Nissan MID4: málem první japonský supersport

Pokud jde o japonská supersportovní auta v tom pravém slova smyslu, v dosavadní historii máme zatím pouze dvě a obě vyrobila Honda. Jenže moc nechybělo a před třiceti lety nemusel být model NSX prvním a jediným exotickým superautem s motorem uprostřed!

Málo se ví, že už v roce 1985 představil na autosalonu ve Frankfurtu Nissan koncept MID4 s minimalistickým designem, jaký až o několik let později použilo Ferrari u modelu 348. některé detaily designu byly ale ještě trochu humpolácké, bylo zřejmé, že se jedná skutečně pouze o koncept.

Před zadní nápravou byl uložen motor V6 3.0 o výkonu 245 koní, zkombinovaný s pětistupňovým manuálem a jak bylo v té době v Japonsku dobrým zvykem, blýskl se i technickou lahůdkou v podobě řízení všech kol HICAS.

Už o dva roky později, v roce 1987, měla premiéru evoluce MID4 Type II a to už byl bez jakýchkoli pochyb prototyp produkčního modelu, který už snad ani nemohlo nic zastavit. Design byl po všech stránkách dotažený a pod krytem byl uložen přeplňovaný V6 3.0 (VG30DETT) o výkonu 330(!) koní. Ten poháněl všechna čtyři kola s rozdělením točivého momentu na nápravy v poměru 33:67. Nissan tvrdí, že šlo vlastně o ranou verzi systému ATTESA, jenž se objevil v modelu Skyline GT-R R33.

Právě čtyřkolka však byla nakonec to jediné, co po MID4 zbylo. Nissan totiž usoudil, že by auto bylo výrobně příliš drahé, celý projekt ukončil a smetanu slízla nedlouho poté Honda. Když uvážíme, jaký rozruch udělalo NSX zkraje devadesátých let svou lehkou konstrukcí a uživatelskou přívětivostí a použitelností, můžeme se jen domnívat, co mohl se světem supersportů udělat pohon všech kol, jenž by býval Nissan MID4 do této kategorie přinesl.