Blog

Honda nemá zájem o Formuli E. Opravdu???

Nemůže být pochyb o tom, že úspěchy Hondy v motoristickém sportu z ní udělaly značku s poměrně výsadním postavením v rámci japonské konkurence. Jak bylo v posledních letech s tímto odkazem nakládáno, je věc jiná, ale i přes všechny škody, které management v průběhu času dokázal napáchat, to stále není automobilka, která by za vlastní vrcholný sportovní model vydávala nějaké auto z Německa nebo automobilka, která zahodí vše, co vybudovala a vrhne se na SUV.

Ale zpět k motorsportu – tam Honda, minimálně tedy ve světě dvou stop, pamatuje už lepší časy a zejména účinkování v posledních letech ve formuli 1 bylo vše, jen ne důstojné. Osobně si myslím, že se Honda na F1 příliš upíná, tenhle sport už dlouho není tím tahákem, jakým byl před 30 lety a získané tituly už dnes nemají takový marketingový dopad, jako dřív. A už vůbec neodpovídají prostředkům, které jsou na tohle závodění vynakládány.

Můžeme se bavit o tom, jak by to dopadlo, kdyby Honda v minulé dekádě vydržela ještě alespoň jednu sezonu a vyhrála s pomocí Rosse Brawna titul, ale stejně si myslím, že (by) měla strkat peníze raději jinam. Podívejte se na BMW – nepůsobí v žádné současné top motorsportové soutěži a nevypadá to, že by jeho sportovní image trpělo. Proč? Protože nabízí spoustu výkonných i vyloženě sportovních modelů, které se jí o dobrou pověst postarají možná lépe, než peníze, hozené do chřtánu F1. Není tajemstvím, že Honda nalila do formule 1 miliardy dolarů. Kdybychom místo nápisu na boku monopostů Mclaren, Toro Rosso nebo Red Bull měli na showroomech novou generaci Hondy S2000 a v každé modelové řadě sportovní verzi Type R nebo alespoň Si, možná by se na Hondu dnes zase pohlíželo jinak.

Tak to byl dlouhý úvod, ale má svůj důvod – v posledních letech roste F1 konkurence v podobě elektrické formule E. Sice to není nic pro ty, kteří se vztekají, že současné monoposty F1 už nemají ten zvuk, co dřív, ale marná sláva – elektromobily jsou teď cool a jejich význam poroste, ať chceme nebo ne – a s nimi i význam závodů elektrických formulí. Řada automobilek ale chce být trendy už teď a ukázat, jak jim na elektromobilitě záleží, nemluvě o tom, že je to motorsport jako každý jiný (jen trošku tichý 😉 ) a může pomoci získat potřebné know-how, které se bude (mooožnááá) moci využít v produkčních autech. A tak je ve formuli E dnes zastoupeno více automobilových značek, než ve většině jiných šampionátů – Audi, BMW, DS, Nissan a Jaguar, ale i indická Mahindra, francouzské Venturi nebo čínské Nio. A mohla tam být i Honda…

Už v prvním ročníku 2014-2015 se do Formula E přihlásil japonský tým Aguri, jenž v následující sezoně nabídl spolupráci Hondě, ať už formou společného projektu nebo převzetím týmu a změnou v tovární, Honda ale neměla zájem a tak Aguri Suzuki stáj prodal. Tedy abych byl přesný – Honda elektrickou formuli údajně v roce 2016 zvažovala, ale spíše s výhledem do budoucna, navíc v roce 2017 už takové plány dokonce vyloučila. Navíc problémy v F1 v té době přetrvávaly a tento projekt měl prioritu. Kdoví – kdyby Red Bull Hondu v době rozchodu s McLarenem nepřemluvil, aby v F1 zůstala, možná už by se teď tým Honda pohyboval v paddocku formule E, ale na kdyby se nehraje. Hondě se v F1 začíná dařit a je rozhodnutá vše dotáhnout do pokud možno vítězného konce.

Ale je tu divize, která má i přes odmítavé stanovisko japonské Hondy o formuli E zájem – kalifornské HPD (Honda Performance Development), americká závodní divize Hondy, která dnes působí v IndyCars i SportsCar DPi. Na povrch vypluly se informace, že HPD vyjednává a americkým týmem Geox Dragon, patřící do společnosti Penske (s nímž Honda spolupracuje v DPi), ale detaily zatím nejsou známy. Vzhledem k tomu, že HPD sice oficiálně zájem má, ale nijak na to nespěchá a na toto téma odpovídá dost neurčitě a vyhýbavě, lze předpokládat, že jde spíše o dlouhodobější vizi. A bez ohledu na relativní nezávislost aktivit HPD na Japonsku stejně potřebuje k rozjetí takového programu svolení z Tokia. A Honda nejspíš nezvedne palec dřív, než se dostaví nějaké výsledky v F1. Takže pokud se náhodou nemůžete dočkat, až uvidíte monoposty Honda i v elektrické formuli, budete to muset ještě pár let vydržet. 😉