Suzuki, Mazda a Yamaha: japonská kauza manipulací s emisemi končí

Aféra kolem falšování výsledků emisních testů, která nakonec postihla značky Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Mazda a Yamaha, končí. Nejtvrději dopadla na prvně jmenovaného výrobce, jenž se kvůli této kauze před lety dostal do takových finančních problémů, že se Nissanu povedlo převzít nad ním kontrolu, čímž se nám utěšeně rozrostlo portfolio japonských aut, sloužících jako budoucí odbytiště techniky Renaultu. 🙁  Jak se přidávali další výrobci, hysterie – a s ní i dopady na nednotilvé značky, postupně slábla a poslední přistižení – Suzuki, Mazda a Yamaha, už doplatili jen lehkým poklesem cen akcií (6 %, 1,3 % a 4,6 %), které se zřejmě zanedlouho vrátí zpět na původní hodnoty.

Než se podíváme konkrétně na prohřešky Suzuki a Mazdy, sluší se vysvětlit, o co vlastně v této “gate” šlo, aby nedocházelo k přirovnávání s “centrálně plánovaným” podvodem Volkswagenu, řízeným výzkumnými a vývojovými centry koncernu (a kdoví, jestli ne ještě vyššími místy). Japonské značky (jmenovitě kontroloři kvality na konci výrobních linek a to, jak svorně tvrdí všechny značky, z vlastní iniciativy, pramenící z nedostatečného proškolení, popřípadě špatně nastavených procesů kontroly 😉 ) pouze papírově “pomohli” konkrétním exemplářům vyrobených aut projít testem v případě, že to z různých důvodů, nezvládli standardní cestou. Dokonce se upravovaly i opačné, tedy příliš dobré, výsledky emisí (k horšímu), aby nepřišly nežádoucí otázky.

Interní kontroly letos proběhly u všech domácích značek na popud japonského Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT) a všechny zmíněné automobilky přiznaly nesrovnalosti a svorně si nasypaly popel na hlavu, Mazda se však navíc ohradila proti informaci Nikkei Asian Review, že šlo o podvod a její PR prezentuje kauzu jako “výskyt chyb”. Nesrovnalosti prý vznikly při tzv “speed trace errors”, což jsou chyby, kdy se rychlost auta při měření emisí nadlimitně odchýlí od dané normy měření. A to způsobilo hned dva problémy – systém nebyl nastaven tak, aby automaticky zneplatnil daný test a STE bylo navíc kvalifikováno jako individuální chyba a zodpovědnost zkušebního technika. Jak se asi takový technik zachoval, je nasnadě, o tom však už tisková zpráva nehovoří. Nicméně podle Mazdy to nemělo žádný vliv na prezentované specifikace spotřeby a emisí.

Že asi bude určitý rozdíl mezi situací u Mazdy a například Suzuki, které jako poslední přiznalo nesrovnalosti, naznačuje četnost chyb. Zatímco Mazda prověřila 1875 aut a našla chyby u 72 vozů, což představuje 4% “úspěšnost”, Suzuki otestovalo 12.819 vozů a provedení nesprávných testů bylo detekováno u 6401 automobilů, tedy v 50 % případů!!! Ostatně třeba i Subaru odhalilo za posledních 5 let pouze 903 případů a Yamaha , takže situace se u jednotlivých firem dost výrazně liší.

2 komentáře: „Suzuki, Mazda a Yamaha: japonská kauza manipulací s emisemi končí

  • 15.8.2018 (10:17)
    Permalink

    co ta Yamaha na konci? Jsem se uz nedovedel 🙂

    • 15.8.2018 (15:41)
      Permalink

      K Yamaze jsem žádné bližší info nenašel, jen že objevili u pár kusů taky nesrovnalosti, ale bylo jich ještě méně, než u Mazdy. Bohužel se ani nepsalo, z jakého vzorku, tak jsem to raději nezmiňoval vůbec…

Komentáře nejsou povoleny.