Blog

FCA chce fúzi s Renaultem. Co by to přineslo Nissanu a Mitsubishi?

Fiatem vedený koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles) už delší dobu cítí, že mu teče do bot – v Evropě je sláva silného Fiatu ta tam, zatímco v Americe je Chrysler na zavření a nad vodou byznys drží Jeep a (relativně) Dodge. Současně se transformace značek Alfa Romeo a Maserati v úspěšné prémiové značky dlouhodobě nedaří. FCA se zkoušelo už spojit s kdekým, ale teď to vypadá, že by se to konečně mohlo povést – probíhají velmi intenzivní jednání s Renaultem o vytvoření fůze a tím pádem vzniku třetí největší automobilky na světě.

Fiat je tak zoufalý, že dokonce souhlasí s umístěním centrály nové firmy poblíž Paříže a moc bych se nedivil, kdyby se společnost přejmenovala na RFCA, na FRCA to moc nevidím a na FCRA už vůbec ne. 😉 Otázkou ale je, jak to ovlivní Nissan a jemu patřící automobilku Mitsubishi. Nezůstane teď stranou jako odplata za nepovedenou Ghosnovu fúzi pod Renault? Nebude náhodou dobrovolně chtít zůstat stranou? A nebo se propojení ještě upevní a sdílení techniky bude o to intenzivnější?

Nissan již oznámil, že nemá proti fúzi Renaultu a FCA žádné námitky, skoro jako by se mu ulevilo, že přestane být pod tlakem ke sbližování. Navíc jednání o nové formě spolupráce (v éře po Ghosnovi) s Renaultem už probíhá a zřejmě je na dobré cestě dohoda, že Nissan (případně Mitsubishi) bude platit za použití techniky Renaultu stejně, jako platí Renault za techniku japonskou, což dosud nebylo, výhodu v tomto měli Francouzi. A pokud jde o společně vyvinutou techniku, s ní nemůže Renault Nissan vyšachovat a nabídnout ji FCA, s poskytnutím musí Nissan souhlasit. To současně pro Renault znamená, že si to s Nissanem nesmí rozházet, jinak by vývoj spousty komponentů musel začít nanovo.

Předpokládám, že nakonec všechny strany budou uvažovat obchodnicky a nebudou si házet klacky pod nohy. V Evropě si Fiat a Nissan s Mitsubishi de facto nekonkurují, v Americe už je situace jiná, tam soupeření Jeepu a Dodge s Nissanem probíhá, ale nejspíš by bylo možné najít společný postup.

Můj názor je, že pokud fůze R a FCA dopadne úspěšně, Nissan si ponechá svou (už poněkud očesanou) nezávislost na Renaultu. Když nechtěl (společně s japonskou vládou) do fúze předtím, těžko bude chtít teď, ale současně s novým gigantem bude intenzivně spolupracovat na vývoji, výrobě a nákupu společných dílů. Analytici se už teď předbíhají v odhadech, kolik miliard ročně by to mohlo všem přinést na úsporách. Nissan tedy bude mít volnější ruce, sám si bude moci rozhodnout, co bude vyvíjet vlastními silami (třeba sportovní modely), co bude využívat od svého Mitsubishi, co nakoupí od Renault-FCA a co bude společně s ním vyvíjet. De facto tedy bude součástí nového koncernu, ale s určitou mírou nezávislosti a s drobnou možností hlasování v rámci svého budoucího 7,5% podílu. Jedna věc je ale jistá – půjde tím pádem o největší uskupení v celém automobilovém průmyslu – a to se značným náskokem před ostatními. A z toho bude mít konkurence těžké spaní…

2 komentáře: „FCA chce fúzi s Renaultem. Co by to přineslo Nissanu a Mitsubishi?

  • budiz to odstrasujicim pripadem toho, kdy se nejaka automobilka zaplete s ostatnima, jeste tak frantikama a italama.

    • Stačí vzpomenout na Suzuki a VW, ale tam to naštěstí dobře dopadlo…

Komentáře nejsou povoleny.