Novinky

Nissany jako první mohou prodávat elektřinu do sítě

Zdá se, že Evropská unie dělá vše pro to, aby se tu v roce 2030 pohybovalo co nejvíce elektrifikovaných aut, což samozřejmě vyvolává spoustu kontroverze i nepříjemných otázek, velká flotila elektromobilů však může být za určitých situací i docela užitečná. Značky, prosazující elektromobily i vodíkové automobily, Nissan nevyjímaje, často argumentovaly tím, že v případě stavů nouze mohou tyto vozy zajistit dodávku elektřiny do sítě, kupříkladu k zajištění chodu nemocnic při výpadku. Doposud ale byla tato možnost pouze teoretická, minimálně tedy v Evropě.

To se však nyní mění, Nissan jako první jako první značka v Německu získala povolení k dodávkám elektřiny do sítě V2G (vehicle to grid). Majitelé nissanů, spoléhající na nabíjecí standard CHAdeMO tím pádem mohou libovolně prodávat elektřinu ze svých akumulátorů do veřejné sítě. Je samozřejmě otázkou, proč by to za běžných podmínek dělali, když vozy slouží primárně k dopravě osob, ale jak už jsem zmínil, mohou nastat situace, kdy tato možnost přijde vhod.

Nissan tuto službu zpřístupní v roce 2019, ale prozatím pouze pro firmy s flotilou více než 60 elektromobilů. Je třeba upozornit, že V2G umí teoreticky i evropský standard CCS (Combined Charging System) a značky jako BMW a Volkswagen usilují také o jeho zprovoznění.

5 komentářů: „Nissany jako první mohou prodávat elektřinu do sítě

  • Tak mě ty emise a tlak na elektromobily začínají dávat brouka do hlavy. Chtěl bych si za dva roky koupit Civica X 1.5i. Auto mi většinou vydrží více jak 10.let, než ho prodám. Tzn., že bych prodával někdy v roce 2030+. Začínám si říkat, jestli je rozumné v blízké buducnosti kupovat auto se spalovacím motorem, když za pár let bude stadnard auto s alternativním pohonem. Už vidím, jak blázni z EU udělají vše možné/nemožné, aby lidi donutili nekupovat auta se spalovacím motorem – už se mluví i o tom, že „klacická“ auta budou mít zákaz vjezdu do velkých měst. Jde mi o to, jestli má smysl kupovat auto se spalovacím motorem na dlouho dobu. Trochu se bojím, že až budu po 10.letech auto prodávat, tak ani nebude prodejné, kvůli tomu, že má spalovací motor :-). Jaký je váš názor?

    • Uklidni se. Zatím se elektromobil nikomu bez dotací nevyplatí. Dokonce i kdyby byly do těch 10-ti let ve výrobě levné akumulátory s přinejhorším stejnými vlastnostmi jako dnešní, tak je tu stále kopec problémů. Nemáš zdroje elektřiny, distribuci atd. To vše by šlo postavit, ale kdo to zaplatí?
      Zaplatí v situaci masivního odchodu od fosilních paliv? Tedy v době masivního výpadku daní? Dojde tedy k přesunu zdanění na elektřinu…. přičemž provoz se nevyplácí i bez tohoto daňového zatížení…. No jo, no. Takže hoď se do klidu a nenech se zblbnout.

      No a levné akumulátory. S dnešními lithiovými už moc nezlepšíš. To by muselo být něco zcela nového, a nic na obzoru není. Ostatně kdyby bylo, tak se automobilky nezajímají o vodík, což je taky „řešení“ drbání se levou nohou za pravým uchem.

      Jo a přinejhorším stejné – to také není nic moc. Němci dělali testy na autech, tedy žádné labolatorní akumulátorů, vzali auta tak jak ve skutečnosti jsou, a udělali měření. Ztráty při nabíjení byly 8-22%. Rána, co? A to tu jsou ještě ztráty při vybíjení a něco i samovybíjení.

      Ostatně i to dodávání elektřiny do sítě z článku – jedna věc je technická, že to jde. Druhá věc je, jestli to má ekonomický smysl. Opět…. jestli na to budou dotace…
      A i technicky je to vošemetné. V nemocnici? Co když vypadne zdroj v noci, kdy u nabíječek moc aut nebude? Hm… stejně tam budeš muset mít zálohu, tedy diesel. Takže hračka. Hračka mající za úkol tě zblbnout k pochybnostem, jaké máš.

      • Docela jsi to vystihl. Elektromobily jsou zdánlivě super, mají však strašný nevýhody jako např. cena vozu, baterie obecně a hmotnost jako starej americkej Jeep…. Ale pokud v budoucnu vše zlepší tak to zase bude pecka.

    • Xf se rozepsal dost obšírně, ale nevím, jestli úplně na to, na co ses ptal. 😉
      Zaprvé – pokud si koupíš auto, které máš v plánu prodat za 10 let, tak tě nemusí moc trápit ani elektromobil, ani jiné auto s alternativním pohonem – desetiletá auta se obecně prodávají dost špatně a pokud chceš prodat, musíš nabídnout odpovídající cenu.
      Současně máš pravdu, že se vlády budou všemožně snažit provoz staších aut znepříjemnit, ale že musí opatrně, už zjištují třeba v Německu. Nesmí voliče naštvat zase tak moc. Takže očekávej postupné zvyšování eko-daní, občasný zákaz vjezdu do města, ale nakonec jim nezbude nic jiného, než nechat starší auta i jejich uživatele v klidu dožít.
      Pokud jde o vliv elektromobilů ne tohle všechno, ten bude ještě dlouho zanedbatelný, ale hybridy a plug-in hybridy se už za 6-7 let stanou naprostou samozřejmostí.

  • jestli ta cena elektriny bude slusna, tak si lidi budou kupovat solary, nabijet auta a autama sit 😀

Komentáře nejsou povoleny.