Co si budeme povídat – Honda byla dlouhá léta hodně konzervativní značka. Tedy ona je ve spoustě oblastí stále, ale teď mluvím o designu. 😀 Neděly se žádné velké experimenty, jednoduchý, střízlivý, ale současně sportovně střižený design jen čas od času ulítl u aut, jako je City (to původní a bohužel i to novodobé 😀 ), Vamos, Beat nebo HR-V.
Ale někdy před 20 lety se to pokazilo s příchodem ošklivého CR-V 2G a Civicu 7G a od té doby Honda lítá ode zdi ke zdi. Novátorský vzhled střídá kontroverzní, chybí kontinuita jednotlivých modelových řad a dobře na 15 let i společná identita značky. Dneska už zase bezpečně poznáte, že před sebou máte Hondu, ale některá auta přece jen, jak to říct, …nejsou úplně kompatibilní s většinovým vkusem. 😉
Ale Honda už pár let dělá věci jinak, jen jsme si toho zatím (v Evropě) nestihli všimnout. Už při příchodu Accordu desáté generace totiž automobilka nesměle oznámila, že tohle auto je prvním modelem značky, navrženým podle nové firemní filozofie. Ta by měla dávat přednost designu před stylingem a spoléhat na jednoduchost a důraz na základní linie namísto spousty komplikovaných detailů. Za mě je to OK, Accord se mi velmi líbí a nový Insight, i když je to jen přepracovaný Civic X Sedan, dokonce ještě víc. Změny jsou ale už cítit i na faceliftovaném Civicu 4D!
V mezičase přišlo CR-V, které je však evolucí toho minulého, které také sázelo spíše na střízlivost, takže rozdíl nemohl příliš vyniknout, takže se na avizovaný směr možná trochu pozapomnělo. Vody ale rozvířila elektrická Honda e, která vyvolala velmi pozitivní ohlasy a její designér prozradil, že v podobném retro-moderním stylu budou i další chystané elektromobily značky. Sice vyloučil, že by tahle nějak mohly vypadat i klasické, masové modely značky Honda, ale zmínil se o tom, že určité společné rysy tu jsou …a to v oblasti celkového přístupu.
Podle designéra Hondy je dnes celosvětově trendem jednoduchost (asi mají pravdu, stačí se podívat na Mazdu 🙂 ) a automobilka se touto filozofií také řídí. Asi tušíte, kam mířím – jak asi bude vypadat Civic XI, jenž je v současnosti pořádná divočina? Jak se Hondě povede vtisknout mu podobně dynamické vzezření, jaké má desítka? A jak moc radikální tím pádem bude Type R? To jsou otázky, na které ještě pár let nebudeme mít odpověď. Ale nejde jen o Civic. Model HR-V je naopak kritizován za přílišnou nenápadnost a konzervativnost a pokud ho bude chtít Honda vedle CX-3 a C-HR dobře prodávat, bude muset vymyslet nějakou jednoduchou divočinu. 😉 A osobně jsem zvědavý i na novou generaci typu Jazz, které by také neškodilo trošku přidat na vizuální atraktivitě, aby se zalíbil nejen důchodcům jako jejich auto na dožití. 😀
Honda, tedy její design, se tedy v současnosti výrazně mění, i když si to zatím asi úplně neuvědomujeme, tak uvidíme, co u těch pro radost z jízdy nejdůležitějších modelů přinese.