Novinky

Lhal Nissan v reklamní kampani zákazníkům?

Nová generace Nissanu Leaf se v západním světě prodává tak dobře, jako ještě nikdy žádný elektromobil v historii, ale teď má automobilka ve Velké Británii menší problém. Majitelé aut nařkli Nissan, že „v řadě aspektů vozidla klamal, což vedlo k pořízení vozu na základě lživých reklamních slibů“. Někteří majitelé si stěžují, že model Leaf nedosahuje avizovaných vlastností, zejména doby nabíjení akumulátorů a jízdního dosahu a podali podnět k šetření pro Advertising Standards Authority. Zdá se, že problém nastává u rychlého nabíjení, kdy Nissan slibuje, že za 40-60 minut bude mít vůz akumulátor nabitý na 80 % kapacity.

To by mělo sice opravdu platit, ale pouze u prvního nabíjecího rychlocyklu, v případě druhého se údajně rychlé nabíjení výrazně zpomaluje a v konečném důsledku to komplikuje cestování na vzdálenosti delší, než 400 km. Majitel vozu, který celou kauzu vyvolal, oznámil, že druhý nabíjecí rychlocyklus trval 2,5 hodiny… Další poškození se s podobnými zkušenostmi přidávají. Nissan se brání, že rychlé nabíjení je určeno pouze pro jedno použití mezi běžnými dobíjecími cykly a schovává se za formulaci „záleží na různých podmínkách“ a v situacích, jako je tato, se takto baterie chrání před přehříváním a zkracováním životnosti.

Nejedná se však o jediný problém, který nový Leaf má. Někteří zákazníci si také stěžují na jízdní dosah, ani ten prý neodpovídá slibům z reklamní kampaně. Ta slibovala ujet na jedno nabití až 320 km, ti ukázněnější zákazníci však jsou schopni dosáhnout maximálně 250 km a testování časopisu What Car? v podmínkách běžného provozu ukázalo výdrž baterie dokonce pouze 173 km. Nissan v tomto případě argumentuje tím, že původní dojezd odpovídá měřením podle tehdy platné metodiky NEDC, podle nového měření WLTP už je zkorigován na 270 km, což odpovídá tomu, čeho jsou zhruba zákazníci schopni dosáhnout.

Co na to říct? Vypadá to spíš jako zpráva u Ameriky (jen počkejte, až se toho v USA zákazníci dopídí, pokud Nissan vedel stejnou reklamní kampaň i tam, bude asi pěkně veselo), ale jak vidno, stát se to může i jinde. Pokud jde o možnost pouze jediného rychlého nabití mezi standardními cykly, je to zřejmě opravdu vina Nissanu, na takovou skutečnost měl určitě upozornit. Ale na druhou stranu – kupovat si EV kvůli jízdám, přesahujícím 400 km, mi přijde v dnešní době stále poněkud naivní, elektromobily jsou fajn pro denní dojíždění na kratší vzdálenosti, ne na cesty (v našich podmínkách) Z Prahy do Brna a zpět. Průzkumy ukazují, že řidiči v průměru absolvují za prací vzdálenost do 60 km, na což dnešní EV v pohodě postačují, aniž by bylo nutné v cíli hledat zásuvku, ostatně s tím počítala třeba i Honda v případě modelu Clarity EV.

Pokud jde o skutečný jízdní dosah – žádné dvě cesty nejsou stejné, natož pak ideální podle nějakých tabulek a hustota dopravy, respektive povětrnostní podmínky, dokáží pěkně zacvičit i se spotřebou běžného auta, natož pak elektromobilu. Jednou tak můžete ujet 150 km, jindy 200. Stejně tak nějak všeobecně platí, že reálný dojezd u EV představuje tak 2/3 toho uváděného. Automobilku lze těžko z něčeho vinit, testovací normy jsou přesně dány a pokud nebyl výsledek úmyslně zkreslen není vina na její straně, ale na straně těch, kteří metodiku měření nařizují.

Takže se nenechte odradit, leaf je nepochybně dobré auto, jen po něm nesmíte chtít nemožné. 😉

8 komentářů: „Lhal Nissan v reklamní kampani zákazníkům?

  • Opakovane rychlonabijeni neni „problem“, ale vlastnost dana fyzikou. Zakaznik akorat ukazal, jaky je hlupak. Ale socanska Evropa hlupaky chrani, takze davam podnetu slusnou sanci na uspech.

    • To není úplně pravda. Tesla u svého systému umožňuje teoreticky provoz pouze na rychlonabíjecí cykly. Sice pak půjde životnost rapidně do kytek, ale díky thermal-managementu baterií to lze. U Nissanu nikoli. Nissan samozřejmě chce sebrat Tesle pár zákazníků a nelze se jim tedy divit, že se cítí trošku oblafnutí, pokud čekali to samé.

      • A Tesla v reklamach rika, ze pri rychlocyklech jde zivotnost do haje?

        • To samozřejmě neříká, aneb neptej se na to, na co nechceš znát odpověď. 😉 Je to přece ten elektrický průkopník, jemuž se dá ledacos odpustit. 😀

    • Zatímco Tesla má thermal management mizerný, baterky se jim na okruhu pravidelně přehřívají, Nissan z jistých finančních důvodů thermal management na baterkách nemá žádný. Aneb dostaneš jen to, za co si zaplatíš.

      • Kdo by tahal Teslu na okruh? 😀

        • I za mne je tahání auta s půltunou balastu, pardon baterií, na okruh trochu zbytečné. Ale to lidé dělají, jistá touha po objevování a zkoušení je našemu druhu vlastní.

    • Ale jdi ty s tou svou ideologickou předpojatostí. Jednak je to nesmysl věcně. Protože podstatou sporu je nikoli, jestli to fyzikálně jde, ale jestli to výrobce sliboval, či nikoli. A druhak tomu co připisuješ „socanské Evropě chránící hlupáky“, se nejlépe daří v „volnotržních svobodných USA“ (o čemž je ostatně v článku krátká zmínka).

Komentáře nejsou povoleny.