Novinky

IAA 2019: japonské barvy hájí pouze Honda

Letošní IAA je z pohledu Japan Cars na hranici totálního „provaru“ – zatímco Ženeva byla plná novinek a krásných konceptů, ve Frankfurtu hájí japonské barvy jediná značka – Honda. Stánku dominuje produkční verze elektromobilu Honda e, který byl k vidění hned ve třech barvách – tradiční bílé, šedé a žluté. Přestože bílá se k autu hodí a zdůrazňuje retrolinky povedeného designu, šedá vypadá velmi elegantně a hravá žlutá by mohla nadchnout lepší polovičky.

Při bližším ohledání zaujme e hned několika „vychytávkami“. Na prvním místě jsou pochopitelně kamery místo zrcátek, vypadá to ultramoderně a přitom se to k retro zbytku karoserie perfektně hodí, stejnou lahůdkou jsou bezrámové přední dveře. Po usednutí za volant na člověka, který Hondy zná, dýchne důvěrně známá atmosféra v podobě volantu, páček ovládání blinkrů a stěračů a zrcátek. Naopak „vytesaná“ palubní deska působí smíšeným dojmem – na straně jedné je to trochu moc prkenné, na straně druhé je to prakticky všechno pokryté řadou displejů a tak si člověk připadá jak v kosmické lodi. Perfektní je „dřevěný“ dekor palubky a především pak skvělé vypadá středová konzola, se kterou jsem se měl chuť mazlit – pokud znáte japonské dřevěné misky, tak přesně takovým uhlazeným dojmem působí na oko i na omak. Aby displejů nebylo málo, je i místo vnitřního zpětného zrcátka. Naopak ovládání klimatizace je pěkně po ruce a manuální, žádné upatlané tablety bez odezvy.

Není ale všechno jenom skvělé. Jakkoliv palubka krásně skloubila retro a modernu, výplně dveří a sedačky pokrývá látka, kterou u nás velmi dobře znají ti staršího data výroby. Pamatujete kancelářská křesla a pohovky, typicky tmavě červené nebo zelené barvy na dřevěných nohách? Taková ta hrubá látka, co trochu připomínala pytlovinu a podobně byla i pohodlná? Přesně to je v Hondě e všude a z kontrastu se zbytkem hodnotně působícího „prcka“ až bolí oči. Další nepříjemné překvapení čeká vzadu, autíčko je malé a za sebe si nesednu jinak než s koleny v opěradle řidiče. Pohled do kufru pak prozradí, že praktičnost byla až na posledním místě, i e-Citigo má kufr větší (především díky větší hloubce).

Expozici na stánku doplňuje bílé NSX, k vidění je monopost F1 Red Bull Honda, Civiky 5D včetně Type R a sedanu (v moc pěkné burgundy pearl), HR-V Sport a dvě bílá hybridní CR-V. Jestli vám to zní chudě, tak to není jen pocit – s výjimkou domácích značek je takové celé letošní IAA, umělými stěnami zakryté prázdné části některých pavilonů působily jako příroda v listopadu. O co méně bylo k vidění aut, o to více „jela“ agitka proti nim – u mě vede agitační spot na obrovské stěně stánku ZF, který návštěvníky informoval o tom, že pokud si myslí, že je auto svoboda, tak to není pravda, že automobil není v souladu s našimi životy a musí se to změnit. Z Frankfurtu jsem odjížděl s poněkud smíšenými dojmy, kdy realita na silnicích ostře kontrastovala s eko-bio budoucností, jakou nám chtějí nalinkovat (nejen) v Bruselu a připadal jsem si tak trochu jako Winston Smith.

Skyline

19 komentářů: „IAA 2019: japonské barvy hájí pouze Honda

  • Díky za zprostředkování dojmů. 🙂 Éčko se mi líbí, na fotkách překvapivě nejvíc v té šedé. Naopak žlutá moc nenadchla – a to mám žlutou rád. Bílá by mě taky neurazila.
    Když o tom tak přemýšlím, nejvíc mě asi zarazil ten packaging. Jednou z důležitých výhod EV mělo být, že díky kompaktnímu motoru a baterkám v podlaze budou ta auta nabízet nadprůměrný prostor v kabině. U Hondy e to ale vypadá, že spíše vynikla tradiční slabina aut s motorem vzadu – malý kufr, který není kompenzován pod přední kapotou ani schránkou na rukavice. U Hondy E to vypadá, že má pod kapotou minimálně V6. 😀
    U auta velikosti Swift bych čekal, že bude alespoň jako swift velké i uvnitř, ne že to bude na úrovni miniaut.

    • King: Hondě se podařilo skloubit nevýhody všeho co šlo. Auto vypadá, že má motor vpředu, ale nemá a nemá tam ani kufr. Místo toho se o místo vzadu dělí jak motor, tak kufr. Mě totiž původně vůbec nedošlo, že motor je vzadu a že u elektromobilu kardan nejspíš nebude. Takže jsem si to uvědomil, až když jsem uviděl ten mělký kufřík… Z pohledu jakéhokoliv servisu to taky nedává moc smysl, celý pohon je roztahaný pod celým autem odpředu dozadu.

      Je to o to divnější, že prakticky všechny elektrokoncepty jsou udělané co nejvíc jinak, aby bylo vidět, jak moc místa navíc elektromobil dokáže získat. Vlastně bych byl radši, kdyby e byla normální předokolka – motor vpředu, pohon taky, baterky pod podlahou kvůli těžišti a vzadu aspoň trochu normální kufr pro auta téhle velikosti. Swift je proti tomu obr s příkladě využitým obestavěným prostorem – přitom tohle bylo (a u Jazzu, CR-V a HR-V) pořád je doména především Hondy. O to míň je e pochopitelné.

      Ale možná to jen nechápu proto, že e je cenově úplně mimo a cíli na úplně jinak uvažující lidi. Jestli má Honda pravdu se uvidí už brzo.

      • Fakt by mě zajímalo, co tam vepředu je, když tam kromě zásuvky a startovací baterie nic není. 😀

        Já tu koncepci RWD/50:50 kvituju, jsem rád, že Honda neudělala EV jako (skoro) všichni ostatní, ale v duchu toho sloganu, co je na úvodní fotce. Ale jsem si jistý, že to šlo zvládnout i lépe. Vždyť i S660 má vpředu alespoň přihrádku na složenou střechu. I když v jeho případě to využití prostoru taky není žádný zázrak.

        • King: otázkou je, k čemu to bude dobré. Připomnělo mi to Cimrmany:
          O švédském spisovateli Augustu Strindbergovi se dočteme, že byl přistižen, jak vyfukuje kouř z dýmky do umyvadla s vodou, zkoušeje, zda touto cestou nevznikne zlato. A my si říkáme: Hle, jak podivínský nápad se zrodil v tak geniálním mozku! Ale není správnější říci: Nebyl to Strindberg, kdo experimentálně zjistil, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne? Někdo to totiž vyzkoušet musel. Někdo musel slepou uličku lidského poznání ohledat a ohlásit světu: Tudy ne, přátelé!

          • Nojo, marně se snažím přijít na to, k čemu je dobré auto, z jehož řízení máš radost. 😀

          • King: tak nepochybuju o tom, že to s váhou Accordu a výkonem MX-5 1.8 NB bude nový král miata cupu.

  • nohodou ta zluta je dobrej kanarek 🙂 neco do sebe to ma. Akorat spis nekam k mori nebo tak, ne do prahy nebo brna.

  • Čekal jsem zradu jenom v podobě cenovky, ale s tím ne/místem vzadu a v kufru se Honda překonala :-O
    To čalounění sedaček mě naopak nepřekvapuje, s něčím podobným vylezlo už BMW i3 nebo koncepty Volva, ikdyž v jejich případě to nevypadá tak lacině gaučově… Jsou to „eko“ materiály z ekologicky recyklovaných materiálů. Jen mi přijde, že zde ten eko-image značně předčí uživatelskou i estetickou přívětivost :-/ Já bych ty hipstery co za tímhle stojej fakt mlátil po hlavě :-/

    Co to dřevo? Zdá se že je výrazně lepší než v CRV, co? Spíš mi to připomíná dřevěný Volva…

    • Skyline není zrovna prcek, tak že měl kolena vražená v opěradle, není úplně měřítko, to se asi musí vyzkoušet osobně. 😀
      Ale kufr je evidentně malý, což lze vzhledem k motoru očekávat. Otázkou je, proč není nějaké úložiště i vepředu. I kdyby symbolický, na povinnou výbavu, lékárničku, spacák, kdyby se dobíjení protáhlo… 😀

      Uvidíme, co litry v kufru. Na city car to asi stačí, pokud děti nehrají hokej nebo nestřílí z Yumi. 😀 Jestli se tam ale nevejde golfový bag, tak to bude špaténka. 😉

    • Sopta: ty se do toho vejdeš i s dětma, žádnej strach 🙂

      Látka může být jak eko chce, je to prostě hnus. Je to takovej veganfest. Netuším, proč to lidem cpát, ale to je ta dnešní doba plná greténů.

      „Dřevo“ naopak moc pěkný, s CR-V bych to vůbec nesrovnával, tam je to naopak těžce podprůměrné a e je rozhodně o řád lepší.

  • No ja ted na to koukam a nechapu nechapu a nechapu.
    Co to jsou za veci pod tou kapotou a k cemu vsemu slouzi? Naco je tam normalni mala baterka? V EV? Proc tam neni ulozny prostor? Samozrejme, ze takove male auto neni urceno pro prevoz vikendoveho zivota na ceskou chatu. Ale tohle mozna neni dostatecne ani na nakup potravin.
    A kdyz uz je tam tedy tak malo mista, tak proc tam nenapraskali vice baterek, a mohli mit rozumnejsi dojezd.
    A co se tyce tech zrcatek. Samozrejme se mi to reseni libi, ALE: kdyz ten kamerovy a zobrazovaci subsystem nejakym zpusobem ztrati napajeni, tak to nebude fungovat. V tom je prave krasa toho primitivniho zrcadla. Nejsou tam treba aspon nejake vyklopne nouzove zrcatka? 🙂
    Celkove mi to pripada, ze v Honde najali na vyvoj nejakeho prilis velkeho EV hipstera, kteremu mozna trochu chybi nejaky prakticky pohled na vyuziti vozitka. Anebo to je strategie, kdy si chystaji pudu pro dalsi jiz podarene modely – ve srovnani budou „mnohem“ lepsi 🙂

    • Myslím, že to vidíš moc katastroficky. Podobně se můžeš bát sednout do každého elektronicky řízeného auta. 😉

      Basa lahváčů se do kufru asi vejde, tak v pohodě. 😀

    • Je to fakt zklamání. Já si celou dobu myslel, že to bude zvenčí sice malé, ale vevnitř v duchu tradic Jazzu nebo HR-V krásně prostorné, využitelné i na běžné dojíždění do práce, na výlety, a doufal jsem, že to Honda úplně nezabije cenou (i když tady už jsem měl pochybnosti). A hle, ono z toho nevyšlo vůbec nic.

      Éčko je vážně pěkné, bude s ním asi hezké svezení, ale jinak je těch negativ opravdu strašně moc.
      Je to škoda, mohl to být takový průkopník nové éry, který se pokusí nahlodat ty, kdo elektromobilům nevěří, ale touhle cestou určitě ne. Další pionýr slepých uliček, bohužel.

      • Presne s tim prostorem jsem tomu veril. A trochu jsem doufal, ze to bude mit i nejaky nadstandartni dojezd. Cena se asi dala ocekavat v duchu Honda tradic ponekud vyssi.

      • Carlos: člověk bude muset mít hlavně to „svezení“ hodně blízko, jinak se tam ani nedostane 🙂

        Stejně se těším, až se tím svezu, jen prostě bohužel jsem to musel vyškrtnout ze seznamu a to mě mrzí, když nic jiného nemá ani Honda, ani jiní Japonci. V tomto musím říct, že v pohodě použitelná je Kia e-Niro, kterou jsem na IAA jel.

        Bohužel se tady ukazuje síla politiky, kdy Toyota a Honda mělz vždy snahu dělat něco pro životní prostředí, ale teď se řeklo, že správná cesta je jedině EV a na to nejsou připraveni, protože je to zatím nesmysl. Korejci v tomto dokázali zareagovat mnohem líp, protože i ty hybridy už dávno mají (ne tak vymakané, ale prostě to mají – a třeba ta Kia je mnohem lepší než Jaguar a bohužel nejspíš i lepší než Honda e, alespoň papírově, to je další věc, na kterou jsem zvědav – spotřeba v reálu).

        • Machiavelli by zíral, jak se dá dnes vládnout. A bude hůř.
          S ohledem na naši početnou rodinu sleduji vývoj na trhu MPV a tam v poslední době začaly nenápadně mizet z nabídky nejvýkonnější motory. Jasně, je to okrajový segment a tyhle motorizace jsou obecně minoritní, ale když si člověk uvědomí, že na počátku tohohle procesu stojí nějaký ideolog, podle kterého by nikdo neměl příliš vyčnívat, škodit (si), tak je mi z toho po téměř 30 letech od rozpadu RVHP fakt na …….. smutno.

          • Carlos: EU je v podstatě RVHP a Němcům a dalším to nedochází jen proto, že s tím nemají zkušenosti. S New Green Dealem nás čeká katastrofa, pokud to socanští greténi prosadí. Zatím jim to jde výborně, bohužel. Stejně jako minulý totáč, i tento podporuje věci nemít, ale radostně šérovat, takže časem nebude problém v tom, co má MPV za motor, ale jestli moudrý gretén dovolí takové fuj fuj veliké vozidlo vůbec vyrábět a používat. Máš velkou rodinu? No tak šup šup do MHD, tam je přece místa dost, ještě jsem neviděl rodinu, která by se nevešla do vlaku.

    • b-n-x: u těch zrcátek jsem zvědav až to zkusím, protože mi nepřijde, že by to cokoliv přinášelo (kromě toho, že je to frajeřina a pěkně to vypadá). Hlavně jsem zvědav, co v tom bude vidět v noci – takhle na salonu mi ten obraz přišel docela „zašuměný“ (je to hodně vidět na postavách, které jsou na fotce vnitřního zpětného – a to tam nebyla žádná tma, jen klasické autosalónové halové šero). Plus jsem tam neviděl nijak zobrazenou perspektivu, která mi v zrcadle přijde lepší než na displeji. Ale to chce zkusit.

      Jinak třeba Honda ještě překvapí a důvod, proč to tam má startovací baterku je schovaný 130 hp motor z 1G (2G?) Preludy, to byla Ečková řada motorů, tak třeba Honda jen mate a „e“ je dvousmysl, který teprve pochopíme a celá eko-bio garda dostane pořádnou facku 🙂

      • Zrcatko: Ja jeste pochopim ty vnejsi zrcatka – trochu lepsi cx. Ale jaky pozitivni vyznam ma vymenit to vnitrni zrcatko? To fakt netusim. Hlavne to totiz jde proti Eko filozofii.
        Schovany motor: 😀 😀 😀 Jo, to kdyby Honda fakt udelala, tak by byli neskutecni borci :-).

Komentáře nejsou povoleny.