Honda představuje de facto novou generaci prémiového maxiskútru Forza, nejprodávanější motorky své třídy v Evropě. Kromě nového designu přináší řadu dalších vylepšení, podrobnosti najdete v následující tiskové zprávě.
HONDA FORZA 125, modelový rok 2018
Inovovaný model: Sportovní/GT skútr Honda Forza 125, který stojí v čele svého segmentu, si zachovává své proporce se strmě stoupající přídí. V rámci každoročních vylepšení získal nový vzhled, elektricky nastavitelný štít, LED ukazatele směru, větší zavazadlový prostor pod sedlem, nový přístrojový panel, dvě zcela nová barevná provedení a volitelný 45litrový vrchní kufr propojený s klíčem Smart Key, který zdůrazňuje variabilitu i prémiový charakter tohoto modelu.
Obsah:
1 Úvod
2 Informace o modelu
3 Hlavní vlastnosti
4 Příslušenství
5 Technické parametry
- Úvod
Honda Forza 125 byla navržena speciálně pro náročné evropské zákazníky, kteří od svého stroje požadují ve všech ohledech maximum – stylovost, atraktivitu, výkony i výbavu. Již při svém představení v roce 2015 všechna tato očekávání překročila a od té doby se na základě zpětné vazby od zákazníků neustále vyvíjí. Dosud se tohoto modelu prodalo více než 30 000 kusů.
Již od samého počátku trefil model Forza 125 do černého svou obratností při jízdě v městském provozu (díky kompaktním rozměrům) a bezkonkurenčními schopnostmi pro dojíždění na větší vzdálenosti díky výkonnému motoru, ochraně před větrem a komfortu. Stroj v sobě spojuje komfort ‘GT’ (Grand Touring) skútru se sportovní orientací a ovladatelností. K tomu přidává spoustu odkládacích schránek, řadu prémiových detailů a v neposlední řadě inovace a vysokou kvalitu charakteristické pro značku Honda.
Ani přes svou exkluzivitu a agilitu, jež jsou základem jejího mimořádného úspěchu, nezůstává Forza 125 stát na místě: intenzivní vývoj pokračuje i nadále a pro rok 2018 byl tento model zcela přepracován, získal nové svěží linie a několik významných vylepšení zaměřených na jezdce.
- Informace o modelu
Hlavní suroviny v receptu na úspěch modelu Forza 125 pro rok 2018 zůstaly nezměněny: 4ventilový motor, jenž v sobě spojuje špičkový výkon v dané třídě s dojezdem 490 km na jednu nádrž a systémem Idling Stop; lehký podvozek, který nabízí rovnováhu mezi stabilitou ve vysokých rychlostech a manévrovatelností v městském provozu; a bohatá výbava zahrnující LED světla, inteligentní klíč Smart Key, schránku pro uložení dvou přileb, či komfortní jízdu ve dvou. Zavazadlový prostor pod sedlem větší o 5,5 l.
K tomuto osvědčenému složení však přibyly významné novinky. Výbava a specifikace byly povýšeny na novou úroveň: nový, plynule elektricky nastavitelný štít nabízí podle potřeby perfektní ochranu proti větru či naopak nerušený výhled vpřed, zatímco inovované analogové přístroje jsou doplněny o nový displej poskytující ještě více informací. Přední i zadní ukazatele směru jsou nyní z LED diod, zatímco inteligentní klíč Smart Key nově umožňuje ovládání volitelného 45litrového vrchního kufru.
A v neposlední řadě je zde nová úroveň vyspělosti estetického vzhledu modelu Forza. Stroj, který byl původně navržen designérem odpovědným za výrazný NM4 Vultus, si zachovává výrazné a atraktivní linie, nově však nabízí modernější, o něco hladší a vyspělejší půvab.
- Hlavní vlastnosti
3.1 Výbava a vzhled
- Elektricky nastavitelný štít ovládaný z levé rukojeti
- Inovovaný přístrojový panel tvořený kombinací analogových a digitálních přístrojů
- Přední a zadní LED světla jsou nově doplněna o LED ukazatele směru
- Inteligentní klíč Smart Key nyní ovládá volitelný 45litrový vrchní kufr
- Inovované designové linie ještě více zdůrazňují prémiový charakter
Inovované linie modelu Forza 125 postupují směrem vzad od nového elektricky ovládaného štítu, jenž lze plynule posouvat v rozmezí 140 mm. Štít byl navržen s důrazem na maximální ochranu proti větru (tím, že odvádí proud vzduchu nad hlavu a do stran kolem hlavy jezdce) a zároveň snižuje aerodynamický hluk. Stabilita a komfort při vyšších rychlostech – a při jízdách na delší vzdálenosti – může být kdykoli zaměněna za pocit větší volnosti se štítem v dolní poloze. Stačí jednoduše stisknout tlačítko na levé rukojeti a posunout štít do jakékoliv polohy ve 140mm rozmezí.
Šířka řídítek zůstává 754 mm a zrcátka jsou opět ve výšce 1125 mm. Díky těmto rozměrům se stroj dokáže protáhnout městskými ulicemi plnými aut – právě to bylo jedno z vylepšení modelu Forza 125 již v roce 2017, kdy zvýšením polohy zrcátek odpadlo riziko kolize se zrcátky automobilů. Sedlo zůstalo ve výšce 780 mm; nabízí dostatek místa pro dvě osoby a díky poloze s nohama uvnitř stroje je jezdec ve větším bezpečí. Přední a zadní ukazatele směru jsou nově z LED diod, stejně jako zadní i přední světlo.
Do schránky pod sedlem lze uložit dvě integrální přilby – podsedlový prostor zvětšen z 48L na 53,5L! Schránku je také možné přepažit a do jedné části uložit přilbu, zatímco druhá část poslouží pro uložení vybavení do deště, které má formát balíčků o velikosti listu A4. Schránka umístěná v levé přední části kapotáže je uzamykatelná a její vnitřní prostor si může jezdec uspořádat podle svých požadavků, například pro uložení telefonu nebo láhve s vodou. V tomto prostoru se také nachází 12V (1A) zásuvka.
Inteligentní klíč Smart Key u modelu Forza 125 dokáže kromě standardního ovládání zapalování a schránky pod sedlem také zamykat a odemykat volitelný 45litrový vrchní kufr, což je mezi skútry Honda prvenství. S inteligentním klíčem v kapse jezdce se kufr automaticky zamkne poté, co jezdec od stroje odejde. Je možné ho zamknout také přímo klíčem. Tlačítko pro otevírání kufru se nachází na jeho spodní ploše a aby byl jeho vnitřní prostor co největší, je ovládací mechanismus umístěn na zadní části stroje.
Revidované přístroje obsahují analogový ukazatel rychlosti a otáčkoměr, mezi nimiž se nachází digitální displej, který je schopen přepínat mezi 3 režimy (pomocí tlačítka na levé rukojeti); počítadlo kilometrů, zbývající dojezd a aktuální spotřeba paliva; denní počítadlo kilometrů, průměrná spotřeba a čas jízdy; nebo okolní teplota a informace o stavu baterie.
Ostré designové linie modelu Forza a výrazný moderní styl hrály významnou roli v úspěchu tohoto modelu již od jeho představení v roce 2015. Pro rok 2018 design tohoto modelu doznal zásadnějších změn. Ačkoliv ve výrazných designových liniích každý ihned pozná model Forza 125, byl každý panel revidován tak, aby stroj získal štíhlejší a vyspělejší vzhled, s kratší a zaoblenou přídí, na niž navazují měkčí linie zádě. K novému vzhledu přispívají také černé prvky na přídi, zatímco přední a boční kapotáž dodává stroji sportovnější charakter.
Model Forza 125 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:
Matná červená metalíza Matt Carnelian Red Metallic/černá perleťová Pearl Nightstar Black – **novinka pro rok 2018**
Matná bílá perleťová Matt Pearl Cool White/Matná šedá metalíza Matt Cynos Grey Metallic – **novinka pro rok 2018**
Matná stříbrná metalíza Lucent Silver Metallic/matná modrá perleťová Matt Pearl Pacific Blue
Matná šedá metalíza Matt Cynos Grey Metallic/matná karbonová šedá metalíza Matt Carbonium Grey Metallic
Černá/matná šedá metalíza Matt Cynos Grey Metallic
3.2 Motor
- Čtyřventilový motor disponuje technologií Honda eSP a funkcí Idling Stop
- Výkonný a úsporný s vysokou dynamikou v celém rozmezí otáček
- Spotřeba 2,3 l/100 km umožňuje dojezd téměř 500 km na jednu nádrž
Čtyřventilový, kapalinou chlazený motor SOHC v modelu Forza 125 disponuje výkonem 11 kW při 8 500 ot./min. a maximem točivého momentu 12,5 Nm při 8 250 ot./min. Vrtání a zdvih činí 52,4 x 57,9 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,5:1.
Zrychlení z klidu je u modelu Forza 125 na velmi dobré úrovni (0-200 m za pouhých 13,4 s) a díky vysokému výkonu ve středních otáčkách se zlepšila dynamická akcelerace při typických městských rychlostech mezi 40 a 60 km/h. Stroj bez problému udrží rychlost kolem 90 km/h a maximální rychlost dosahuje 108 km/h.
Celý motor byl zkonstruován s využitím technologií pro snížení tření eSP vyvinutých společností Honda; k nízké spotřebě paliva přispívá mimo jiné i důmyslné prostorové uspořádání jednotlivých položek, jako je olejové čerpadlo (jež je zabudováno do klikového hřídele). Kompaktní spalovací komora a systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI – jenž je spojen se 4,7litrovou vzduchovou komorou a 28mm sacím potrubím – optimalizují spalování a účinnost chlazení.
Posunutý válec snižuje tření způsobené kontaktem mezi pístem a stěnou válce, čímž přispívá k efektivnímu přenosu energie spalovacího procesu na klikový hřídel. „Zubatá“ litinová vložka s drobnými povrchovými výstupky eliminuje případné deformace a změny průměru vrtání válce. Toto řešení snižuje napětí v pístních kroužcích, čímž dochází ke zmenšení tření.
Kompaktní chladič s vysokou účinností, který je integrován do vnější pravé strany klikové skříně, využívá malý a lehký ventilátor, jenž zmenšuje ztráty třením a snižuje aerodynamický odpor. Valivý odpor uvnitř převodového ústrojí klesl díky použití tří hlavních ložisek s nízkým třením, která jsou konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich. Hnací řemenice má žebrovitou konstrukci, jež snižuje aerodynamický odpor, zatímco poháněná řemenice omezuje tlak na hnací řemen, čímž se snižují přenosové ztráty.
Elektronicky řízený bezkartáčový startér je integrován přímo na konec klikového hřídele a slouží jako startér i jako alternátor. Vzhledem k tomu, že motor roztáčí přímo, odpadá veškerý hluk daný zapojením převodů či ozubených kol.
Pokud skútr stojí a je stisknutá brzda, funkce Idling Stop motor po třech sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne a po otočení rukojetí plynu znovu ihned nastartuje. Použití této funkce je velmi snadné díky alternátoru s integrovaným startérem a systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy horní úvratě před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanismu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Systém rovněž disponuje funkcí sledování stavu baterie, jež umožní vypnutí systému s cílem předejít jejímu nadměrnému vybíjení. Motocykl je vybaven baterií YTZ8V s dlouhou životností.
Jedním z původních cílů u modelu Forza 125 bylo, aby průměrný uživatel musel k čerpací stanici zajíždět nanejvýš jednou týdně; dojezd 500 km na jednu nádrž je umožněn mimo jiné díky úspornému motoru se spotřebou 2,3 l/100 km (v režimu WMTC) a 11,5litrové nádrži.
3.3 Podvozek
- Ocelový rám, 33mm teleskopická vidlice a dva tlumiče s nastavitelným předpětím
- Nízká pohotovostní hmotnost (162 kg) přispívá k agilitě a snadné ovladatelnosti
- Kola z hliníkové slitiny, přední a zadní kotoučová brzda s ABS
Trubkový ocelový rám, který je hlavní součástí podvozku modelu Forza 125, zajišťuje potřebnou tuhost a pevnost pro širokou škálu jízdních podmínek, se kterými se tento skútr může setkat. Robustní 33mm teleskopická vidlice je doplněna dvěma zadními tlumiči se pětiúrovňovým nastavením předpětí, jež jsou spojeny s jednodílným hliníkovým kyvným ramenem.
Nízká hmotnost modelu Forza 125, která činí pouhých 162 kg, usnadňuje ovládání stroje při rychlosti chůze i parkování. Ke stabilitě přispívá i rozvor kol, jenž činí 1 490 mm; za skvělou ovladatelnost stroj vděčí geometrii – sklonu přední vidlice 26,5° a závleku 89 mm.
15palcové přední kolo z hliníkové slitiny je obuto do pneumatiky o rozměru 120/70-15 56P, zatímco 14palcové zadní kolo používá pneumatiku o rozměru 140/70-14 68P, jež nabízí maximální trakci a jízdní komfort. Přední kolo je opatřeno velkým brzdovým kotoučem o průměru 256 mm, kterému sekunduje 240mm kotouč na zadním kole. Pro lepší kontrolu při brzdění na kluzkém povrchu je stroj vybaven dvoukanálovým systémem ABS.
- Příslušenství
Pro model Forza 125 bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Patří sem:
45litrový vrchní kufr ovládaný inteligentním klíčem
Zadní nosič (pro přímé upevnění)
Vnitřní tašky
Vyhřívané rukojeti
Alarm
- Technické parametry
MOTOR | |
Typ | čtyřtaktní, čtyřventilový, kapalinou chlazený |
Zdvihový objem | 125 cm3 |
Vrtání x zdvih | 52,4 x 57,9 |
Kompresní poměr | 11,5:1 |
Maximální výkon | 11,0 kW při 8 500 ot./min |
Max. točivý moment | 12,5 Nm při 8 250 ot./min |
Olejová náplň | 0,9 litru |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | |
Spotřeba paliva | 2,34 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Elektrické |
Baterie | 12V – 7A |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Automatická odstředivá suchá spojka |
Typ převodovky | V-Matic |
RÁM | |
Typ | Rám z ocelových trubek |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2 140 x 755 x 1 470 mm |
Rozvor kol | 1 490mm |
Úhel přední vidlice | 26,5° |
Závlek | 89 mm |
Výška sedla | 780 mm |
Světlá výška | 145 mm |
Poloměr otáčení | 2,3 m |
Pohotovostní hmotnost | 162 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 33mm teleskopické |
Typ vzadu | Dva tlumiče |
KOLA | |
Typ vpředu | Litá, hliníková |
Typ vzadu | Litá, hliníková |
Pneumatika vpředu | 120/70-15 56P |
Pneumatika vzadu | 140/70-14 68P |
BRZDY | |
Typ vpředu | Jeden 256mm kotouč |
Typ vzadu | Jeden 240mm kotouč |
SVĚTLA | |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
1 komentář
Stewee
do mesta musí byť fantastická…
Komentáře jsou uzavřeny.