měkký, spíše benzinový, než tédéíčkový, tedy přinejmenším v běžných provozních otáčkách do 3000/min. Do kabiny téměř nepronikají vibrace, a to ani při drastickém podtočení a čtyřválec mě doslova šokoval ochotou spolupracovat de facto od volnoběhu – není problém nechat padnout otáčky na 1000/min a po přidání plynu se bez větších protestů sebere, sice je lehce slyšet klepání, ale opravdu velmi decentně. Od 1200 otáček detonace ustávají a i-DTEC začíná akcelerovat, od 1500 pak už velmi slušně.

Skvěle je naladěno také turbodmychadlo, zatímco diesely si povětšinou počkají na plné nafoukání turba a pak masivně zatahují, garrett v civicu se chová podobně jako i benzinových VTECů – spolupracuje ještě před dosažením optimálních provozních otáček, reakce na sešlápnutí plynu jsou tedy velmi rychlé. Absence typické turbodíry a následného nakopnutí sice subjektivně působí dojmem, že se z těch 300 Nm část někam vytratila, ale nebojte se, určitě tam všechny jsou. Auto akceleruje plynule a důrazně a motor se nechá v případě potřeby vytočit až k 5000/min, aniž by se nějak trápil nebo výrazně ztrácel tah, ale samozřejmě je optimální přeřadit krátce po dosažení výkonového maxima, někde před 4500 otáčkami. Ochota, s jakou se motor vytáčí, se mezi nafťáky moc často nevidí, nějakému velkému dovádění ale není nakloněna převodovka s poměrně těžkými převody. Hold nafťák Honda tradičně bere jako motorizaci pro šetřílky, ne sportovce…

Honda slibovala mezigenerační výrazné zlepšení hladkosti řazení a opravdu – od svezení s benzinovými sourozenci sice už nějaký čas uběhl, ale řekl bych, že rozdíl oproti 1.5 VTEC Turbo je minimální. Dráhy jsou krátké, naprosto přesné, s minimálními vůlemi, ale na neutrálu trošku kostrbaté a celkově změny kvaltů nepůsobí příliš mechanicky, což by se mi líbilo víc – ty samé výhrady mám ale i k benzinovým verzím aktuální desítky, Honda tohle umí i lépe… Na druhou stranu – diesel s manuálem je spíše ekonomická kombinace, jsem si jistý, že nejlépe mu bude vyhovovat devítistupňový automat, který přijde později. Motor sice umí být příjemně dynamický, ale není to sprinter, ale spíše tahoun a s pohodovějším automatem si určitě bude rozumět ještě lépe.

Měření spotřeby by bylo v tomto případě ztrátou času, byl jsem první, kdo Civic i-DTEC testoval a auto tedy bylo teprve na počátku režimu zajíždění, i tak jsem se pohyboval (na zimních pneumatikách) mezi 5,5-6 litry, takže si myslím, že s ním reálně bude po zajetí možné jezdit do 5,5 l, tedy zhruba o litr úsporněji, než s 1.0 VTEC Turbo. Důvodem ke koupi tedy bude spíše to, že některým řidičům prostě charakter turbodieselů vyhovuje více, ekonomicky bude dávat smysl pouze při opravdu extrémním kilometrovém proběhu zejména vysokými rychlostmi na dálnicích, kterých dosahuje s překvapivou lehkostí, případně ve službách chronických chalupářů. 🙂

Příjemným překvapením jsou jízdní vlastnosti, diesel, jenž bude výrazně těžší, než turbobenziny, se nijak negativně nepodepsal na jízdních vlastnostech, větší sklony k nedotáčivosti v zatáčkách jsem nezaznamenal, šasi opět funguje fantasticky. Možná by se lehké odlišnosti ukázaly při přímém srovnání, ale takhle je to prostě jen další Civic X, nejsportovnější kompakt současnosti. Daní za to je však o něco tužší naladění podvozku, nafťák je určitě tvrdší, než benzinový tříválec. Přepínání podvozku do sportovnějšího módu Dynamic tedy téměř není nutné, změna je poměrně malá. Stále však platí, že civic znamenitě tlumí rázy od běžných nerovností.

Nemůže být sebemenších pochyb o tom, že Honda už zase vyrobila motor, patřící ve své kategorii k naprosté špičce. Je tichý, kultivovaný, s rychlými reakcemi, dostatečnou silou a navíc jsou dobré důvody očekávat, že bude také úsporný. Takže určitě nikoho nezklame, zvlášť když nepřipouští žádné kompromisy ani v oblasti řazení, řízení nebo jízdních vlastností. Ale i přesto si myslím, že ke sportovně laděnému Civicu X více pasují benzinové motory. Srovnávat se bude určitě zejména s obdobně naceněným litrovým motorem. Pokud očekáváte nějakou radu pro rozhodování, když to ekonomicky vyjde zhruba nastejno, pak po i-DTEC sáhněte v případě, že máte rádi mohutnější zátah, pružnost a ticho na palubě, litrový motor svým zvukem a krátkým zpřevodováním nižších kvaltů spíše provokuje k ostřejšímu svezení a nabídne více zábavy. Ovšem jestli naftu prostě milujete, není co řešit, těžko budete hledat v téhle kategorii lepší… Jen je třeba sáhnout hlouběji do kapsy, testovaný model s naprosto vyčerpávající standardní výbavou (mimo metalízy) přijde na 690 tisíc korun, ale ceník začíná na částce 509.900 Kč mínus nějaká ta právě probíhající akční nabídka. Aktuálně lze tedy koupit tenhle skvělý vůz teoreticky už za 489.900 korun.

 

Honda Civic X
1.6 i-DTEC Executive
Objem motoru (ccm)1597
Výkon (k)120/4000
Točivý moment (Nm)300/2000
0-100 km/h (s)9.8
Max. rychlost (km/h)201
Spotřeba paliva (l/100 km)3.5
Rozměry karoserie (mm)4518 x 1799 x 1434
Rozvor2697
Pohotovostní hmotnost (kg)1403
Objem nádrže paliva (l)46
Objem kufru (l)478 -1245
Cena (Kč)689.900

 

28 thoughts on “Test: Honda Civic X 5D 1.6 i-DTEC – tiše a ochotně

  • 15.5.2018 z 10:34
    Permalink

    Pro mě je Civic X 5D od začátku ohledně designu jako nějaká testovací mula. Myslel jsem, že naživo to bude lepší, ale není. Vrcholem jsou pak ty nefunkční včelí plástve vpředu i vzadu. To je vzhled pro pár nadšenců, ostatní v tom budou vypadat tak nějak “postpubertálně”…
    A proč řeším vzhled u novýho motoru? Protože je jedno, co tohle bude mít pod kapotou, prodeje celkově budou mizerný, nejspíš i horší než 9g. Honda je tak nějak ve slepý uličce…
    P.S. U někoho purpura na okně u ostatních na plotně… 😉

    • 15.5.2018 z 17:21
      Permalink

      Honda se po stránce designu nebojí odvázat a podle mě je to naprosto v pořádku. Vzpomeň si na Civic 8G, to byl úlet ještě větší, Civic X je proporčně vcelku konvenční, jen navrch vizuálně hodně dynamický. Ty plástve v náraznících jsou opravdu trošku přehnané, to souhlas, ale jako celek je to mimořádně povedené auto. Ale každému se líbit nebude, o to ale přece jde. Honda není Mazda. 😉
      Civic se neprodává dobře hlavně kvůli ceně a zřejmě i kvůli zvolené škále motorů. Pokud není zájem o základní levnou motorizaci, prodeje dobré být nemohou. Slepou uličkou bych to nenazýval, Honda se naopak po letech bezradnosti snad konečně “našla”. Současný US Accord by měl být představitelem nového stylistického směru a to se mi líbí moc. 😉
      😀 Díky

      • 16.5.2018 z 18:13
        Permalink

        Mně se třeba 8g líbil od začátku. Mám rád čistej design jako např. aktuální směr Mercedesu. Obvykle si mi líběj studie Hondy, který naprosto promarněj seriovým provedením… Snad právě jen ten C8g prošel s minimem změn…

  • 15.5.2018 z 10:54
    Permalink

    …a zase zpochybňování zákazníků ve vztahu k mrzákovi.

    Člověk, ochotný si připlatit za Hondu očekává, že za to něco dostane. Když zákazníkovi běžného pozdního sběru přinesu krabici hradní svíce, jistě můžu tvrdit, že je zákazník idiot, když to nechce, protože mezi jabčáky a rybízáky je to ta nejlepší volba, ale idiot jsem holt já, když jsem si myslel, že to takový zákazník koupí. Kultivovaností, spotřebou ani výkonem se navíc warťas od konkurence nijak neliší, jestli má o 4 koně víc než hrůza od Forda je úplně jedno a spotřeba je děsná.

    Současně při pohledu do ceníku jsem zvědav, kolik lidí se ztotožní s tím, že je chrochták “ten nejlepší co jde koupit”. Když vezmu rozumnou výbavu, tedy Eleganci, tak nevím, kolik lidí bude nadšeno ze 120 hp za 600k (609k – 20k bonus plus 13k metalíza). Mě to přijde mazec, ale chápu, že nejsem cílovka a běžný šetřílek co nechce přece slevu zadarmo třeba po Civiku nadšeně skočí.

    • 15.5.2018 z 15:25
      Permalink

      Proč zpochybňování? Píšu doslova “zákazníci Hondy prostě odmítli akceptovat tříválcový litrový VTEC Turbo… …ale klientela téhle japonské značky je zřejmě (až na vzácné výjimky) příliš hrdá na to, aby jezdila s warťasem”. Kdyby mě někdo “zpochybňoval” tímto stylem, byl bych docela spokojený.

      Honda 1.0 VTEC Turbo má dle Spritmonitoru spotřebu 6,3 l. Nevím, jestli je “děsná”, každopádně VW a Ford mají v podobné výkonové třídě 6,7 l a atmosférický Skyactiv 6,8 l. Nevím, jak potom ohodnotit je.

      Kolik lidí bude nadšeno nevím, ale lepší diesel mě nenapadá. Ale nechám si poradit od specialisty na chrochtáky. 😀

      • 16.5.2018 z 8:29
        Permalink

        King: narážím pochopitelně na to, cos “náhodou” z citace vynechal, tedy že to s úžasným rybízákem nemá nic společného.

        Vážně nejde za 600k koupit něco silnějšího? Jistě se můžeš točit na tom, že je to nejlepší chrocht všech dob ve všech parametrech kromě výkonu, ale znám docela dost lidí, kterým by “lepší” přišlo 150 koní v octavii. Osobně bych za to 600k nedal ani náhodou a přijde mi to směšné, ale když si Honda myslí, že 120 hp auto za ty prachy stojí, tak je to ve finále jejich věc.

        • 16.5.2018 z 14:48
          Permalink

          Píšu, že “s kvalitami tříválce to samozřejmě nemá co dělat”, protože nemá. V rámci své kategorie je to nejsilnější a současně nejúspornější motor, konkurence úspěšně prodává mnohem horší. Zbytek viz kontext celého odstavce.

          Silnějšího koupit určitě jde. Záleží samozřejmě na prioritách. Zrovna tebe, citlivého na nekultivovanost ropáků, by takové tvrzení asi překvapit nemělo. Na druhou stranu chápu, že to jejich klasická klientela neřeší, hlavně když to ve 2000 pěkně kopne. 😀

    • 15.5.2018 z 16:01
      Permalink

      Ono je to stejně jen mlácení prázdné slámy. Bohužel nemáme detailní prodejní čísla pro srovnání dosavadní, roční úspěšnosti 1,0 vs. 1,5 případně 5D vs. 4D.
      Jenom se někde objevila informace (myslím, od některého CZ dealera), že plánovaný poměr prodejů 2:1 ve prospěch warťase je spíš ve skutečnosti ve prospěch 1,5. A ani si nejsem jistý, zda to byla informace platná pro CZ trh nebo pro EU. Situace se totiž může dost lišit. Tady si primárně kupci zakládají na motoru, i proto ani v dobách prodejně úspěšného Ufona se Honda neobtěžovala sem vozit třeba TypeS s 1,4 či lepší výbavou než základní “sociální” Comfort.
      Jenom pro srovnání, nedávno na H-C JB opět sorvnával EU prodeje CXG vs. M3 za 2018, kde si vede lépe M3. Ale v rámci EU za 1Q/2018 CXG už M3 předběhlo (EU data za duben budou až v červnu).
      Mimochodem, pro Civic v EU je to druhý nejlepší 1Q za posledních 5 let.

      Cena je holt ambiciozní a ještě nedávno o +25.000,- navýšená 😀 napříč všemi výbavami a motorizacemi, tak to Hondu asi tolik netrápí. Dodací lhůty, pokud nemáte štěstí na skladovku jsou stále cca půlroční…
      Uvidíme, zda ropák prodeje zvedne nebo bude spíš kanibalizovat na benzínech.

      • 15.5.2018 z 16:13
        Permalink

        To není mlácení prázdne slámy. Já mám od jednoho dealera info, že varťasů prodali tolik, že ani nepotřebujete všechny prsty jedné ruky. 1.5 se moc neprodává, protože je příliš drahá. Takže se prodává CRV celkem dobře, civic špatně – vartburg téměř ne. Jazz je na tom ještě hůř. HRV cenově kleslo, takže to jde.
        Honda by se měla opravdu probudit. Na to, že je to obrovská světová automobilka, tak nabídka v Evropě je strašná. To ostatně dokládá uvedení nového CRV do prodeje 2 roky poté, co je budou mít zákaznící v USA doma v garáži. A k tomu ještě bonus – snížený výkon motoru, za to velmi zvýšená cena.
        Nelze se potom divit, že ty prodeje stojí za starou bačkoru.

        • 15.5.2018 z 17:35
          Permalink

          A nemáš nějaké info, jestli to bude Honda nějak řešit? Myslím ten nezájem o litr… Taková reakce zákazníků by tomu motoru klidně mohla zlomit vaz, i když by to stálo spoustu peněz, vyhozených za vývoj.
          CR-V tu bude rok a půl, po USA, ne dva, ale technicky je to to samé. Evropská verze by měla mít nižší výkon 1.5 Turbo? Víš kolik? Oficiálně se technické parametry ještě neprezentovaly. U CR-V je “problém”, že jakožto klíčový model ho nemůžou mezigeneračně nacenit jako Civic, to by se jim byznys v Evropě úplně rozpadl. Takže (víceméně) podobnou cenu asi vyváží určité skrouhnutí parametrů. Něco takového jsem trošku čekal…
          Situace v Evropě je špatná. Klesá zájem o MPV i sedany (zvlášť ty mimoevropské), jediné, co jde, jsou SUV a ty má Honda jen dvě, přitom u HR-V s poněkud zvláštní volbou motorizací. Do toho Civic, posunutý v rámci své kategorie trošku “výš”, absence “normálního” malého auta a k tomu všemu několikaleté hospodaření s mínusem. Honda nejdřív musí dostat aktivity v Evropě do černých čísel a pak se teprve můžeme bavit o postupném posilovaní pozice s novými modely. Bude to ještě nějakou dobu trvat. 🙁

          • 15.5.2018 z 18:29
            Permalink

            To bohužel nemám. Jen se doufá, že Honda tu cenovou politiku změní, protože to úplně zabíjí prodeje. 1.5 je prostě příliš drahá. Na druhou stranu cenově mě ten wartas nepřijde po té akční slevě cenově mimo. Jenže co jsem se mohl dozvědět, tak v porovnání s 1.8 to jede pěkně, v nižších rychlostech to lépe táhne. Jenže když se naloží víc lidí nebo se jede dynamicky, tak to polyká nenzín jak utržený. Zákazníci Hondy to prý ale hlavně nechtějí z principu. Taky zvuk nic moc.
            CRV by mělo na autosalony dorazit na samém konci léta a možný prodej zákazníkům až na podzim. V USA to měli v listopadu recenzenti na testy a na začátku prosince, první zákaznící v garáži. Takže téměř dva roky, což je smutné.
            Cena CRV by prý měla být asi o 10% vyšší než minulá generace.
            140kw jaké má 1.5 v USA by tady měl být Hybrid. 1.5 má být naladěna logicky níže. Dealer se na ten Hybrid vyložěně šklebil, že to cenově bude už uplně mimo a nikdo to nebude chtít. I když Ravky v Hybridu jsou celkem k vidění.
            Ale bůh ví, co bude. Když se člověk mrkne na SDA a odmyslí nákupy na autosalon, tak ty prodeje jsou mizerné. Tak třeba to přehodnotí.
            Taky už je provedený facelift Vezelu, ale v Evropě ani zmínka, že má přijít.

          • 15.5.2018 z 20:00
            Permalink

            Nezmění. Alespoň doufám. Řešením pro Hondu jako okrajovou evropskou značku je cílit na horní okraj mainstreamu, vzpomenout si na své sportovní kořeny a oslovovat specifickou klientelu, tak jako kdysi. Bude to chvíli trvat, ale snad se po povede. V mainstreamu není místo a za pár let ho těžce zasáhne invaze značek z Číny.
            Pochopila to i Mazda – a pochopila to dřív a …lépe, ale ta má trošku jednodušší pozici, protože je okrajová i u USA a vlastně i v Japonsku, Honda musí hledat cesty, jak z mainstreamu pro USA a Japonsko udělat niche v Evropě…
            Jo, máš pravdu, litr je hodně citlivý na jízdní styl, výkyvy u 1.5 nejsou tak velké, když s oběma pojedeš stejně svižně budou žrát skoro stejně. Ale to platí u malých přeplňovaných motorů obecně a čím je menší, tím to platí víc. Holt když chceš jet dynamicky, musíš se smířit s tím, že to bude žrát. Ale ten litr je koncipovaný jako motor pro klidné ježdění. Mě to jako základ přijde úplně v pohodě, ale zákazníci to vidí jinak. Honda by na to měla reagovat a nahradit ho třeba japonským 1.5 Turbo 150 k/206 Nm. Mazda si nabízením podladěných motorů vysloužila spoustu chvály. 😉
            Nojo, tak to skoro dva roky budou… 🙁 +10 % je docela rozumné, s tím 1.5 to pojede nesrovnatelně. Hybrid, to ale bude průšvih, v Evropě na to nejsou lidí u Hondy zvyklí. Bojím se, co to s prodeji udělá. Ale třeba se to chytne…
            Vezel bude, počítám, na podzim v Paříži jako evropská premiéra, takže prodej před koncem roku nebo zkraje 2018, odhaduju.

          • 16.5.2018 z 9:12
            Permalink

            Civ: jsem zvědav na ceny CR-V. Že to bude drahé je jisté, v USA se za 1.5t nic nepřiplácí, ale Evropa, ta ať pěkně solí (týká se to jak Civiku, tak CR-V – obě auta byla v minulých generacích s 1.8 resp. 2.4 za stejné ceny jako je dnes 1.5t). Tohle třeba mě pěkně se.e už z principu.

            Hybrid je něco, co tady mělo být už před lety, říkám to už minimálně 5 let. Jestli v nějakém segmentu dává hybrid smysl, tak právě v SUV, kde je benzín nejvíc užraný kvůli stavbě kastle. Nakonec pochopitelně zareagovala Toyota a RAV4 v hybridu “jede” (někde jsem četl, že chrochtáky to mít časem nebude, protože se stejně prodávají hůř než hybridy). Jenže Toyota má na hybridy velmi slušnou cenovou politiku a RAVka stojí od 810k. Za to je u Hondy slušně vybavená 1.6 chrocht 120 hp (obojí FWD). U AWD a když k tomu člověk přidá automat, tak RAVka 860k, CR-V v téhle ceně je buď 2.0 ve slušné výbavě nebo 160 hp chrocht v podobné jako má Toyota.

            Pokud tedy Honda zvedne ceny o cca 10%, bude najednou benzín o kus dražší než hybrid u Toyoty a hondí hybrid bude zcela mimo mísu pro pár nadšenců. Naštěstí ale ta 1.5t bude konečně reálnou volbou, to dosavadní 2.0 nebyla. Uvidíme, co to udělá s prodeji.

        • 15.5.2018 z 21:10
          Permalink

          Bohužel je. Taky mám zprávu z Kolína přesně o tom obráceném poměru. Jenže konkrétně prodeje v ČR pro Hondu moc směrodatné nejsou, jelikož zdejší prodeje Civica sotva kdy přelezly 1% Evropských prodejů.
          Např. letos 1.Q ČR 112ks vs. Evropa 13.172ks
          A liší se i zastoupení jednotlivých modelů. V ČR jedou SUVéčka, v Evropě víc Civic a Jazz.
          Holt jiné rozložení kupní síly v populaci.
          Kdo by se v tom chtěl více povrtat, tak zde si může projít Evropské prodeje: http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/honda/honda-civic/
          a konfrontovat to s ČR:
          http://portal.sda-cia.cz/stat.php?n#rok=2018&mesic=3&kat=OA&vyb=seg&upr=seg_nizsi_stredni&obd=m&jine=false&lang=CZ&str=nova

          A zde se vracíme k mému předchozímu komentáři, že bez přesných čísel z Evropy je to jen “Jeden Český Dealer Povídal”.

      • 16.5.2018 z 8:53
        Permalink

        2bep: stejně jako Civ, dle dealera se mrzák neprodává vůbec. Pokud jde o srovnání s M3, je dobré nezapomínat, že je to už docela staré auto, není technicky moderní (ačkoliv Mazdě fandím, myslím, že ty turba budou muset zavést, pokud se malorážkám nestane něco jako dieselgate) a hlavně, ani po těch letech na něj nejsou žádné rozumné slevy.

        Současně pokud jsou prodeje v EU u Civika slušné, je to o důvod víc se zamyslet nad tím, co je špatně v ČR.

        A ještě k tomu srovnání, protože jsem se díval na prodeje za posledních 5 let:
        – Auris měl 2012 65k, 2013 114k, pak se držel 3 roky na 128 a loni klesl na 114
        – M3 měla 25k, pak 43-45 a až loni pokles na 41
        – Civic měl 41-45 a loni pokles na 41 (po uvedení nového modelu!)

        Takže mě z toho vyplývá, že to chce trochu kontext a pořád není nad čím jásat. Jestli se Honda v EU s 10G dostane konečně nad čísla neúspěšné 9G, tak to podle mě žádný extra úspěch není. Nezapomínej, že 8G se prodalo v prvním roce (2005) 85k a nejvíc 2007 120k. Pak přišla krize a po 111k v roce 2008 to šlo dolů, ale i tak byl nejhorší výsledek 8G v jeho posledním roce (2011) s 47k. Na toto číslo se 9G nikdy nedostala (nejvíc 45k v 2016).

        Neříkám, že s novou cenovou politikou je reálné být na číslech 8G, ale současně si nemyslím, že by byl plán na úrovni 9G a v HME se slavilo. Naopak si myslím, že právě i kvůli nízkým prodejům warťase jsou daleko za očekáváním a prodeje zachraňuje USA, kde se 5D daří (protože je to přece henten úžasný Euro model, což značí přítomnost magických odlesků autobahn killerů atd.).

        Že je na to čekačka je irelevantní, na A8G se čekalo taky půl roku i když se prodával špatně. Výrobní cykly s poptávkou souvisí jen částečně, velkou část tvoří i dovoz (lodě nejezdí každý den apod.). Takže záleží, jak se člověk trefí do konfigurace, jejího výrobního cyklu a dovozního plánu.

        Na efekt ropáku jsem taky zvědavý. Za mě čím míň Civiků bude nechutně chrochtat, tím líp, ale chápu, že Honda by to ráda viděla jinak.

        • 16.5.2018 z 12:52
          Permalink

          Skyline, máš tam několik nepřesností 😉
          Prodeje 2005 jsou z drtivé většiny o C7G. Produkční Ufo bylo představeno teprve 2005/09 ve Frankfurtu a ikdyž si na konci roku zájemci auta objednávali, tak se k majitelům dostali až kolem Vánoc (viz. jc, který bral skladovku, ale čekal na ní i tak měsíce, jelikož byla vystavená někde v nákupáku).
          Podobně 2011, kdy se Ufo přestalo vyrábět už během léta.
          Vždy, když nabíhala nová generace byl ten rok propad, platí to pro 2000, 2005, 2012 i 2017.
          Zatím i bez ropáka to vypadá na druhý nejlepší 1.Q od 2014 (lepší byl jen 2016). Uvidíme jak si povede další vývoj a je otázkou, zda MY18 zdražili o 25t jen v ČR nebo v celé Evropě.
          Netvrdím, že v HME nebo Swindonu bouchaj bublinky, ale jen oni znají přesná čísla. Zda jsou prodejně v červených či černých číslech (možná jsou nižší prodeje kompenzovány vyššími maržemi), případně jak vytížená je linka na CXG 5D, která vlastně dnes je nebo brzy bude jediná ve Swindonu. A je otázkou, zda by se Hondě chtělo rozjíždět další linku (prostory má), když jsou zde otazníky kolem Brexitu.

          O samotném ropákovi si můžeme myslet své, ale bohužel značná část kupujících v EU na nižší spotřebu, větší zátah vocpoda a daňově zvýhodněné palivo slyší…

          Ano M3 už kroutí svůj 5. rok, ale zase jí hraje do karet fakt, že se výběr pro atmo-konzervativce zužuje stále víc (viz. motorizace pro nový Auris nebo Focus). Nebo to jen ukazuje, že tato cílovka má svůj značně omezený význam a do jisté míry tam určitě kanibalizuje prodejně úspěšná CX-3.

          • 16.5.2018 z 16:56
            Permalink

            2bep: uvědomuješ si, že ta nepřesnost znamená, že ta moje pointa je ještě silnější? První rok 8G byl tedy 99k kousků, první rok 9G byl 2013 s 43k ks, prostě propadák, jak ho známe. Vybrat si za etalon pro porovnání právě propadák a radovat se, že jsem lepší, to mi nepřijde jako kdovíjaká frajeřina. Asi jako postavit tajpára vedle Cee’du GT a radovat se, že je Honda lepší. Určitě to jde udělat a určitě je to pravda, ale fakt je to úspěch?

            Stejné je to s C10G, úspěch bude, až se prodeje dostanou na rozumná čísla. Zatím je nakročeno na zhruba 50k ks a to fakt žádná výhra není (první kvartál byl loni 11500 ks, letos 13100). Je to lepší než prodejně nejhorší generace za posledních 20 let, ale překonat dno bych “úspěchem” nenazval.

            Pokud jde o zdražení, třeba Honda došla k názoru, že to není schopná mimo komunitu stávajících zákazníků prodat a tak je chce aspoň pořádně natáhnout 🙂

      • 17.5.2018 z 18:06
        Permalink

        2bep: keď som ja kupoval na jeseň civica tak som sa pýtal na predaje a poľa dealera z10 aut bol 1 mrzák.. že väčšina zákazníkov si radšej priplatí za 1.5-ku (ako aj ja)…ale na východe je to vyrovnanejšie…bude to dosť záležať od kúpyschopnosti v regióne.

  • 16.5.2018 z 10:46
    Permalink

    Prodeje bohužel potvrzují, co většina z nás říkala od začátku. Že ceny Civicu jsou nastaveny příliš sebevědomě. Ano, design určitě nezkousnou všichni, ale stejně tomu bylo u 8G a prodeje byly úplně jinde. Civic je přitom výborné, řidičské auto (s pár muškami), i recenze jsou v koncernům nakloněné Evropě poměrně příznivé, takže pokud by Honda vyvinula trochu úsilí, prodeje by musely být vyšší.
    V zásadě si myslím, že je správné, aby se Honda snažila být subprémií, ale k tomu nestačí vyrobit povedené auto a říct si hrdě o balík.
    A 1,0T byl chyba, to říkám od začátku. Tímhle motorem Honda rezignovala na vlastní hodnoty a jen se snažila tupě snižovat papírové emise. Základem nabídky Civicu měl být čtyřválec a můžeme diskutovat, jestli to mohl být 1,2T, podladěný 1,5T nebo zda mohla jako základ posloužit ještě atmosféra. Každopádně 1,0T se určitě nezbavíme, příští generace Jazzu a HR-V jsou jasní adepti…

    • 16.5.2018 z 17:24
      Permalink

      Úplně s tebou nesouhlasím. Tedy s tím, že jsou ceny sebevědomé, ano, ale jak jinak posunout auto do subprémie – řidičské auto, při vývoji benchmarkované k Audi A3, s mraky nejnovější elektoniky, jehož sportovní verze drtí veškerou myslitelnou konkurenci …a za odpovídající cenu. 😉 Problém je, že rozdíly mezi prémií a subprémií se stírají, přémie má dneska tříválce (BMW), nad kterými běžný zákazník Hondy ohrnuje nos, doba, kdy se luxusní třída lišila použitím V8 a V6 skončila nebo končí. Mainstream používá stále lepší materiály, zlepšuje odhlučněn, kvalitu jízdy… Pro prémii je stále těžší se nějak odlišit a vyprofilovat, takže cena je součást hry. Je jasné, že to chvíli bude bolet, někdo odejte, ale z dlouhodobého pohledu mi to dává smysl.
      1.0 asi, uznávám, byla chyba, i když je mi (na rozdíl od jiných) sympatický jeho projev. Proč myslíš “tupě snižovat papírové emise”? 1.0 VTEC Turbo je nejúspornější motor své kategorie. Ohledně jeho budoucnosti – proslýchalo se, že ho má dostat už facelift HR-V a nejspíš nic. Takže je možné, že Hondu reakce zákazníků vyděsila a všechno bude nakonec jinak.

    • 17.5.2018 z 18:30
      Permalink

      Carlos: ona tá cena je sebavedomá…potom si začneš porovnávať výbavy a zistíš že tá cena nie je až tak zlá….lenže problém je v tom že veľa zákazníkov je lenivých na to aby si tie výbavy porovnali…aj mne to zabralo niekoľko hodín.

      • 17.5.2018 z 19:47
        Permalink

        Zlá určitě není, ale je prostě lehce nad klasickým mainstreamem. Přesněji řečeno je zhruba v polovině mezi mainstreamem a prémií, ta ale samozřejmě nabízí méně ve standardu. Když porovnáš výbavy, sice to vychází mnohdy zajímavě, ale holt musíš zaplatit i to co třeba vůbec nechceš, což auto v konečném důsledku znevýhodňuje. Na druhou stranu je ale fajn, mít “plnou palbu”, je to prostě otázka priorit a přístupu zákazníků.

  • 18.5.2018 z 20:45
    Permalink

    Dovolím si pár myšlenek o pozici litru v Civicu. Podle mne zákazník upřednostňuje v dané cenové relaci víceméně buď pohodlí, nebo jízdní vlastnosti. A co si budeme nalhávat, Honda se opravdu nevytáhla s dotažeností interiéru. takže středoevropan s ambicí na foukaný litr nejspíše zkončí v náručí VW. A naopak když koukáte po patnáctistovce, začíná Civic dávat docela smysl, protože koupit si turbomotor naladěný na plný kroutící moment pod 2k rpm je taky docela sebemrskačská úchylka.
    Důvod proč BMW může prodávat tříválce je aura “heč já mám bavorák”, po které někteří tak touží, a jiné velmi odrazuje. Honda se naštěstí takové aury snad nikdy nedočká, za to ale zase bojuje s aurou řidičského auta.
    Ad. výbavové stupně, za mne ve většině výbav byla cenová politika před letošním zdražením naprosto vpořádku. Nějaká zásadnější personalizace se mimo evropu příliš nenosí, ale je pravda že i dle mne by někdy docela přišla vhod. Odobně ač koukám po výbavě sport, sport plus pro mne není. Pro mne je totiž střešní okno na čtyři věci: zvýšení hmotnosti, zvýšení těžiště, snížení místa nad hlavou a grilování mozku ve slunečných dnech.

    • 19.5.2018 z 20:18
      Permalink

      Interiér Civicu X mi opravu nepřijde nedotažený, tedy když nepočítám nepovedená sedadla …a trošku nemoderní grafiku infotainmentu a přístojového štítu. Spíš je třeba se ptát, proč zákazníci ostatních značek akcepují tříválec a zákazníci Hondy ne.
      BMW a jeho image je samozřejmě úplně jiná zálažitost. Ta značka už 10-15 let zkouší, co všechno si nechá zákazník líbit a zdá se, že toho zvládne opravdu hodně. 😀
      Já má třeba střešní okna rád. Miluju kabriolety a tohle je způsob, jak dostat trochu vzduchu i do uzavřeného auta. Rozdíly ve váze a těžišti nemá šanci auto, natož pak ty, poznat. 🙂

      • 20.5.2018 z 18:03
        Permalink

        Interier je nedotazeny. Jak je civic v nekterych ohledech perfektni, tak interier a nektere veci je potreba predelat.
        Za mne, kdyz jsem auto zkousel:
        grafika infotainmentu a jeho ovladani jen pres displej vcetne hlasitosti, nic moc sedadla, zadni priserna roleta, vzadu si sednou jen lidi do 170 nebo s kratkym telem, ostatni se mlati do hlavy, proti 8G a 9g do zadu priserne nastupovani, vepredu spatne nastupovani – prah je tak siroky, ze se nelze nezamazat, zvlast kdyz tam jsou jeste ty cerne listy. Nemoznost tazneho u nekterych vybav, nemoznost nosicu na strese.
        Ale nejhorsi je ten stredovy tunel, ktery lidi s delsima nohama tlaci uplne priserne primo do cesky na koleni. To se nedalo vydrzet ani 5 minut. Zlaty polstarek v 8G.
        Nektere nedostatky nejsou tak vyznamne, ale celkove jich je teda dost. Myslim, ze nektere vyresi facelift.

        • 21.5.2018 z 13:15
          Permalink

          civ: neviem v akom aute si to sedel ale kecas blbosti…ja mam 180cm polovicka 178cm..mame male dieta tak sedava za mnou vzadu a na miesto sa nikdy nestazovala a na nohy je tam viacej miesta ako v accorde 8g. ja neviem co mate vsetci s tou roletou ma aj svoje vyhody…lahko sa dostanes do kufra zo zadu nemusis zastavovat. mam to auto 5 mesiacov a este nikdy som si nezasvinil nohavice pri nastupovani.

          • 21.5.2018 z 13:48
            Permalink

            Jak jsem psal vyse, zalezi jak ma clovek dlouhy trup a nohy. Ja mam konfekcni velkost 52 bez jakkychkoliv uprav a na vysku 183. Kdyz jsem se posadil do zadu, tak se neslo oprit o hlavovou operku. To, ze se tam nekdo vejde i s 180 cm a ma narazenou hlavu u stropu, nepovazuju za pohodlne sezeni. O miste na nohy jsem nic nepsal. Roletka v kufru ma jednu obrovskou vyhodu, a sice, az se vybourate, tak pri celnim narazu veci z kufru proleti dopredu a vasi mile polovicce urazi hlavu. To, ze se do auta nastupuje nepohodlne, je proste fakt. Ty prahy jsou velmi siroke. Je potreba si uvedomit, ze treba holky maji 160cm i mene, a nemaji tak dlouhe nohy. Me vystupovani problem az tak nedelalo, ale draha polovicka z toho lezla dost krkolomne. Ja netvrdim, ze to vadi vsem, ale tech veci tam je hodne. Kdyz to srovnam s 8G, ktere jsme meli, tak tam z vyse vyjmenovanych nebylo nic, co by vadilo.

Komentáře jsou uzavřeny.