/ Proč dělají Japonci tak špatné motory? :-( /

Je to tak, vážení přátelé – musíme se smířit s tím, že japonské automobilky dělají mizerné motory. Přitom tomu tak dříve nebylo – pohonné jednotky z Japonska byly proslavené vysokými litrovými výkony, charakterem, sofistikovanou konstrukcí, nízkou spotřebou a spolehlivostí. Co z toho dneska zůstalo? Asi moc ne, tedy pokud bychom měli brát vážně výsledky aktuálního, dvacátého ročníku ankety International Engine of the Year (IEOTY).

Je jedno, jakou kategorii zvolíte, ani jednu z nich nevyhrál japonský motor. Ba co víc, žádný japonský motor nenajdete dokonce ani v první trojce jednotlivých kategorií, s jedinou výjimkou, kterou je 2.0 VTEC Turbo z Hondy Civic Type R, na který zbylo třetí místo ve třídě od 1,8 do 2,0 l. Ano, ten motor, který spousta novinářů, Chrise Harrise nevyjímaje, hodnotí jako nejlepší foukaný čtyřválec na trhu.

Naštěstí je IEOTY shovívavé i vůči looserům a uvádí v jednotlivých kategoriích dokonce šestici nejvýše hodnocených motorů, jenže těmi se samozřejmě žádná mainstreamová média zabývat nebudou… Ale přesto – najdeme alespoň tam nějakou stopu? Naštěstí ano, alespoň symbolickou.

Ve třídě do 1,0 l je na čtvrtém místě motor Honda 1.0 VTEC Turbo z Civicu X.

Ve třídě od 1,0 do 1,4 l je na 5. místě motor Toyota 1.2 Turbo z C-HR, Aurisu

Ve třídě od 1,4 do 1,8 l je na 5. místě motor Honda 1.5 Turbo z Civicu X a na 6. místě pohon Toyota 1.8 Hybrid z Priusu

Ve třídě od 2,0 do 2,5 l je na 4. místě hybrid Toyota 2.4 (Camry, RAV4, Lexus IS, ES, GS…) a na 6. místě motor Subaru 2.5 Turbo z WRX STI

Ve třídě od 2,5 do 3,0 l – nic

Ve třídě od 3,0 do 4,0 l – nic

Ve třídě nad 4,0 l – nic

Ve třídě elektrických pohonů je na 4. místě Nissan Leaf

Ve třídě Zelených motorů je na 6. místě opět Nissan Leaf

Ve třídě Výkonný motor – nic

…a konečně

ve třídě Nový motor – nic

Nejdůležitější je samozřejmě kategorie International Engine of the Year, v níž také není ani jeden zástupce z Japonska. Zajímá vás, kdo konkrétně je tedy v jednotlivých třídách lepší, než Japonci? Vše najdete na oficiálních stránkách té šaškárny, tak se tím v případě zájmu můžete prohrabat, stačí vybrat danou kategorii v záložce Results. Přeji příjemnou zábavu, občas je to opravdu legrace. 😀

Co k tomu tedy říci? Že se kdysi respektovaná a renomovaná anketa stala nástrojem politikaření a lobbyingu evropských značek a upřímně se divím, že porotce, posbírané z celého světa nefackuje hanba… Přitom třeba americké Wards Auto našlo ve své Top 10 nejlepších motorů 2018 hned čtyři(!) zástupce japonské techniky. Tak proč to v IEOTY nejde? Co motory Suzuki BoosterJet? Nekonvenční Mazda Skyactiv? Plug-in hybridní systém od Mitsubishi? Kompresorový Yaris GRMN? Čtyřmotorové NSX? Hybridní systém LC 500, pořípadě jeho charakterní atmosférický V8? A tak bychom mohli pokračovat. Ale buďte v klidu, Japonci určitě dobré motory dělat nezapomněli, jen se o tom teď asi nesmí mluvit… 😉

1 komentář

  • Jaroslav Frýdek

    Vlastním Vuz Honda Prelude 2.2 Wtec ,4 WS rok výroby 1996 .bezkonkurenční Vuz.

Komentáře jsou uzavřeny.