Mazda RX-7 slaví 40. narozeniny

V roce 1978 se zrodila jedna z největších ikon značky Mazda – sportovní kupé RX-8, které se zásadním způsobem zasloužilo o zviditelnění rotačních motorů a samozřejmě také významně pomohlo vybudovat image značky. Historie této modelové řady by samozřejmě vydala na pěkně tlustou knihu, ale můžeme si připomenout ty nejdůležitější momenty.

První generace FB dostala dvourotorovou dvanáctistovku o výkonu 103 koní, schopnou točit až 7000 otáček a auto se stalo velkým prodejním hitem, vyrobilo se jich více než 470 tisíc exemplářů. Druhá generace FC wankelův motor v roce 1985 doplnila o turbodmychadlo, motor existoval v několika různých specifikacích s výkony až 215 koní.

Nejslavnější je ale samozřejmě třetí generace FD z roku 1992, která vydržela v nabídce Mazdy deset let. Mazdě se povedlo poslednímu RX-7 vtisknout dodnes líbivý, nadčasový design, což podpořil další evoluční skok v oblasti pohonné jednotky. Motor 13B dostal dvě turbodmychadla, což umožnilo z třináctistovky dostat nakonec až 280 koní. Turbodmychadla fungovala sekvenčně, malé s rychlými reakcemi pracovalo v nízkých otáčkách, velké převzalo práci kolem 4500/min.

RX-7 bylo úspěšným modelem i na poli motorsportu, v roce 1981 vyhrálo čtyřiadvacetihodinovku ve Spa, v letech 1980 a 1981 získalo titul v BTCC a v sérii IMSA za 12 vyhrálo 100 závodů. Je tedy vlastně docela překvapením, že jej Mazda nahradila úplně jinak koncipovaným typem RX-8 a jaká je situace dnes, všichni víme. Ale Mazda nejspíš tajně vyvíjí nástupce obou modelů, jenž by se mohl představit ještě před koncem dekády, je ovšem otázkou, zda půjde spíše ve stopách sportovního RX-7 nebo gétéčkového RX-8.