Toyota Supra: bez BMW by stála jako Nissan GT-R
Toyota nepolevuje v úsilí, ospravedlnit před světem, proč místo vývoje vlastního sportovního auta raději upravila BMW Z4. Šéf vývoje supry Tetsuya Tada podstoupil výslech auto-webu Jalopnik, v němž řekl spoustu zajímavých informací, v nichž některé si trošku protiřečí a je asi vhodné brát celý rozhovor trošku s rezervou. 😀 V jalopniku jsou navíc notoričtí grafomani, tak jestli se tím chcete prokousat, přeji hodně štěstí, je to však docela zajímavé čtení, pokud třeba studujete public relations. 😉 Mě ale i přesto zaujalo pár informací, s nimiž bych vás rád seznámil.
Tak předně – Tada tvrdí, že vyvinout Supru vlastními silami by znamenalo, že by se prodejní cena v Americe mohla dostat přes hranici 100 tisíc dolarů, což je suma, na které začíná technicky podstatně komplikovanější Nissan GT-R ( u nás 2,7 milionu korun) a vývoj by trval ještě o dva až tři roky déle. Může být – všichni vědí, že Nissan na GT-R prodělává. Ale kde je napsáno, že je nutné na imageovém modelu vydělat?
Takto je supra údajně „dostupná“ (Tada-san asi neviděl český ceník, 😀 v Americe však začíná kousek za hranicí 50 tisíc dolarů) a tlak na cenu také způsobil, že auto nevyužívá žádné drahé, „exotické“ materiály, jako je karbon. A nejvíce pyšný je šéfinženýr v dnešní době utlumených přeplňovaných motorů na zvuk německého řadového šestiválce. Prostě Toyota nově jako tuningová firma, já to říkal…
Mimochodem věděli jste, proč má Toyota 86 a Subaru BRZ motor boxer? Prý nikoli proto, že zajistí autu co nejnižší těžiště, ale proto, že je krátký a Toyota chtěla, aby 86 nebylo dvoumístné, ale 2+2místné auto! Tak nevím. Některé informace by možná měly zůstat utajené, tohle mi trošku zavání tou starou Toyotou. A řadový šestiválec BMW je zase důvodem, proč nová supra je pouze dvoumístná, zatímco doposud byla vždy 2+2místná, u tohoto typu motorů je prý „packaging“ vždy problém. Takže to určitě nemá nic společného s pevně danými proporcemi výchozího bavoráku. 😉
Víte, čemu se divím? Proč se pana Tady ještě nikdo nezeptal na to, proč nebyla pro vznik nového sporťáku Toyota použitá technika Lexusu a jestli by nebylo lepší mít sportovní auto, co by se třeba nejmenovalo Supra, ale kompletně vyvinuté vlastními silami…
Tady je neco spatne… nejvetsi automobilka sveta neumi vyrobit za nejakou normalni cenu auto a i prebrandovany auto stoji hodne.
Je to celé takové zvláštní… 🙁
Nemáš jiné reference na toho pána? Jestli ho vůbec brát vážně.
Jako hlavního inženýra projektu Supry (a GT 86) bychom ho asi vážně brát měli. 😀 O to je to divnější. 😉
Toyota nemá žádnou úroveň a i ten Lexus zaostává za německou konkurencí. Rychlokvaška. Toyota a Lexus jsou Něco jako dřevostavba a luxusní dřevostavba, tj. nikdy nebudou mít úroveň zděné stavby. Bohužel.
Lexus je pecka. Kdybych vyhral ve sportce a chtel pohodlny auto, tak si koupim Lexus, ne BMW, ne MB. A to uz jsem jel v nekolika Lexusech. Rozhodne to neni zadna nalestena bida. To mozna tak Audi.
Tak to s tebou rozhodně nesouhlasím. Například MB je někde jinde a jde to i vidět. A jel jsem s těmi auty.
Dřevostavba NAŠTĚSTÍ nikdy nebude mít úroveň zděné stavby. Haterům zdar 🙂
Legend: presne naopak. Proto mam GS. Za me jedina lepsi znacka nez Honda. Mam rad infiniti, ale to neni tak vymakane, Acura je taky jen lepsi Honda.
Být pyšný na zvuk motoru, který jsem nevyrobil, to je teda úlet. Si snad budu muset přečíst originál rozhovor, tohle přece nemohl říct 🙂
Jinak s tou cenou bych se vůbec nedivil – svého času stála Supra stejně jako GT-R nebo třeba Mitsu 3000GT. Dražší byla akorát NSX kvůli tomu, že byla přecejen zacílena proti Ferrari a měla hliníkovou kastli a další vychytávky, které „obyč“ japonské sporťáky neměly.
Z pohledu ceny to smysl rozhodně dává, ale taky Supra spadla o kategorii níž a je to teď souputník Caymana a nikoliv 911 jak dřív.
Přesně, v kontextu doby to byl konkurent 3000GT a GT-R, teď je to spíš 370Z. V současnosti by na to potřebovala přes 500 koní a to by zase cenu zvýšilo. Nová Supra prostě není nová Supra vůbec v žádném ohledu.