Novinky

Evropa přejde na elektromobily a hybridy! Už za 12 let!!!

Říkali jste si, že benzinová auta se budou ještě desítky let vyrábět a tudíž bude možnost volby a v případě, že patříte k odpůrcům hybridů, popřípadě elektromobilů, vás tahle nová přetechnizovaná auta mohou nechat v klidu? Tak to jste na velkém omylu. Evropská Unie totiž právě schválila snížení emisí pro osobní automobily o 35(!) procent do roku 2030, přičemž výchozím rokem má být 2021!

Ačkoli přímo automobilkám nikdo nenařizuje přejít na čisté elektromobily (EV), plug-in hybridy (PHEV) nebo hybridy (HEV), přísné emise k tomu výrobce automaticky dotlačí. Snížení emisí o 35 %  přežije zřejmě jen naprosté minimum benzinových motorů, spíš lze očekávat, že se nutným minimálním standardem stanou hybridy, přičemž budou tlaky spíše na prodej PHEV a EV.

Tento stav je prapůvodně výsledkem hlasování evropského parlamentu, jehož poslanci se většinově shodli na 40% zpřísnění. V rámci jednotlivých zemí pak následně probíhal politický boj mezi těmi, co schvalují tento pokles s těmi, kteří prosazovali 30% pokles, kam patřily i země Visegrádské čtyřky (Česká republika dokonce navrhovala zpřísnění pouze v rozmezí 20-25 %), Německo, Rumunsko a Bulharsko. Situaci však komplikovalo mj. třeba Švédsko, Finsko, Nizozemsko a Irsko, které chtěly snížení o 50% a více!

Výsledných 35 % je tedy kompromisem, o který usilovalo hlavně Rakousko, které letos předsedá EU a schválení je tedy jeho zodpovědností. Německo se k výsledku vyjádřilo v tom smyslu, že bude tímto rozhodnutím ohrožena konkrenceschopnost evropských výrobců a bude hrozit ztráta pracovních míst.

A nepůjde o jediný možný dopad rozhodnutí. Hybridní a elektrické vozy jsou výrazně dražší, než běžné modely se spalovacími motory a v chudších zemích EU, kam stále patříme a těžko se na tom za 12 let něco změní, se výrazně ztíží dostupnost nových vozů a i nadále tedy budeme fungovat jako vrakoviště Evropy.

Ministři se alespoň shodli na potřebě chudší země, i automobilky, prodávající tam své vozy, zatím blíže nespecifikovaným způsobem podpořit. Bude se to týkat států, kde se prodeje nízkoemisních vozů budou pohybovat pod hranicí 60 % průměru všech zemí EU. Mám pocit, že se mezi ně budeme řait i my, je to ale dost chabá náplast.

4 komentáře: „Evropa přejde na elektromobily a hybridy! Už za 12 let!!!

  • Zmr*i ! Hned jdu ze svojí Hondy Civic vyndat kat !

  • eurobolsevici to mozna i zadotujou, takze lidem zaplatime ty novy EV auta vsichni. Snad nebude tak zle a EU se do roku 2030 rozpadne.

  • Hybridy smysl mají, ale elektromobily jsou dle mého názoru slepá cesta. To je stejné jako s biosložkou v palivech – na vypěstování „energie“ na poli se spotřebuje více energie, než kolik se jí získá.

    Ještě uvažuji – když je v současnosti pokuta za každý gram CO2 (v průměru ze všech prodaných vozů dané automobilky) 95 eur, pokud by tato sazba zůstala, pak by třeba 50 g emisí CO2 navíc znamenalo pokutu cca. 130.000 Kč. A to může být i v roce 2030 pořád (výrazně) méně, než o kolik bude dražší vyrobit elektromobil (oproti konvenčnímu vozu s obyčejným spalovacím motorem).

  • Dokonce i kdyby to nebylo levnější při výrobě, tak se započtením ceny výměny akumulátorů, které nevydrží o mnoho déle nežli 8 let, to bude levnější zcela jistě.

    No uvidíme, jak to bude se zdaněním paliv. Naprosto netuším, kam se bude ubírat. Může dojít k extrémnímu nárůstu zdanění benzínu (možná i plynu), abychom „plnili závazky a úkoly“. Ale také může naopak dojít k výraznému zvýšení zdanění elektřiny, až nastanou výpadky v daňových příjmech. A třeba, místo zdanění elektřiny, zvýší DPH na fšecko.
    Další neznámá je existence EU v roce 2030.

    Svět se v prdel řítí. Účel je jasný – zvýšit podíl elektro. Jaký to má ovšem smysl, když Německo a další zavírají jaderné elektrárny a rozšiřují hnědouhelné…

Komentáře nejsou povoleny.