Testy

Test: Honda Jazz Dynamic 1.5 CVT: svižný pohodář

Po nedávném testu Hondy Jazz Dynamic, která mě svým oldschoolovým sportovním charakterem nadchla a byla rozhodně jedním z největších překvapení poslední doby, tu nyní máme k dispozici její verzi se stejným motorem, avšak v kombinaci s variátorem. A je překvapivé, jak moc se od sebe oba modely liší.

Trošku paradoxní je, že testovačka s manuálem měla holčičí modrý lak karoserie, zatímco auto s CVT dostalo bílou barvu a v kombinaci s bodykitem verze Dynamic a červenou linkou na něm vypadá opravdu dravě. Kdyby neslo loga Type S nebo možná dokonce Type R, ani by se nad tím nikdo nepozastavil, opravdu na pohled působí jako hot-hatch. Ale realita je jiná, dost mě překvapilo, jak moc může volba převodovky změnit celkový charakter vozu.

Interiér je shodný s manuální verzí, tuto část textu tedy mohu s klidným svědomím přeskočit a můžeme se posunout rovnou na rozdíly mezi oběma verzemi. Začněme třeba tím variátorem. Zpočátku mě zklamal. Zmlsaný báječně fungujícím CVT v Civicu X jsem byl rozčarován tím, že v Jazzu se chová mnohem více postaru. Otáčky co chvíli letí nahoru, chybí výraznější efekt přeřazování při déletrvající akceleraci a kvůli letargickým reakcím na povely pádly pod volantem nepřichází ani příjemný pocit manuální kontroly nad otáčkami motoru při sekvenčním řazení. Buď jazz používá ještě starší verzi CVT nebo je k dobrému pocitu z něj potřeba navíc ještě točivý moment turbomotoru.

Pak mi ale dochází, že jakkoli jsem zvyklý v každé hondě hledat nějaké to emotivní svezení, teď po jazzíku chci něco, k čemu takhle specifikace není určená. Na jízdu s CVT je v první řadě potřeba se hodit do pohody a dravý vzhled nebrat moc vážně. Variátor dělá to, k čemu byl určen, tedy drží při jízdě otáčky co nejníž, motor se bezhlučně převaluje kolem 2000 otáček a cesta poklidně, v tichu a pohodě plyne. Přitom ale překvapí, že má auto dost točivého momentu k tomu, aby při lehkém přišlápnutí plynového pedálu zrychlilo, aniž by musely vystřelit otáčky k šesti tisícům, jak bývalo dlouhá léta zvykem u třináctistovky s variátorem. A když už dojde na prudkou akceleraci (ideálně v převodovkovém módu S), sto třicet koní se na lehké auto ukazuje jako velmi slušná porce výkonu, jazz se umí pěkně rozparádit.

Když v tomto režimu na zatáčkovitých okreskách začnu řadit sedmistupňovou sekvencí, dynamika jazzu překvapí sned ještě víc, díky krátkému zpřevodování lze držet motor kolem výkonového maxima a je tak možná i rychlejší, než verze s manuálem. Škoda jen, že CVT neumí (nebo tak minimálně není naprogramováno) měnit virtuální kvalty rychleji a důrazněji. Takže není co řešit – jakmile se silnice narovná, volič jde zase na D a auto pokračuje v usrkávání benzinu.

Při klidné jízdě předpisovými rychlostmi s vyloučením dálnice a trochou předvídavosti padá údaj palubního počítače na hodnoty kolem 4,5 litru, ale pod pět litrů se dá dostat i bez nějaké velké snahy. Já se za celý test vešel do 5,4 l a to v mixu byly i dálnice, kde jazz bere 7,2 litru a samozřejmě i dynamické zkoušky. Prostě a jednoduše – jezdit se 130koňovou jednapětkou kolem pěti litrů není vůbec žádný problém.

Řízení je příjemně strmé a přesné, i když bez zpětné vazby. Co se týče naladění podvozku, přišlo mi překvapivě o trochu tvrdší, než u verze s manuálem, vzhledem k tomu, že je jen o 20 kg těžší. Jízdní vlastnosti obou verzí jsou naprosto identické, svezení s CVT je tedy po stránce jízdních vlastností stejně zábavné, ale tvrdší tlumiče se trošku hůř vyrovnávají s většími nerovnostmi, spárami a výtluky a do kabiny občas pronikne nepříjemný ráz – určitě častěji, než u verze se šestikvaltem.

Honda Jazz 1.5 Dynamic s CVT trošku klame tělem. V bílé vypadá jako hot-hatch a zatáček se rozhodně nebojí, ale variátor není zrovna dobrý parťák pro dynamickou jízdu. V manuálním režimu řadí pomalu a v samočinném …však víte. 😉 Tuhle hondu musíte brát jako dobře vypadající městské auto, jehož hlavním smyslem existence je zdatně se proplétat (díky rychlým reakcím atmosférického motoru se slušným točivým momentem) hustým provozem a to se spotřebou na úrovni konkurenčních turbodieselů. A to jde jazzu na jedničku.

Když k tomu přidáte další pozitiva, jako jsou skromné vnější rozměry a geniálně variabilní kabina se sedadly Magic Seats, jazz by určitě měl být mezi vašimi favority na malé rodinné auto. Jediné, co mu lze vytknout je hlučnost motoru při plné akceleraci, umocněná charakteristickým projevem variátoru a občasné pronikání rázů od podvozku do kabiny. A bohužel také absence automatické klimatizace, což mi v dnešní době přijde jako docela nepříjemný handicap.

Honda Jazz Dynamic 1.5 i-VTEC CVT
Objem motoru (ccm)1498
Výkon (k)131/6600
Točivý moment (Nm)155/4600
0-100 km/h (s)10.0
Max. rychlost (km/h)190
Spotřeba paliva (l/100 km) 5.4
Rozměry karoserie (mm)4051 x 1694 x 1980
Rozvor2530
Pohotovostní hmotnost (kg)1049
Objem nádrže paliva (l)40
Objem kufru (l)354-1314
Cena od (Kč)514.900

13 komentářů: „Test: Honda Jazz Dynamic 1.5 CVT: svižný pohodář

  • Nemuzu se zbavit dojmu, ze podvozek tohoto modelu Honda naladila proste blbe. Je tvrdy, takze se sice nenaklani v zatackach pri rychle jizde, ale dynamickou jizdu CVT posila stejne do kytek, takze co z toho? Kdyby z Jazze 1.5 CVT v Honde nedelali nejaky hot hatch, ale proste primestske, prakticke vozitko s relativne silnou atmosferou v automatu a NALADILI by podvozek na komfortni notu, udelali by lip.

    • To si opravdu nemyslím. K Hondě sportovní ladění podvozku patří – ber nebo nech být. Ještě mám v živé paměti modely, které byly laděné spíše na komfort a nebylo o co stát. Honda vždycky dělala lepší sportovní, než komfortní podvozky. Málokdy se povede takový kompromis, jako u Civicu X 4D. Tohle měl být taky nějaký kompromis, ale nepovedl se tak, jako celkově sportovnější setup u Dynamic 6MT. U Hondy se to stává docela často. Na druhou stranu to určitě není tragické, jen to mohlo dopadnout lépe. Tlumiče jsou prostě moc tuhé.

  • Tvuj nazor. U manualu bych to tvrdsi naladeni pochopil, tam ridic muze mit sportovnejsi ambice, ale u automatu mi to nedava moc smysl. Videl bych to jako druhe auto do rodiny, ktera je za vodou. Pro maminu, ktera rozveze deti, zajede za kamaradkou do vedlejsiho mesta a cestou zpatky se stavi na nakup. Na co tvrdy, bouchajici podvozek, ktery informuje o kazdem utopenem kanalu a nespravenem vytluku? Logiku Hondy nekdy nechapu.

    • Za kvalitnější tlumiče bych se určitě přimlouval, ale za komfortní podvozek nikoli. Jednou má Honda nějakou image, tak ať se jí drží. Excesy v nekonzistenci směřování ji už stály hodně. Stále je mi ještě více sympatické auto, které se zvládne držet silnice schopnostmi podvozku a nikoli elektroniky. 😉

    • Ha ha, akorát že maminy z rodin za vodou rozvážej děti X5kou nebo MLkem… 😉

      V Evropě je tohle auto tak akorát pro důchodce, proto souhlas s nevhodným naladěním podvozku.
      Měli by to dělat jenom v automatu za cenu manuálu s komfortním podvozkem a s motorem, kterej není potřeba hnát do otáček (klidně podladěná 1.5). A hlavně ta cena musí bejt normální a ne ty nesmysly, co Honda chce za zcela obyčejný auta… Možná by už konečně v Honda Europe mohli vytáhnout hlavy z pr..í a nehrát si tu na „skoroprémii“, kterou opravdu nejsou… Nebo si fakt myslej, že jsou tady lidi debilové???

      • Kdyby ses s Jazzem 6MT svezl, mluvil bys jinak. 😉
        Jazz opravdu v rámci své třídy na horním okraji mainstreamu není, ale ostatní modely tak velku vnímám. Ale možná jsem debil. 🙁

        • Vzdyt je to pravda, Jazz je ve vsech vybavach prestrelenej o 100 000kc. Ta akcni sleva 10 000 nic nezachrani. Kdyby to od zacatku nacenili spravne, bylo by to za 415 000 pripadne 380 000 za manual plus priplatek za barvu a davalo by to smysl, ale tohle je uplne mimo.
          A honda neni zadna subpremie nebo skoro premie. Je to normalne mainstream a patri mezi toyotu nebo mazdu, kiu, ford, atd.

  • V Jazzu jsme nejel, takže jízdní vlastnosti nemohu posoudit. Ale vzhledově se mi hodně líbí. Taková malá dravá krabička 🙂

  • V CZ pro Jazze v této konfiguraci asi neexistuje cílová skupina. Pro pohodovou (důchodcovskou) jízdu s CVT poslouží úplně stejně 1.3 a bude o cca 150K levnější. I silnější verze s 6MT si u nás těžko hledá zákazníky, natož tohle. Ta cena je fakt vysoko.

    Jsem zvědavý, zda bude mít Jazz 4G litrový tříválec a zda bude cenově přijatelnější. Cena Civicu s menším turbomotorem by sváděla k tomu, že jo.

    • Pro důchodcovskou jízdu možná, ale Jazz může díky velikosti kabiny a kufru fungovat jako rodinné auto a dvě deci navíc jsou dost důležitý parametr. Hlavním problémem je cena, přestože to má užitnou hodnotu jako řada kompaktů, je to stále malé auto a cena by měla být někde mezi, ne na úrovni segmentu C.
      Litrový motor na tom nic nezmění. Ale s CVT by to byla super kombinace.

      • King: rodinné auto s manualní klimou za půl mega… Jako fakt? Je rok 2019, ne 1999.

        Honda zase nic nepochopila a zase kašle na zákazníky, tedy eufemicky „jde svou cestou“.

        Manuální klimu má Dacia Logan za 205k. Mám obavu, že cílovka kupující auto za více než dvojnásobek má se zájemci o Logana poněkud malý průnik.

        • Čemu přesně jsi na „může díky velikosti kabiny a kufru fungovat jako rodinné auto“ nerozuměl? 😀 Automatickou klimu nemá v téhle třídě kdeco, ale o tom diskuze není. Já osobně si třeba raději otevřu okno, klimu používám zřídka. 😉

          • King: co v této třídě za půl mega automatickou klimu nemá?

Komentáře nejsou povoleny.