Novinky

Mazda: éra elektrifikace se rychle blíží

Mazda sice oficiálně tvrdí, že se i nadále bude věnovat primárně motorům s vnitřním spalováním, ale korporátní PR a blížící se emisní realita (zejména v Evropě a Číně) jsou dvě dost odlišné věci. Hirošimská automobilka se sice může tvářit, že je elektrifikace moc nezajímá, ale všichni dobře vědí proč – sama zatím žádnou vlastní elektrifikovanou techniku nemá.

Šéf Mazdy Akira Marumoto však slibuje blížící se změny. Už v roce 2020 uvede japonská značka v Evropě svůj první bateriový elektromobil, pocházející z vlastního vývoje (ve spolupráci s Denso) a postavený na specifické platformě, schopné ubytovat vše od mild-hybridu po BEV. V roce 2022 (možná se to stihne již v roce 2021) se pak objeví první plug-in hybridy. Ty budou využívat techniky Toyoty a později nabídku obohatí nová generace BEV, vyvinutá už také společně se spřízněnou japonskou automobilkou.

Toyota má dnes průměr emisí 135,2 g CO2 na kilometr, což je docela dost nad 95g limit pro rok 2021 a nesplnění by mohlo znamenat pokutu až zhruba 20 tisíc korun za každé prodané auto. Ale nezůstane pochopitelně jen u elektrifikace. Inženýři v Japonsku pracují na nové generaci turbodieselu, využívajícího poznatků z vývoje benzinového Skyactiv-X.

Dále se také bude vylepšovat technika Skyactiv-X, která by také mohla být spárována s elektromotorem. Ale vzhledem k zálibě Mazdy v nafťácích se očekává, že některé z budoucích hybridních modelů (nejspíš ty, určené pro větší modely značky) budou diesel-elektrické. Mazda zatím neuvádí, jaký poměr elektrifikace by v portfoliu modelů chtěla do budoucna mít, ale minimálně lze očekávat, že nějakou formu bude mít každý z nabízených modelů. Už jen proto, aby byla Mazda v očích zákazníků konkurenceschopná.