Honda na Milan Design Week: poučila se konečně?

Honda moc dobře ví, že se jí její první masově vyráběný bateriový elektromobil Honda e po stránce designu povedl. Potvrdily to pozitivní reakce médií i veřejnosti a sebevědomí si automobilka dodala i historicky vůbec první účastí na prestižní akci Milan Design Week, kdy jsou různě po “hlavním městě módy” rozmístěny exponáty za účelem přilákání pozornosti.

Honda e pózovala v módním butiku Alysi – The Garden House v designové čtvrti Zona Tortona ve společnosti zelených rostlin a nábytku značky Danord, přičemž dojem z auta má umocnit měkké světlo mléčné prosklené střechy. Ale to není tak důležité, důvod, proč o tom píšu, je jiný.

Už je to dost dlouho, co Honda může říct, že její design vyvolává více pozitivních ohlasů, než kontroverze (popřípadě nezájmu), v takovém centru pozornosti byl naposledy Accord Tourer a před ním ještě UFO-Civic 8. generace, v těchto případech došlo dokonce i na mezinárodní ocenění. Ani z jednoho se však Honda bohužel nepoučila a držet nějaký jasný designérský styl se jí stále moc nedaří. Teď sice slibuje, že ve stylu Hondy e budou i další bateriové elektrické modely, ale kdy a kolik jich bude? Z toho prostě zase žádný designérský přelom u značky nekouká. Ale překvapivá je jedna věc – Honda opravdu umí, když chce. Otázkou zůstává, proč většinou nechce…

Nezáviděníhodné pro Hondu samozřejmě je, že se musí vypořádat s mnohonásobnou schizofrenií. V Japonsku je její orientace dost neurčitá, v Americe se profiluje jako běžný mainstream, v jihovýchodní Asii, Oceánii, ale třeba i Indii je považována za subprémiovou značku (nebo horní okraj mainstreamu, chcete-li) a v Evropě by ráda byla alternativou prémiových značek, ale zatím to moc nevychází. Honda totiž má dnes převážně globalizovanou nabídku aut a běžný mainstreamový model pro jeden trh se přizpůsobuje požadavkům na auto s prémiovými ambicemi dost nesnadno. Na druhou stranu vypiplávat běžnou “masovku” podle prémiových standardů je poměrně drahá zábava, která nemá moc šanci na návratnost.

Takže když se benchmarkoval Civic X podle Audi A3, předstihl ji sice úrovní techniky, ale už se musely snížit nároky na kvalitu interiéru nebo odhlučnění. Ale marná sláva, jedním z nejdůležitějších faktorů je stejně design. Mazda by mohla na toto téma přednášet a koneckonců tu v minulosti byla i řada různých evropských křápů, které se prodávaly jen proto, že byly prostě hezké.

A tím se dostáváme zpět k Hondě e. Ta je jasnou ukázkou toho, že to jde, když se chce. Že je možné si pohrát s každou linkou, křivkou, že může všechno ladit a že dynamické vzezření nemusí být nutné podpořeno mnoha čtverečními decimetry falešných nádechů a výdechů. Zatím sice neznáme finální podobu Hondy e a možná že ještě v některých ohledech ucukne, ale jak je vidět, třeba ani bezrámové dveře nemusí být utopií. Proč je nemělo třeba kupé CR-Z? Najednou není nutné na auto cpát spoustu linek, vedoucích odnikud nikam? A blatníky nemusí být vyboulené, ale stačí, když jsou pěkně postaru pouze vytažené? Tohle všechno způsobuje, že je Honda e neuvěřitelně sexy. Podle mého názoru víc, než třeba Fiat 500 nebo současná Mini. Kdoví, třeba se stane takovým novodobým mini elektrické éry…

Design prostě prodává a jeho kvalita může každé značce dopomoci zlepšit image, popřípadě přivřít oči nad některými oblastmi, které ještě potřebné mety nedosahují. Ne náhodou věnují prémiové německé a italské značky vzhledu opravdu hodně pozornosti. Mazda už to pochopila a na společenském žebříčku stoupá, myslíte si, že to konečně došlo i Hondě nebo zase pojede ve svém stylu ode zdi ke zdi. Jak už jsem psal v zápisníku nedávno – k nějakým změnám dochází, ale nikdo zatím přesně neví, jak to vlastně dopadne a jestli nové modely budou po stránce opravdu tak dospělé a vyspělé.

3 komentáře: „Honda na Milan Design Week: poučila se konečně?

  • 6.5.2019 (0:48)
    Permalink

    Jsem v tomto skeptik, Honda je sebestředně nepoučitelná a konzistence konceptu, natož pak designu, jí moc neříká :-/
    Každopádně jsem rád, že se takto povedlo zrovna auto, co ani nemělo existovat. Musel to být tehdy dobrý “fakáč” firemním kalkulačkám, který plánujou…teda spíš kecaj do… no snad úplně všeho…a to že něco takového lidé budou chtít, jim museli ukázat až designéři, protože to jim ty jejich kalkulačky neukázaly 😛 🙂

    • 6.5.2019 (11:17)
      Permalink

      Možná náznak návratu “engineering-driven company”. 😉
      Nebo je prostěmarketing s cílem vyvolat dojem, že to je vlastně rebelské auto, jako v případě prvního HR-V, které prý dělali designéři z vlastní iniciativy po nocích, 🙂

    • 6.5.2019 (11:26)
      Permalink

      ja jsem rad, ze honda nema jeden design, ktery jen natahuje, prodluzuje, zvysuje apod. Aspon neni nuda.

Komentáře nejsou povoleny.