Novinky

Toyota a Panasonic budou společně vyvíjet novou generaci akumulátorů

Toyota zatím s výrobou elektromobilů nepospíchá, stále hraje dominantní roli na trhu hybridů a nemá tedy důvod se předčasně vrhat do ztrátových projektů, ale na příchod bateriových elektroaut se pečlivě připravuje.

Portál Nikkei Asia Review informoval, že příští rok vznikne společný projekt Toyoty a Panasonicu s cílem vyvíjet a vyrábět nové generace akumulátorů pro elektromobily. V tomto podniku bude Toyota držet 51 % a Panasonic zbytek, přičemž do projektu vloží pět existujících továren na akumulátory v Japonsku a Číně.

Spolupráce se zaměří v první řadě na vylepšené Li-Ion články s kapacitou až 50x(!) vyšší, než mají současné baterie, ale bude se týkat i vývoje akumulátorů s pevným elektrolytem. Toyota už také má nasmlouvané další výrobce, kteří budou baterie odebírat – ne náhodou jde o Daihatsu, Subaru a Mazdu. Vzhledem k tomu, že od Panasonicu bere pro některé své hybridy akumulátory i Honda, lze očekávat, že také bude mít o nové produkty zájem a to i přesto, že obojí vyvíjí souběžně s jinými partnery (mimo jiné i s General Motors).

9 komentářů: „Toyota a Panasonic budou společně vyvíjet novou generaci akumulátorů

  • zatim to vsichni uz leta slibujou… jsem zvedav, kdy to prijde.

    • bitkar: už to není tak zlý. Kamarád chce koupit Konu a říkal, že s tím 150 kW motorem to zaprvé sakra dobře jede (aby ne, 395 Nm a 205 koní není zlé) a taky to docela daleko dojede i při normální jízdě.

      • jako pokrok je, ne ze ne.. ale srovnatelny s normalnim autem to neni a nebude dokud prave nebudou nejaky superbaterie. Ale to zas bude cekat na energeticky problemy nabijeni (elektrarny, prenosova soustava, pocet nabijecich mist, kde se nabijou lidi na sidlistich atd.). No a posledni to musi bejt baterie, ktera pujde vyrabet levne a ve velkym, jinak to levnejsi nebude a ani rozsireny. Uz ted je 1% elektroaut a vyrobni kapacity baterii jsou na zdechnuti.
        Na nejaky masovy a smysluplny rozsireni je jeste casu. Mozna jako sluzebak pro par lidi na bezny jezdeni na nakupy a na kratky vikendovy vylety bych to bral.

        • bitkar: masovka pro všechny to určitě není, ale je to o hooodně dál, než to bylo v dobách Leafu 1. Auta začínají být použitelná. Jasně, že okruh zájemců je celkově malý, už jen proto, že většina lidí na auto za milion prostě nemá. Ale postupně se to rozšiřuje, protože ti, co na to mají doteď neměli pro takovou hračku použití (dojezd), zatímco teď to najednou je zajímavá alternativa k „masovkám“ jako je Prius, BMW 1 apod. Mě už by třeba 300 km na jedno nabití v klidu stačilo, zatímco Leaf 1 s dojezdem 100-150 km max a to ještě jen klidnou jízdou a v zimě s hučkou a rukavicemi byla fakt kára pro fanoušky.

          A další zlepšení vývoje baterek to jen posune kupředu.

        • Už si nepamatuju ty procenta řidičů, ale při představení Clarity BEV Honda tvrdila, že naprostá většina (75-80 %) lidí ujede s autem denně vzdálenost menší, než 100 km. Proto má Clarity papírový dojezd těch cca 136. Je pravda, že když jsem kdysi dojížděl do Prahy, vešel jsem se do 70 km, teď žena denně udělá 25. A takových cest je naprostá většina. Ten běžný provoz EV pokryje naprosto bez problémů. Problém nastává, když musíš jet nějak dál. Zatímco s takovou Toyotou Aygo v případě potřeby do Chorvatska dojedeš, s EV by to bylo dost komplikované. Takže občas k EV potřebuješ ještě auto s dlouhým dojezdem. A teď kde ho vzít. Buď ho držet doma a nechat na něj sedat prach, nebo si na ty cesty půjčit káru z půjčovny, což se asi jeví ekonomicky rentabilnější. 😉 A místo toho si do garáže strčíš nějaké auto pro radost. 😀
          Největší problém je v současnosti ta cena, ale samozřejmě půjde postupně dolů. Jsem zvědavý, s jakými parametry přijde Honda u toho Urban EV.

  • King: teorie o tom, kolik kdo ujede jsou hezke, ale narazi napr. na to, ze nabijet kazdy den se ti nemusi chtit a me by to treba dost otravovalo. Pri 300 km dojezdu uz fungujes normalne i kdyz potrebujes zapnout klimu nebo je zima.

    • Na to si zvykneš. Zaparkuješ, vytáhneš kabel z kufru, strčíš do dvou dírek a jdeš. Úkon na dvě minuty. 😀 Mě to dokonce bavilo 😉

      • King: zapomeneš a nejedeš. Potřebuješ přehodit auta a jejich parkování a nejedeš, nebo to pořád musíš řešit, myslet na to. Pro mě důvod to nekoupit, i kdyby to stálo 200k. Plus pochopitelně když jezdíš během dne víc, tak už najednou řešíš, jestli to vůbec dáš (ono je hezké, že v průměru nenajedu víc jako 100 km denně, jenže ten průměr je daný třeba tím, že celý týden stojí Civic doma a o víkendu dá za den 150, takže průšvih).

        Prostě potřebuju komfort (jezdit s klimou a topením, aniž bych řešil, jestli to dojede domů) a flexibilitu (nabíjet jednou za týden, ne jednou za den). Jestli tohle EV splní za rozumné peníze, tak to jako druhé auto místo Civika může dávat smysl. I když teď se zrovna objevily informace, že ČEZ a další zdražují, takže to přestává být ekonomicky výhodné a jediný smysl dává tankování doma, má-li člověk ten správný tarif.

        Představa, že mám všechna omezení EV a k tomu náklady na úrovni spotřeby 5 na 100, tak je EV zpátky na hromadě „volovina na druhou“ když jezdím se Civikem za 6.4.

        • Ještě to stále potřebuje ten fandovský faktor, který rozhodne o pořízení – jako před 20 lety hybrid. EV volbou rozumu zatím není a ještě dlouho nebude. Ale už dnes se s ním dá docela dobře žít. 😉

Komentáře nejsou povoleny.