Nejprodávanější SUV v roce 2018 – kdo je v Top 10?

Automobily kategorie SUV jsou pro automobilky v současnosti těmi nejdůležitějšími – nejvíce se na nich vydělá a zájem o ně rok od roku roste. Spoustu let byla celosvětově na vrcholu Honda CR-V, to však už dva roky neplatí. Jak tedy teď vypadá první desítka za loňský rok a které japonské vozy se do ní dostaly?

Až do roku 2017 věčně druhá Toyota RAV4 se dostala vloni na první příčku a letos pozici obhájila. Prodalo se jich 830.928 kusů, což představuje nárůst o 3,7 %. Na výběhový model hodně slušný výkon!
Vloni po dlouhých letech dominance poprvé druhá a letos dokonce až třetí – to je Honda CR-V. Propadla o 2,3 % na 741.302 kusů, což je naopak méně příjemné překvapení, s ohledem na to, že jde o úplně nový model.

Šesté místo patří Nissanu Qashqai, polepšil si z loňského sedmého a to díky stejnému procentuálnímu nárůstu jako RAV4, jen to v tomto případě bylo 519.632 kusů. To je ale asi jediná radost Nissanu, protože vloni devátý X-Trail spadl na 11. místo a ze sedmé pozice na devátou spadl jeho větší americký bratříček Rogue (454.061, +1,1 %).

Vloni desátá a letos osmá, to je výsledek Mazdy CX-5, posledního japonského zástupce v Top 10. Meziročně vystřelila o 11,3 %, když ji pořídilo 457.283 zákazníků. Atrkativní design Kodo prostě táhne bez ohledu na region. 🙂

V následující tabulce si můžete prohlédnout celou první desítku podle dat GAD (Global Auto Database). Je ovšem potřeba říci, že jiné databáze mohou mít (a mají) výsledky poněkud jiné, tak to berte s určitou rezervou. 😉

8 komentářů: „Nejprodávanější SUV v roce 2018 – kdo je v Top 10?

  • 6.1.2019 (16:43)
    Permalink

    Za prepad Hondy si môže automobilka sama, že zaspala na vavrínoch čo sa týka ponuky hybridov. Toyota sa hneď chytila hybridných pohonov, aj keď neboli zďaleka take super, ale chytila sa a ľudia si ju už silno spájajú s týmto pohonom ako svetovú jednotku. Honda bude veľmi ťažko bojovať, aby sa jej hybrid uchytil tak, ako tie od Toyoty, i keď si myslím, že práve od Hondy je hybrid technicky ďalej ako ten v Toyo. Jednoducho Honda zaspala dobu. Nevraviac o elektro či vodíku. V tom bola Honda lídrom, ale nič sa do sériovej výroby nedostalo, aby ľudia vnímali Hondu podobne ako Toyotu. Vyčkávali, až konkurencia preskočila… už aj Hyundai predbehol Hondu v ponuke aletrnatívnych pohonov. Toto je hanba pre Hondu!!!

    • 6.1.2019 (18:59)
      Permalink

      S tím úplně nesouhlasím. Vysvětlím proč.
      1/ Poptávka po hybridech je celosvětově stále ještě malá a jejich podíl na prodejích je stále ještě zanedbatelný.
      2/ Honda moc chtěla mít také hybrid jako Toyota, ale patenty Toyoty jí umožnily mít po roce 2000 pouze IMA, což byl vedle HSD nekonkurenceschopný koncept a bylo třeba vyvinout úplně novou generaci. Dnes má Honda hybridní systémy tři, ani jeden se Toyotě nepodobá a všechny představují naprostou technickou špičku. Ale jedna věc je technika a druhá schopnost ji prodat. Toyota si už zákazníky podchytila a určitě bude těžké je přesvědčit, že hybrid nerovná se Toyota. Ale s tím budou zápasit všichni – diesely končí a hybridy budou mít za pár let všichni. Honda navíc musí, na rozdíl od jiných značek, bojovat i s tím, že hybrid nerovná se IMA…
      3/ Analogicky vodík. Honda Clarity je o generaci vyspělejší, ale Mirai se prodává násobně víc. Důvody neznám, může to být horší marketing, může to být roční zpoždění zahájení pronájmů, výhodnější financování, ale může to být i vlivem toho, že Toyota je považována za eko-experta a prostě se to přeneslo i na vodík.
      4/ Pokud jde o BEV, trh je zatím příliš malý a náklady vysoké. Honda se chová racionálně a jednotlivé produkty dává na jednotlivé trhy až ve chvíli, kdy to dává ekonomicky smysl. Toyota chystá BEV až v roce 2022, nemyslím si, že zaspala. 😉
      5/ Ano, Hyundai v nabídce Hondu předběhl, v Evropě. Ale koho to zajímá? Musí to stát Korejce neskutečné peníze a efekt je minimální. Na hybridu, plug-inu ani BEV už dnes nic high-tech není a jestli ho máš nebo nemáš a jestli ho budeš mít za rok nebo za rok a půl je jedno, za pět let půjde o naprosto běžnou věc, nemá smysl do toho teď bezhlavě jít a dalších 20 let za to platit. Vodík sice je hi-tech, ale není moc cool a lidé si víc než co jiného uvědomují jeho nevýhody v kontrastu s rychlým pokrokem BEV. Ocení to jen pár nadšenců.

      Takže když to shrnu – Honda má aktuálně v každé oblasti alternativních pohonů odpovídající produkt na to úrovni naprosté špičky, takže není čeho se bát. A uvádění na jednotlivé trhy je otázkou možností ty produkty prodat dostatečně velkému okruhu zákazníků.

  • 6.1.2019 (21:18)
    Permalink

    Ahoj – níže si dovoluji dát srovnání parametrů nejnovějších hybridních pohonů od Toyoty a Hondy. U Toyoty jsem vybral 2 hybridní specifikace – 2,0 a 2,5. Důvodem je, že Honda v CR-V používá 2.0 (jako například Lexus v UX), ale Toyota v přímém soupeři CR-V, tedy RAVce používá 2,5. Vše jsou verze 4×2. Dynamiku berte s rezervou. UX přece jen velikostně a hmotnostně není CR-V, ačkoliv rozdíl jsem čekal větší v neprospěch CR-V. Pokud je nějaký údaj nesprávný, budu rád za opravu (tahal jsem to asi z 10 zdrojů).

    Můj závěr je, že Honda používá silnější elektromotor a akumulátory. Je na tom lépe dynamicky, ale hůře se spotřebou. Ačkoliv v US má Accord taky ne úplně dobrou spotřebu od EPA, kterou ale v řadě testů pozitivně překonal. Termální účinnost motorů je myslím podobná (Honda má 40%, Toyota 41%). Rozhodně si ale nemyslím, že je Honda nějak zásadně lepší. Chtělo by to zkusit oboje, jak se chovají v praxi.

    Toyota HSD, 2.0, 4. generace (Lexus UX)
    Objem spalovacího motoru 1987
    Výkon spalovacího motoru (kw) 107/6000
    Točivý moment spalovacího motoru 180/4400
    Výkon elektromotoru (kw) 80
    Točivý moment elektromotoru 220
    Celkový výkon soustavy (kw), převzato z Accordu 130
    Typ akumulátoru Ni-MH
    Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,5
    Maximální rychlost (km/h) 177
    Spotřeba 4,1
    Provozní hmotnost (kg) 1540 – 1620

    Toyota HSD, 2.5, 4. generace (RAV4)
    Objem spalovacího motoru 2487
    Výkon spalovacího motoru (kw) 131/5700
    Točivý moment spalovacího motoru 221/4400
    Výkon elektromotoru (kw) 88
    Točivý moment elektromotoru 202
    Celkový výkon soustavy (kw), převzato z Accordu 160
    Typ akumulátoru Ni-MH
    Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,1
    Maximální rychlost (km/h) 180
    Spotřeba 4,3
    Provozní hmotnost (kg) 1 529

    Honda CR-V 2.0 Hybrid i-MMD
    Objem spalovacího motoru 1993
    Výkon spalovacího motoru (kw) 107/6200
    Točivý moment spalovacího motoru 175/4 000
    Výkon elektromotoru (kw) 135
    Točivý moment elektromotoru 315
    Celkový výkon soustavy (kw), převzato z Accordu 156
    Typ akumulátoru lithium-iont
    Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,8
    Maximální rychlost (km/h) 180
    Spotřeba 5,3
    Provozní hmotnost (kg) 1 685 – 1 728

    • 8.1.2019 (0:00)
      Permalink

      Lexus UX je výrazně menší auto, ale samozřejmě jako srovnání stejné techniky je to zajímavé, díky za zpracování. 🙂 Myslím, že Stewee má v zásadě pravdu, i-MMD je určitě koncepčně modernější, požívat spalovací motor primárně jako generátor je určitě dobrá cesta, proto je velký rozdíl v papírové spotřebě ve prospěch Toyoty (RAV4) překvapující, ale třeba to bude v reálném provozu jinak.
      Zkoušel jsem hledat nějaký srovnávací test hybridů Accord vs Camry, kde by bylo srovnání funkčnosti systémů a jejich spotřeba, ale kupodivu nejsou, přitom obě auta už jsou nějakou dobu v prodeji.
      Takhle od stolu předpokládám, že i-MMD bude silnější v nízkých a středních otáčkách a bude mít rychlejší odezvu na plyn, dynamika v absolutních hodnotách – na plný plyn – bude vyznívat téměř jistě pro Toyotu.

  • 8.1.2019 (16:22)
    Permalink

    Problem Hondy su motory … s tou 1,5T ktora ma problemy s olejom toho moc nenamutia…. do SUV patri poriadny motor , tymto ma Honda doslova odradila definitivne , zacalo to ked prestali pre EU vozit accord

    • 9.1.2019 (18:09)
      Permalink

      Ten motor je pro CR-V úplně ideální. 😉

  • 9.1.2019 (16:18)
    Permalink

    + k výše uvedenému, CRVéčko je slušně kanibalizováno Vezelem. Nevím jak 2018, ale 17 se prodávaly skoro stejně. V kontextu toho si dokonce myslím, že drží slušně… 😉

    • 9.1.2019 (18:10)
      Permalink

      To si nemyslím, mezi těmi auty je obrovský rozdíl, velikostně i celkovou koncepcí, neumím si představit, že by se někdo rozmýšlel mezi touto dvojicí.

Komentáře nejsou povoleny.