Nezařazené

Toyota Verso v Evropě už definitivně skončila

Toyota ukončila výrobu kompaktního minivanu Verso v říjnu loňského roku, ale na internetových stránkách v jednotlivých zemích figurovala, díky slušným skladovým zásobám, až do letošního léta. To už ale neplatí – rychlý pohled nejen na české, ale i na další webovky japonské automobilky na všech významných trzích ukazuje, že Toyota už verso z nabídky vyřadila. To sice neznamená, že se ještě ve skladech po Evropě nějaké ty kusy neválí, ale oficiálně se už velkoprostorový model na bázi aurisu nenabízí.

Japonským kompaktním MPV se v Evropě bohužel nedaří, již dávno vyklidily pozice v této třídě Mazda, Honda, Mitsubishi i Nissan, nyní tedy končí i poslední zástupce. Důvodem je pokles zájmu místních zákazníků o velkoprostorové modely, v kurzu teď jsou teď SUV a pokud má Evropan stále zájem o MPV, preferuje vozy evropských značek. Každopádně zákazníci Toyoty jsou na tom ještě poměrně dobře, mohou volit alternativy v podobě modelů Auris Touring Sports, RAV4 nebo Proace Verso, u jiných japonských značek je škála obdobných modelů výrazně chudší.

12 komentářů: „Toyota Verso v Evropě už definitivně skončila

  • Ja nevim, ale neni to uz trochu moc porad hazet vinu na zakaznika, ze o ta auta nemaji zajem?
    Konkretne tohle auto je temer 10let stare. Davno to melo byt nahrazeno necim novejsim, stejne jako prestarly Avensis. Ti zakaznici jsou uplni pitomci, ze o to nemaji zajem.

    • Toyota samozřejmě už věděla před pár lety, že Verso skončí, tak ho jen držela v nabídce tak dlouho, aby na něm ještě něco vydělala. Mazda 5, FR-V ani Tino nebyla stará auta a neprodávala se stejně tak. Je to prostě tak, jak píšu – zájem o MPV dlouhodobě klesá a zájem o japonská MPV klesá dlouhodobě více, než kolik činí průměr třídy. Vyvíjet za této situace auto jen pro Evropu nedává smysl. Jaký smysl by dávalo poslat do Evropy některé japonské, už vyvinuté MPV, je samozřejmě otázka, ale vzhledem k tomu, že tu žádné takové nemáme, to JPN značky asi vidí černě.

      • Jo, ja to chápu. Ale nelze naříkat, že to nikdo nekupuje, když nabízím zastaralý model. Jinak co pozoruju, tak celkem frčí Ford s jejich MPV. Vim, ze je design subjektivni, ale me to Verso uz v dobe uvedeni prislo hnusne. Tak jestli to taky nebylo tim. Sienna a Odyssey jsou pekna auta, ale tady by byla cenove mimo.

        • Ano, Fordu frčí MPV, a proto to vypadá, že se rozhodne 3 ze 4 svých MPV zaříznout 🙂 MPV je segment, který zaznamenal největší propad ze všech segmentů (meziročně o 23 %, u Fordu zhruba taky tak nějak), zatímco SUV šla meziročně o 24 % nahoru. Prostě to fakt skoro nikdo nechce. SUV dělají v Evropě téměř 3 miliony vozů za půl roku, u MPV je to něco nad půl milionu a klesá to každým rokem o pětinu až o čtvrtinu.

          • Ach jo. Mozna by se chtelo podivat, co vse v te kategorii MPV je, a co vsechno patri do kategorie SUV. Jinak Ford ma u nas v nabidce tech MPV 6. Ano Galaxy se uz moc neprodava, jenze to je z nich taky nejdrazsi a pomerne zastarale auto uz, ktere ma vyznam, kdyz nekdo potrebuje opravdu tech 7 sedadel. Za minuly rok tech MPV u nas prodal pres 3000ks, zatimco Honda se vsemi modely nedala ani 2000ks. To jen tak pro predstavu, jak je to u Fordu s temi MPV na hovno.

          • A můžeš mi prosím vysvětlit, co s tím má český trh, Honda SUV a Ford MPV společného? Bavíme se tu snad o tom, proč MPV mizí. Nechápu, proč vytahuješ proti MPV jedné značky SUV značky jiné. Bavíme se snad o kategoriích, ne? A tady prostě nemůžeš popřít, že na evropském trhu MPV klesla o čtvrtinu a SUV stoupla o čtvrtinu. Přičemž prodeje prvního dělají zhruba šestinu toho druhého. Z toho je snad nad slunce jasné, kterou kategorii lidé chtějí a kterou ne. To, že jedna značka prodá méně SUV než druhá MPV, je mimo mísu a nemá s tématem nic společného. A tvůj příklad jedné ze značek, která má prý úspěšné MPV, ukazuje, že jí celoevropsky prodeje MPV klesají o dvě desítky procent. Tomu říkám „úspěch“.

            A pokud už chceš vytahovat český trh, tak za prvních 7 měsíců roku 2017 se prodalo 23,6 tisíc MPV a 38,2 tisíc SUV. Letos to ve stejném období bylo 20,5 tisíce (-13%) u MPV a 47,9 tisíc u SUV (+25%). I v naší malé republice je trend jasný.

            A co ten Ford? V loňském roce za prvních 7 měsíců prodal přes 3 tisíce MPV včetně osobních verzí Tournea a Transitu, letos je to 1,5 tisíce vozů (-50%). Pokud vezmeme jen klasická MPV a nikoli osobní verze dodávek – ostatně Verso také není žádné užitkové vozidlo s více sedačkami (B-Max, C-Max, S-Max a Galaxy), tak to bylo z loňských 1900 vozů na něco přes 400 vozů (-71%). U SUV to šlo u Fordu nahoru z necelých 900 na více než 1800 (+109%). To je 4,5krát více než běžných MPV u Fordu, zatímco loni to bylo ještě vyrovnané. Trend je jasné. V Evropě i v ČR.

        • Už konečně pochop, že zákazníci hlasovali svými peněženkami. Holt v Evropě se líbí jako rodinné auto SUV, MPV nechtěji, není dostatečně cool. Stačí se podívat, jak svou flotilu mění jeden ze zakladatelů, Renault. Z Nového Scenicu a Espacu už začíná lehce dělat Crossovery a praktickou stránku upozaďuje.

          Můžeme s tím nesouhlasit, ale to je to jediné… Je to podobné jako nářky na nahrazování atmosfér trubomotůrkama, ve finále rozhodují zákazníci…

          p.s. Mě osobně spíš shází pokračování Mazdy 5, ta měla navíc zadní posuvky 🙂

          • Obliba SUV je odrazem doby. Chceme všechno rychle, chceme věci dobře vypadající (nic proti tomu), ale už tak nějak nestíháme vnímat všechny souvislosti a důsledky.

            Majitelé SUV často argumentují tím, jak se dobře se nich nastupuje (ok, ale to do MPV taky), pohonem 4×4 (ale většina SUV se dnes prodává jako dvoukolky) a vzhledem (dejme tomu, ale pořád vidím víc krásy v „placatosti“ než v robustnosti).

            Ale čísla jsou jasná a nás pár staromilců s tím nic neudělá.

      • Mně přijde humorné, jak Autocar popisuje klesající prodeje Avensisu, kvůli kterému ten model končí a částečně ho nahradí Camry (https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/toyota-avensis-taken-sale-ahead-camry-reintroduction).

        Celý článek končí číslem, že Avensisu se v UK v roce 2017 prodalo 3 273 kusů, zatímco RAV 4 3921 kusů. Takže žádný zásadní rozdíl :).

        Ale abych byl fair, sama Toyota přiznala, že nemá problém jen s prodeji, ale s marží u střední třídy, protože se prodává ve slevě.

        • No dobře, ale to máš jeden trh, UK. Když se podíváš např. na celoevropská čísla, je to hned o něčem jiném. Loňský rok Avensis 25,3 tisíc, RAV4 71 tisíc (2,8× více). Letos zatím 11,7 tisíce pro Avensis, ale 38,3 tisíce pro RAV4, tedy už skoro 3,3× více. To je docela znatelný rozdíl. Že to tak na některých trzích není, na věci až tak moc nemění.

Komentáře nejsou povoleny.