/ Nissan a Frankfurt 2019: bylo to vůbec vtipné? /

Dnes jsem se věnoval v jiném článku účasti japonských značek na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem, která se bohužel smrskla pouze na Hondu, při té příležitosti je ale třeba zmínit ještě frankfurtskou aktivitu Nissanu. Ne snad proto, že by mě nějak zvlášť pobavila, vlastně mi to přijde docela trapné, když už to nevnímat rovnou jako facku celému automobilovému průmyslu, který dlouhá léta na IAA lidem ukazoval, co může nabídnout.

Nissan se totiž rozhodl postavit svůj stánek kdesi uprostřed polí v regionu Charente-Maritime v obci Francfort a tam ukázal kolemprojíždějícím druhou generaci crossoveru Juke.

Důvod, proč to úplně neignorovat, mi vnukla jedna facebooková diskuze, v níž zaznělo, že „automobilky s obrovskými rozpočty peníze nevyhazují zbytečně a zcela jistě moc dobře vědí, co dělají a proč se toho kterého autosalonu nezúčastňují. …vše je podřízeno marketingu a takové rozhodnutí účasti či neúčasti podléhá velice složitému rozhodovacímu procesu, podloženému nejednou marketingovou studií.“

Zajímala by mě marketingová studie, která si řekla „OK, vytrolíme IAA a současně ukážeme vztyčený prostředníček všem návštěvníkům, kteří se na (kdysi prestižní) autosalon v předprodeji koupili lístky nebo kteří měli v plánu si tam udělat výlet“ (byl jsem jedním z nich) a pak žasli, jak byla účast vystavovatelů mizerná. Ne, jen kvůli Hondě do Frankfurtu opravdu nepojedu, stejně jako nepojedu do Francfortu kvůli Nissanu Juke. Od toho jsou právě ty autosalony, aby fanda do aut viděl (v ceně jedné vstupenky) všechny značky, o které má zájem, na jednom místě.

Automobilky v posledních letech brečí, jak klesá zájem lidí o jejich výrobky, ve velkém se plánuje zavírání továren a propouštění. Neúčastí na mezinárodním autosalonu si ale pod sebou ještě víc podřezávají větev, i když pár euro ušetřily. A to tím, že nasírají i tu skupinu lidí, kteří se o auta ještě zajímá. Letos jich bylo třiadvacet – ano 23 významných světových značek ve Frankfurtu chybělo. Uškodili tím určitě organizátorům, o to samozřejmě šlo především, uškodili tím ale i sobě, protože nebyli vidět a uškodili tím i ostatním, protože na autosalonu kvůli tomu dost lidí nejelo. A zasadili tím těžkou ránu celému autoprůmyslu, když se více, než o nových autech mluvilo o aktivistech, kteří by auta nejraději zprovodili ze světa.

Mimochodem – Nissan ve Francfortu sliboval vstup, občerstvení i parkování zdarma, což je jistě lákavé. Podle facebookového profilu akce se zúčastnilo celých 23 uživatelů této sociální sítě. A to se určitě vyplatilo. Architekt musel navrhnout stánek, ten se musel vyrobit, smontovat, pronajmout místo, navézt exponáty, nafotit, zajistit občerstvení, dodávku elektřiny a po skončení akce vše rozebrat, odvézt a komponenty stánku vyhodit, těžko bude někde znovu použitý. Kvůli 23 návštěvníkům plus pár kolemjedoucích a těch, co nejsou aktivní na fcb? Tak to se určitě vyplatilo… 🙁

4 komentáře

  • Skyline

    Nevím, jestli být tak příkrý na Nissan – nevíme, jak se chovají lidi v IAA a co proběhlo „v zákulisí“. Zatímco Ženeva byla plná fantastických konceptů a „spalovací motor“ rozhodně nebylo sprosté slovo, IAA bylo diametrálně odlišné. Bylo to celé postavené jako anti-auto agitka a kdo ví, jak to soudruzi organizátoři prezentovali. Nechce se mi věřit, že jen kvůli greténům (asi největší změna za poslední půlrok pokud jde o alarmistickou šikanu) je to celé tak anti-auto. IAA navštívila i Makrela, aby svatořečila elektronáboženství, to taky jistě nebylo domluvené přes noc.

    Celé IAA bylo koncipované jako facka těm, kteří IAA živí (automobilky) a jako agitka na ty, kteří tam chodí – připadal jsem si místy jako návštěvník steakhousu, který marně hledá v menu steak a kolem kterého neustále chodí podivná nemytá veganská pakáž s roztahováky v uších, nabízí tofu a v telkách všude po restauraci jedou spoty o tom, jak je maso vražda.

    Jsem zvědav na statistiky, minule (2017) bylo 814k návštěvníků a to rozhodně není málo. Letos bych si tipnul, že lidí bude stejně a spíš míň, ale důležité bude, jak to bude vypadat příště. Jenže do té doby se toho může stát ještě hodně a kdo ví, jestli zmasírovanou populaci bude IAA ještě vůbec zajímat, respektive jestli bude bezpečné svůj zájem dát najevo (aby člověk nebyl ocejchován jako zpátečník, vysokoemisník a vůbec nepřítel sluníčkového new dealu, který je mezníkem v prohloubení socanské totality).

    Mimochodem, stejnou premiéru jako Nissan tam měl Renault – nový Captur. Bylo tam jedno jediné auto na venkovní ploše, „stánek“ byl jakýsi rám plný (asi) příslušenství. Větší stánek tam snad měl i Hans se svým curry wurst občerstvením. Nissan mohl udělat to stejné, ale neudělal – místo, aby se krčil v rohu, šel na to přes sociální média. Nejsem tím nijak nadšen, rozhodně bych si raději Nissany prošel (v Ženevě měli expozici parádní), ale chápu je.

    • Japan Cars

      Příkrost je zcela na místě.
      1. Zrovna Nissan by měl z elektrotrendu hýkat blahem, Leaf je nejprodávanější EV na světě a de facto průkopník BEV a další modely mají v plánu vbrzku navázat. Zrovna ten tam měl naopak stát jako první a křičet „my vám to říkali“.
      2. Nepředpokládám, že by organizátor jakékoli výstavy bránil vystavovateli, prezentovat to, co sám uzná za vhodné. Příkladem budiž zmíněná Honda. Ano, Honda e jako nosný model expozice, ale i proto, že nic jiného prostě aktuálně není, ale jinak si ta zlovolná firma dovolila vystavit CTR a HR-V Sport. A ač je NSX a monopost RBR F1 jsou hybridy, dneska už dost vzdálené greténským představám o těchto systémech pohonu a jejich využití.
      O důvodech a motivaci se můžeme jen domnívat, ale ať už za tím ve skutečnosti stálo cokoli, nebýt tam a být zticha by asi bylo lepší, než tahle (drahá) šaškárna.

      • Skyline

        King: právě proto, že nehýká bych je neodsuzoval bez dalších informací. Měli být nadšení, že tam prakticky nemají konkurenci – a nejsou. Proč?

        Nejde o to, jestli někomu brání, jde o to, co je např. „doporučeno“. Prostě jsem měl být víc nadšen, abys tam jel a pak bys viděl, jakým dojmem celé IAA působí. Nebo si vážně myslíš, že automobilkám došly peníze a na největším autosalonu na největším EU trhu nikdo nebyl jen tak?

        Ta šaškárna byla výrazně levnější než účast na IAA, nicméně já si nemyslím, že šlo primárně o peníze.

        • Japan Cars

          Víš, ono je nakonec jedno, kdo komu co udělal nebo neudělal, ale odnesli to návštěvníci a v konečném důsledku je to rána celému autoprůmyslu. Něco podobného se před lety stalo brněnskému autosalonu a autovýstavy v CZ se z toho vzpamatovávaly dobře dekádu. V mnohem příznivějším údobí.

Komentáře jsou uzavřeny.