Novinky

Nissan a crossovery: jak to začalo?

Nissan byl první značkou, která se odvážila opustit zavedené segmenty automobilového trhu a chybějící modely nahradit kříženci (crossovery) více typů automobilů. Za přelomové období v tomto případě platí polovina první dekády tohoto století, kdy bylo rozhodnuto o náhradě modelu Almera zvýšeným qashqaiem a současně o vyřazení primery z nabídky s tím, že její roli převezme druhá generace x-trailu.

Ačkoli to vypadalo jako sebevražedná mise, dopadlo to přesně naopak, než se všeobecně očekávalo (i já jsem patřil mezi skeptiky), takříkajíc natruc tradičním příznivcům značky Nissan (a nejen jim). Automobilce přinesl model Qashqai obrovský prodejní úspěch a po primeře také za pár let ani pes neštěkl…

Je ovšem jasné, že se tenhle nápad v japonských hlavách nenarodil ze dne na den, což potvrzuje i už poněkud vousatá a pozapomenutá studie Nissan Trail Runner. Automobilka ji představila v roce 1997 na Tokyo Motor Show a nejednalo se o nic menšího, než kombinaci SUV a kupé, tedy nápadu, jenž úspěšně uvedlo do života o 11 let později BMW. Neúspěšný pokus jménem SsangYong Actyon se asi nepočítá…

Na rozdíl od dnešních SUV-kupé, tedy SUV s rysy kupé, byl Nissan Trail Runner spíše klasické kupé se zvýšenou světlostí a pohonem všech kol (a také s pořádným střešním spoilerem a zadním křídlem), studie však každopádně prozrazuje, že se ideou crossoverů automobilka vážně zabývala už od poloviny 90. let. Nissan vybavil studii Trail Runner atmosférickým motorem 1.8 l s proměnným časováním a zdvihem ventilů NEO VVL o výkonu 185 koní, zkombinovaným s převodovkou CVT.

Paradoxně technologii proměnného zdvihu ventilů Nissan zrealizoval později, než svůj první crossover, systém VVEL (Variable Valve Event and Lift) debutoval v motoru VQ37VHR kupé Infiniti G37 v roce 2007. A mimochodem – klasické kupé s off-road podvozkem doposud žádná automobilka nevyrobila, nejblíže tomu aby byl koncept Italdesign Parcour, terénní kupé s rysy automobilů Lamborghini z roku 2013, ale ani italský výrobce supersportů neměl kuráž to zrealizovat.

 

2 komentáře: „Nissan a crossovery: jak to začalo?

  • Nechci vambrat iluze, ale podle mne 1. Suv vyrobila automobilka s ceskymi koreny. Ano Porsche!! Jejich 911 4×4 jedouci prapuvodni Dakarskou rally, byla prulomem. Vzdyt kdyz se kouknete na toho Nissana, tak i on je vlastne coupe…

    • To je pravda, ale je potřeba rozlišovat silniční auto a závodní speciál. 😉

Komentáře nejsou povoleny.