Začíná se dělat venku hezky, za chvíli už vytáhneme z garáží auta na léto, zbavíme je prachu, ti šťastnější také plátěné střechy a vyrazíme na okreskové jízdy zručnosti mezi novými výtluky. Což mě přivádí na myšlenku, že Toyota už dobře čtyři roky slibuje třetí sportovní model, který doplní typy 86 a Supra. V roce 2015 nás namlsala konceptem S-FR/S-FR Racing, jenž vypadal jako jen o trošku větší rival pro kei Hondu S660, tedy vůz, který by se dal koupit za pár šupů. Navíc měl podle tvrzení Toyoty způsobit, že „se nová generace řidičů zase zamiluje do řízení“. Všechno to perfektně dávalo smysl a nezbývalo, než se obrnit trpělivostí a vyčkávat, kdy se rozjede výroba.
Jenže pak se to začalo komplikovat zákulisními informacemi, že sice třetí sporťák (asi) opravdu bude a Toyota ho vyvine opět společně se Subaru, ale bude mít hybridní pohon (jestli ne dokonce elektrický) a dost možná výkon kolem 300 koní.
A to mi přestávalo dávat smysl. Pokud by byl třetí (u Subaru druhý) sporťák výkonnější a technicky komplikovanější, než 86/BRZ, těžko bude levnější. A to se nyní z oficiálních míst v Toyotě také potvrzuje. Šéf vývoje supry Tetsuya Tada totiž v Ženevě prohlásil, že skutečnost, že se od začátku hovořilo o „třetím bratrovi“, jenž bude nejmenší z trojice, ještě neznamená, že nejmenší bude zároveň nejlevnější a „postavit malé, levné sportovní auto je docela obtížné, protože musí být ziskové i přesto, že potřebuje komponenty a bezpečnostní prvky většího sporťáku“. Navíc by prodeje poškozoval trh ojetých GT 86. Jinými slovy – třetí sporťák Toyoty možná bude menší (rozuměj kratší, díky koncepci s motorem uprostřed), ale určitě ne levnější, roli „dostupného“ sporťáku bude hrát i nadále 86/BRZ, které snad v mezičase dostane tu atmosférickou dva-čtyřku.
Protože po zkušenostech už vím, že japonské značky mění plány dost často a málokdy ke spokojenosti komunity, jsem přesvědčen o tom, že původním plánem Toyoty opravdu bylo postavit F-RS, tedy něco jako S660, jen (doufejme) pro celý svět, ale pak se ukázalo, že by to z ekonomického hlediska nedávalo smysl (dodnes nechápu, jak Hondě mohlo stát za to vyvinout S660 jen pro domácí trh a proč ho po určitých modifikacích nepustila do světa) a teď se z toho pokouší vybruslit jakž-takž se ctí. Chudák Tada-san. Začínám si myslet, že vzhledem k tomu, jaká auta má v rámci Toyoty na starosti, musí snad být lepší v rétorice, než technice. No co – vypadá to, že si nový malý sporťák Toyoty většina z nás nebude moci dovolit, ale alespoň (snad opravdu) bude. A nebude postavený z německých dílů… 😉