Plných deset generací modelu Civic Hondě trvalo, než namontovala pod kapotu karosářské verze sedanu naftový motor! Počítám, že to je asi v autoprůmyslu rekord. 😉 Ale stalo se, poprvé si můžete v kompaktní třídě pořídit diesel od hondy i v něčem jiném, než v autě se splývavou zádí. Jenže dnes už také víme, že to je i naposledy, v příští generaci civicu už žádný kadlekadle nebude. Pokud patříte k odpůrcům nafty, udělalo vám to jistě radost. Jestli ale máte turbodiesely rádi, říkám to hned na úvod – měli byste nad pořízením dieselového sedanu vážně uvažovat. Vylepšený 1.6 i-DTEC je skvělý motor a k charakteru sedanu se hodí více, než k liftbacku.
Když jsem vloni testoval motor 1.6 i-DTEC II poprvé v Civicu X 5D, napsal jsem, že je to stejná bomba, jako když přišel v roce 2004 motor 2.2 i-CTDi. Jeho montáž do sedanu nic z jeho kvalit neubrala, právě naopak, celý komplet působí ještě lépe, než předtím. Tím důvodem je celková koncepce sedanu v rámci nabídky Civicu.
Čtyřdveřový model má komfortnější podvozek a je lépe odhlučněný v zadní části kabiny díky lepšímu oddělení prostoru pro posádku a zavazadla. To jej předurčuje pro dlouhé jízdy po dálnici, na které je tichý 1.6 i-DTEC jako stvořený. Bez ohledu na to, co tvrdí příznivci nafťáků, tento typ motorů prostě není v ničem sportovní, i když nepopírám, že zátah a zvuk takového třílitrového šestiválce má také své kouzlo, nicméně diesely tu byly vždy proto, aby snižovaly provozní náklady těm, kdo musí hodně jezdit dlouho vzdálenosti. Kombinace pohodlnějšího sedanu a příjemně silného i-DTEC je tedy optimální. K dokonalosti by mu ještě chyběl ten devítistupňový automat, jenž by jistě bezezbytku využil křivku točivého momentu, která v rozmezí 1500-3300/min neklesá pod hodnotu 250 Nm. 😉 A navíc – šestistupňový manuál v Civicu X není zase tak dobrý, jak bych si u Hondy představoval.
A je tu oproti pětidveřáku ještě jeden benefit – sedan je díky aerodynamice karoserie i užším pneumatikám úspornější, než liftback a to samozřejmě platí i pro diesel. Jestli jsem na zimních gumách posledně jezdil do šesti litrů, teď to bylo za celý test 5,2 l, ale většina jízd nakonec skončila s údajem palubního počítače pod hodnotou 5,0 l, kazily to jen dynamické jízdy a dálnice. Nejlepšího výsledku při běžném jízdním stylu „s provozem“ a vyloučením dálnice jsem dosáhl dokonce 4,1 l a pokus o úspornou jízdu (rozuměj s předvídáním, lehkou nohou a dodržování rychlostních limitů, nikoli čtyřicítkou za krajnicí) byl dokonce ještě o 0,4 l lepší. Ale dost nuda. 🙂
Vše ostatní už zaznělo ve výše prolinkovaném testu naftového liftbacku, není tedy třeba se k tomu vracet. Už bych jen doplnil, že Honda za tento model chce nejméně 569.900 korun, v případě testované verze Elegance je to 629.900 Kč. Ani v jednom případě to není zrovna málo, ale za nejlepší maloobjemový diesel na trhu to určitě stojí. 😉 Navíc teď platí akční ceník, jenž posouvá základ na zajímavých 499.900 korun a testovanou Eleganci na 559.900 korun.
Pozn: Pokud je vám článek povědomý, tak máte dobrou paměť. 😉 Jedná se o opakované vydání testu, jenž byl zničen při napadení webu.
Honda Civic X Sedan 1.6 i-DTEC Elegance | |
Objem motoru (ccm) | 1597 |
Výkon (k) | 120/4000 |
Točivý moment (Nm) | 300/2000 |
0-100 km/h (s) | 9.9 |
Max. rychlost (km/h) | 201 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 3.4 |
Rozměry karoserie (mm) | 4518 x 1799 x 1434 |
Rozvor | 2697 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1310 |
Objem nádrže paliva (l) | 46 |
Objem kufru (l) | 519 |
Cena (Kč) | 629.900 |
5 komentářů
jendosa
jj, článek si pamatuju :-). Nevím jak je na tom MT u dieselu ale u 1.5T je super. Řekl bych, že je lepší než u mého 8G 1.8. Každopádně máš to moc pěkně nafocený, to se musí nechat – palec nahoru :-)!
Japan Cars
S tím řazením fakt nemůžu souhlasit. Nejlépe z novodobých Civiců řadilo asi 7G, myslím kombinace přesnosti a mechanické vazby. U 8G přibylo přesnosti a ubylo mechanické vazby a u 9G a 10G už je přesnost tak nějak stejná, ale mechanické vazby ubývá. Navíc přibývá vůle v kulise, asi ve prospěch hladkosti přechodu neutrálu. Také se musí pževodovka vypořádat s větším točivým momentem, což může mít také vliv. Ale tak jako tak – Civic X by měl podle mě řadit lépe. I proto bych se vůbec nebránil, koupit desítku s CVT… I když co si budeme povídat – dvouspojka nebo měnič by mu slušel víc.
Ad fotky – díky, je to můj koníček, tak se snažím, aby to bylo trochu vidět. 😉
jendosa
fotografický voko tam je 🙂
Stern
Já byl z řazení v Civicu X také zklamaný (jezdím accordem 8G). Mohu potvrdit, že je tam vůle v kulise a řazení je na hondu nepřesné. Taky to není bůhvíjak zábavné (v accordu z toho mám takový příjemný pocit, jak to krásně zapadá)
King
Přesně tak, trošku to odflákli. Ono i s Jazzem a HR-V je větší radost řadit.
Komentáře jsou uzavřeny.