/ Honda N-VAN: švýcarský nůž /

Při vyhlašování výsledků letošní ankety JCOTY se mezi zvláštními cenami poroty objevilo auto, kterému jsme se na J-C doposud nevěnovali, tak to pojďme napravit, stojí totiž za to se o něm trošku rozepsat, zvlášť když o něm na českém netu zatím nebyla nikde ani zmínka. Řeč bude o nejnovějším kei miniautě od Hondy s názvem N-VAN. 

Jedná se o dalšího člena minivozů řady N a pozor, neplést se stylovým autíčkem N-ONE. 😉 N-VAN má koncepčně blíže modelu N-BOX/N-BOX Slash, neboť se jedná o další úzkou, vysokou a maximálně hranatou krabičku, její praktičnost však byla dovedena bez nadsázky k dokonalosti.

Už možná trošku zprofanované přirovnání ke švýcarskému noži by N-VAN mohlo spíš (oprávněně) urazit, celková koncepce a možnosti variability totiž victorinoxy, popřípadě wengery hravě strčí do kapsy. 😉 Co se týče proporcí a rozměrů, ty maximálně využívají regulí pro třídu kei, design samotný je do značné míry dán výbavou. Honda N-VAN existuje ve třech verzích, od jednoduché, pracovní G (a L) až po luxusně(ji) pojaté +Style Fun a +Style Cool.

Co se praktičnosti týče, nějak nevím, kde začít. 🙂 Třeba u řešení dveří na straně spolujezdce? Zde zcela chybí B sloupek a po otevření dveří řidiče a odsunutí zadních posuvných dveří vzniká obrovský vstupní otvor. V kategorii kei bylo toto řešení použito vůbec poprvé a při zavřených dveřích údajně nijak netrpí tuhost karoserie. Palubní deska s rustikálním přístrojovým štítem je naprosto minimalistická, ale snad na každý čtvereční centimetr její plochy interiér se dá něco položit, vložit, zasunout nebo zavěsit. Totéž ostatně platí o výplních dveří s oky na tašky a popruhy. Inženýři se tady opravdu vyřádili.

Už v základním čtyřmístném provedení je N-VAN praktické a prostorné auto a to díky extrémně nízké podlaze, která zajišťuje obrovský zavazadlový prostor. Ale i přesto je možné zadní řadu sedadel zcela sklopit do podlahy a vytvořit zcela rovnou ložnou plochu. Tu lze dále zvětšit provedením téhož se sedadlem spolujezdce. Ocení jistě (mimo jiné) i mladé japonské páry… 😉 Tyhle fígle jsou možné díky mnohým nenáviděné konstrukci s palivovou nádrží, umístěnou pod předními sedadly, díky níž mají i evropské modely Jazz, Civic 9G a HR-V zadní sedadla Magic Seats. 

Na nějaká ta oka a schránky se pamatovalo i v kufru, takže možnosti, co a jak v N-VANu převézt, jsou takřka nekonečné. Návrháři šli dokonce tak daleko, že auto vybavili zarážkou mezi prostorem pro nohy řidiče a plochou, vzniklou sklopením sedadla spolujezdce, aby se nedostalo něco pod pedály. Nechybí třeba ani odkládací prostor pro hranatou tetrapakovou krabici na mléko nebo džus atp. Nemohu si pomoct, ale to auto je prostě geniální. 🙂

Pracovní koncepci N-VAN odpovídá i naladění motoru, přeplňovaná sedmistovka sice nemůže mít větší výkon, než povolují pravidla pro kei, ale inženýři rozšířili interval dostupnosti maximálního točivého momentu. Jako jediné auto kategorie kei od Hondy (pokud nepočítáme sportovní roadster S660) může být vybaveno také šestistupňovým manuálem, namísto obvyklého CVT. Honda slibuje také nízkou spotřebu, na danou kategorii špičkový komfort jízdy. A ve výbavě je také kompletní balíček bezpečnostních asistentů Honda Sensing.

3 komentáře

  • bitkar

    sakra, to bych bral… ale s volantem normalne. Pomalu cas hledat nastupce meho Daihatsu.

    • Japan Cars

      V tomhle případě je jedno, kde je volant, stejně s tím na okresce nic nepředjedeš. 😀
      Těch kei se mi líbí tolik, že bych si snad ani nevybral (tedy s výjimkou S660). Tohle je geniální pracant, mně by se asi líbil N-BOX Slash. Jinak si myslím, že by se nemusel být až takový problém přes Rusko nějaký kei dostat.

      • bitkar

        s tim predjizdenim bych si nebyl tak jistej… Vsak si jel i mym Daihatsu Move, ja s tim predjizdim docela casto. Nedavno jsem si tim udelal svuj rychlostni rekord na dalnici (z kopce) 150 kmh 🙂 pekne Move levym pruhem 😀
        Ale jinak souhlas, vyber by byl tezkej, kdybych se fakt rozhodl neco pritahnout. Ty auta jsou fakt neskutecne vymakany a prakticky vsechny.

Komentáře jsou uzavřeny.