Testy

Test Honda HR-V Sport CVT: umí variátor sportovat?

Vždycky jsem se považoval za antiSUVčkaře – ne, že bych nedokázal ocenit jejich výhody, ale nevýhody u mě bohužel vždy převažovaly. A přesvědčit mě nedokázaly ani obludné a těžké rádobysportovní verze prémiových značek s písmeny M, AMG nebo RS. O to více mě překvapilo, jak schopná jsou na silnici obyčejná Toyota C-HR nebo Honda HR-V. Jenže v obou případech jim něco chybělo – výkon. To Honda nedávno napravila verzí Sport se 180koňovou foukanou jednapětkou a tuhle verzi, vybavenou šestistupňovým manuálem, lze bez zaváhání označit za sportovní SUV (nebo crossover, jak chcete), jenž dokáže opravdu pobavit. Ale co se stane, když 6MT nahradíte variátorem?

Standardnímu týdennímu testu Hondy HR-V 1.5 CVT Sport úplně nepřálo ani počasí, ani můj časový harmonogram, ale sobota slibovala pěkný den na výlet. Tak jsem dal dohromady trošku nesourodou skupinku – do party přibylo jedno z nejzábavnějších sportovních aut současnosti Subaru BRZ a nejlepší dieselový kombík s pohonem předních kol, jaký byl kdy vyroben – Honda Accord Type S poslední generace. Sůbo obsazené řidičem a spolujezdcem, Acco pouze s řidičem a HR-V …ve třech, protože čtvrtý účastník akce našel při odjezdu v pneumatice jakýsi vintage tesařský hřebík. Tedy ve třech – vzhledem k prostorové výraznosti řidiče a spolujezdce ho lze považovat skoro za plně obsazené. 😀

Kdo je v téhle grupě outsiderem, je tedy naprosto jasné. Ale okresky nejsou okruh. 😉

První dojmy z variátorového HR-V nebyly moc dobré. Jak jsem se rozplýval nad naladěním podvozku u manuálu, tak tady to taková sláva nebyla. Tohle auto je výrazně tvrdší, celou řadu nerovností sice absorbuje dobře, ale na jiných dost nečekaně tluče. Bohužel nejsem schopen posoudit, jestli za to může odlišné naladění šasi nebo vysoký nájezd auta, v době testu už mu táhlo na 12 tisíc (nesmějte se, v případě auta v novinářském zápřahu to odpovídá rozhodně více, než desetinásobku nájezdu běžného řidiče) a testovačky s tak vysokým nájezdem už zpravidla bývají dávno prodané.

Na jízdní vlastnosti to ale žádný vliv nemělo. I HR-V 1.5 CVT Sport miluje zatáčky, nedotáčivost je jen minimální a dobře čitelná, náklony zanedbatelné a aktivní řízení přesné, ostré, s ideálním odporem a perfektně vyvážené. Šasi nevyvede z míry propadlá krajnice, roletka ani boule, nepříjemné jsou pouze rázy na ostrých příčných spárách. Ale stejně jako u verze s manuálem by mohly být účinnější (a ostřejší) brzdy.

V zatáčkovitých sekcích se čumák BRZ samozřejmě nepouštěl mého zadního nárazníku a ani řidič accordu neměl důvod mít zpocené dlaně, ale i tak – kvalita šasi je na úrovni nadprůměrného kompaktního hatchbacku …s bonusem navíc. A tím je prostý fakt, že nejvíce jsem z téhle jízdy měl já, vyšší těžiště HR-V přece jen vyžaduje se s autem více poprat, o nájezdových rychlostech do zatáček přemýšlet a rychlost si trochu zasloužit i v tempu, kdy ještě nejde o život.

Poměr sil se navíc otočil, když došlo na akceleraci. Skvostný turbomotor, který dělá z Civicu X jeden z nejrychlejších masově vyráběných hatchbacků současnosti, se nenechá zahanbit ani pod kapotou HR-V Sport. I v těžším crossoveru má stále nadbytek výkonu i točivého momentu a buďte si jistí, že zpráská většinu aut, která po našich silnicích jezdí.

Tak nějak se traduje, že auta s variátorem jsou pomalá. Jejich hodnoty 0-100 km/h nejsou na papíře nijak oslnivé a když na ně dupnete, kvílí a přitom se dohromady nic neděje. Jenže ono je to dáno do značné míry tím, že CVT se vždy kombinovala s relativně slabými, maloobjemovými motory a hybridy, které jsou opravdu zdechlé. Že HR-V Sport pomalé není, se nejlépe zjistí pohledem do zpětného zrcátka, v němž se vzdaluje BRZ a Accord. 😉

Stačí přišlápnout plyn, otáčky okamžitě, kdykoli a kdekoli vyletí k 5000/min a auto i s živou (nad)váhou na palubě bryskně akceleruje. Než BRZ podřadí z trojky na dvojku, získá HR-V cenné metry k dobru. Samozřejmě je fér říci, že dvě stovky koní v boxeru náskok během chvilky vymažou, ale i tak se ukazuje, že malé SUV dokáže, jak to říct… vytrhnout řidiče sporťáku z letargie. 😀 Ovšem statečně bojuje i Accord. Točivý moment 400 Nm a výkon srovnatelný s HR-V zajišťují, že dýzlové kombi na BRZ moc neztrácí. Při plné akceleraci je téměř stejně rychlé jako HR-V, na delších rovinkách ztrácí pouze v řádech metrů, když ho v oblastech kolem maximálního výkonu brzdí vyšší hmotnost.

Variátor nové generace v HR-V navíc zajišťuje, že je akustický doprovod motoru mnohem snesitelnější, než tomu bývalo doposud. Ne, stále to není jako u manuálu nebo automatu, otáčky si občas porůznu „houpnou“ nebo zůstanou chvíli viset, ale jinak se převodovka snaží chovat jako klasická – podřazuje na cca 5000/min, pak (pomalu) vystoupá přes 6000, takže vcelku zdařile vyvolává efekt jízdy s klasickým měničovým automatem. Že to je CVT, prozradí až déletrvající zrychlení, když otáčky už nemají kam stoupat.

Chvíli jsem se snažil si při jízdě ještě pomáhat sekvenčním řazením pádly pod volantem, ale většinou je to zbytečné, protože převodovka přesně ví, kdy má motor pro daný režim optimální otáčky. Přijde to však vhod v zatáčkovitých pasážích, kdy si lze motor díky sedmi kvaltům dobře připravit na následující akceleraci. Totéž platí samozřejmě při předjíždění. Zaměřil jsem se i na domnělou pomalost manuálního řazení, kterou jsem v minulosti CVT často vyčítal. Ona to není tak úplně pravda. Změna rychlostí samozřejmě není tak rychlá jako u dvouspojky, ani jako u špičkových měničových převodovek, ale pomalá také ne, v rámci měničů by to byl takový lepší průměr. Řazení samotné není totiž pomalé, ale pocit z něj kazí rozplizlý projev provedené změny, kdy nelze přesně určit, kdy vlastně převodovka je na tom svém nastaveném poměru a kdy už zase dochází ke zvyšování otáček vlivem akcelerace.

Když si na parkovišti pod Českým Šternberkem vyměňujeme dojmy, Tomáš, řidič a majitel BRZ, jenž na výlet vyvezl i manželku, přiznává, že musel atmosférický dvoulitr hodně točit, aby rodinnému SUV stačil. Navíc byl z místy špatného povrchu docela vyklepaný, což my rozhodně říci nemohli, o vysmátém Honzovi s plavným accordem už vůbec nemluvě. Ten si z nás všech na výletě odpočinul nejvíc a přitom rozhodně nebyl za brzdu.

Smyslem výletu bylo zjistit dvě věci – jestli bude turbomotor s variátorem rychlý a jestli to nebude otrava. Nebudu lhát – mít sportovní HR-V sedmi- nebo dokonce osmistupňovou dvouspojku, byl bych mnohem spokojenější (a že je Honda v portfoliu má), pocit z jízdy byl o poznání lepší. Není ani tak rychlé, jako subaru (což je logické), ani tak pohodlné jako prémiové kombi střední třídy. Ale pokud budeme brát HR-V Sport CVT jako svižné rodinné cool (protože SUV jsou dneska prostě cool) auto do města a blízkého okolí, které při řazení ani jednou za život neškubne, pak rozhodně potěší fakt, že pokud bude majitel(ka) chtít, sveze se i pěkně rychle. Handicap 20 Nm oproti verzi s manuálem není nijak zásadní a ostatní účastníky silničního provozu auto rozhodně …překvapí. 🙂

Vzhledem k primárnímu určení auta ale nelze, než HR-V Sport CVT vytknout tvrdý podvozek. Verze s manuálem ukázala, že to jde i lépe a jsem toho názoru, že verze s variátorem by měla být spíš komfortnější, než tvrdší. To ale nemění nic na tom, že je HR-V Sport skvělé auto. Rozhodně lepší, než byste čekali. Vzhledem k tomu, že teď už nás u Hondy čekají asi už jen hybridy, je to jedna z posledních možností koupit fakt dobrý benzinový motor.

Honda HR-V Sport 1.5 Turbo 6MT 
Objem motoru (ccm)1498
Výkon (k)182/5500
Točivý moment (Nm)220/1700-5500
0-100 km/h (s)8.6
Max. rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)6.0
  
Rozměry karoserie (mm)4346 x 1790 x 1605
Rozvor2610
Pohotovostní hmotnost (kg)1345
Objem nádrže paliva (l)50
Objem kufru (l)448-1473
  
Cena (Kč)724.900

  

19 komentářů: „Test Honda HR-V Sport CVT: umí variátor sportovat?

  • Stejně jste mi tam ten hřebík nastrčili Vy, jelikož bych se ve staré VTi Tarze bavil zaručeně nejvíc 😀

    • 2bep: jako, že by ses bavil tím, že bys je hnal daleko před sebou? 🙂

      Jestli sis ho tam spíš nedal sám, aby nebyl trapas, kdyžs viděl ostatní účastníky 😀

      • Nevím jak na Moravě, ale 14.9. byla krásná slunná sobota tady v Praze okolí 😉 Takže s nebem nad hlavou a jedinej s pořádným obutím bych byl náramně spokojenej 😀

        • 2bep: jen tak provokuju, jasně, že s nebem nad hlavou se nějaké SUV nedá srovnat 🙂 I když jízdně si myslím, že je BR-Z o kus jinde než Targa, tam to jen zachraňuje motor, ten má pořád víc charakteru.

  • Moc pěkný fotky, auto na nich vypadá o dost líp než ve skutečnosti:-) (s výjimkou té první ve druhé řadě, kde je celkový design moc vidět)

    Ani nevím, jestli se s tím půjdu svézt, v zásadě kromě trendu SUV pořád nevidím důvod to mít (vedle Civika). KDYBY se to dělalo 4×4, tak by to byl horký kandidát (i přes ten design), ale to už jsem psal mockrát, jak jsem si brousil zuby na 4×4 hybrid a ono nic.

    Škoda, že v partě nebyl C10G. Pokud nejsem důchodce, co touží po autě s lepším nastupováním, zatím moc nerozumím, k čemu by mi to bylo a stejně jako před lety by v garáži nejspíš skončil právě Civic.

    • Sportu to extrémně sluší v té gunmetal šedé, co měl manuál, to je úplně jiné auto. Bílá HR-V nesluší obecně. 🙁

      Nasedání pro nás zatím není issue, ale to přijde časem. 😀 Mně se třeba líbí interiér HR-V víc, než Civicu, i na mě působí luxusnějším dojmem, lepší jsou i sedadla a řazení manuálu, ale hlavně mě jízdě baví víc, než Civic, což samozřejmě souvisí s tím, že je jednodušší se s ním přiblížit limitům.

      • Mě na té bílé perleti překvapilo, že narozdíl od mé bílé perle na Acco, která táhne do žluta, tahle táhne do ledové modré…ale že by mu to neslušelo bych neřekl 😉

        Interier lepší jak v Civicu? Tak to teda nevím čím, i přes to užití kůže mi to pořád přijde výrazně méně hodnotné jak v CX, ve kterém bych si vždy připadal jak v hodnotnějším autě, ač to vlastně ani není skoro pravda, protože Honda si nechá tohohle malého raubíře dost krutě zaplatit :-/

        Co bylo pro mě trochu překvapení byla spotřeba HR-V…na stejné trase se stejnou dynamikou měl Acco (i přes nálož nelehké posádky) stále přes 200 kilo víc a spotřeba byla o víc jak 2 litry nižší. Čekal jsem že to 1.5 dá s větší grácií

        • Sopta: bílej Accord kombi v ropě? By mě ve snu nenapadlo, žes to byl ty 😀

          • Jo tak to jsme dva 😀 Jsem holt extrémista, z malý vysokootáčkový kapesní pistolky do těžkotonážní ropy…ale holt aktuálně je to auto, co mi v této životní fázi nejvíc vyhovuje (a mám na to aktuálně finance) 🙂 Ale tak aspoň TypeS poface se skvělou historií a ve skvělém stavu…když už 🙂

          • vid? kdyz uz, cekal jsem K24

      • Celkově mi k ostřejšímu SUV víc sedí něco tmavšímo, jsem zvědavej až někde uvidím HR-V Sport v „MIDNIGHT BLUE BEAM“.
        Ano, HR-V má oproti CXG lepší sedačky a některé části interieru. Na druhou stranu, je zase CXG výrazně prostornější do šířky (1550/1510 vs. 1420).

        • 2bep: to zas moc nesouhlasím, na CX-3 je kromě červené krásná Dynamic Blue a na Lexu UX250h F-Sport je jednoznačně nejhezčí modrá a taky to není zrovna tmavé.

          Spíš mi přijde, že až na výjimky se tmavší barvy hodí spíš na větší auta, menším sluší něco výraznějšího – kde není „hmota“, tam to chce zaujmout barvou.

      • King: já nevím, viděl jsem to v Ženevě a jak se mi třeba líbí mazdí Machine Grey, tak ani u té mazdy se mi moc nelíbí na CX-5 nebo M6 kombi. A gunmetal je podobná, na HR-V asi lepší, ale úplně odvařen jsem z toho nebyl.

        Časem bude časem, možná nám soudruzi rovnou auta zakážou, tím víc je nutné si to užít už dnes:-) Nerozumím, že se ti může víc líbit HR-V než Civic, který je objektivně lepší a rychlejší. Cílem „užití“ si jízdy přece není mít co nejhorší auto, aby s tím člověk nemohl moc rychle:-) Neříkám, že jsem si svým způsobem neužil Getze, se kterým nebyl problém jet s hvízdajícími gumami prakticky každou zatáčku, ale že bych po návratu z dovolené (kde jsme to měli z půjčovny) běžel prodat Accorda, abych mohl řezat okresky hyundaiem, to nenastalo… A zas tak obrovský ten rozdíl nebude, HR-V není tajpár, tam bych tomu argumentu rozumněl, u C10G ne.

        Interiér teda určitě ne, i když poface vypadá trochu líp.

        • Skyline (Sopťa): interiér jsem samozřejmě myslel C9G, to jsou současníci. 🙂 I když co se sedadel týče, ty jsou logicky lepší i než má CX.

          Ono dost záleží na té míře „špatnosti“ auta. 😀 HR-V nejen že má limity níž, ale je i čitelnější, než Civic a lépe řadí. Mně se prostě jízdně líbí jako celek víc. 😉

          • King: tak já teda nevím, ale HR-V bylo v USA od 2015 a C10G od 2016, takže mi nepřijde, že by to byl současník C9G, resp. s ním byl na trhu kratší dobu než s 10G.

            Souhlasím, že je to zastaralé, ale nemá cenu to omlouvat nějakým současnictvím, HR-V je bohužel interiérově ještě poplatné „laciné“ době Hondy. C9G vypadá vevnitř výrazně líp než HR-V, které v době uvedení vypadalo spíš jako lepší Jazz.

          • Ani při srovnání s C9g nesouhlasím. Jasně, ta kůže HR-Včku pomůže, ale jak píše Skáj, furt ho vnímám spíš jako (o dost) lepší Jazz. Úzký interiér nebo tragický dveřní čalounění prostě těch pár cingrlátek jako je dotykové ovládání klimatizace apod. dorovnat nedokáží.

          • Sopťa: nemáš mít tak široký ramena. 😀 FR-V na tebe!

        • Njn…K24 mě popravdě nebrala ani v 7g, natož v 8g, natož 8g pofejslift, kde už je to tuplem vyhlazený. Chybí mi tam prostě krouťák, kterej by tomu dal nenucenost šestiválce (což byl původně můj cíl, ale u Hondy není kde brát, když si nemůžu dovolit jít do rizika šílených nákladů jménem Legend KBx) a točení motoru mám za to desetiletí s VTI plný zuby ?
          Druhý argument je, že jsem chtěl A8g pofejs v TypeS, to samo o sobě omezí evropský trh asi na 20 aut, když to omezím auta s nájezdem ne větším jak 150k a v dobrém stavu, jsem si na 10ti autech, se známou historií 4-6. A když pak porovnám ty s 2.2 vs 2.4, jsou ty s 2.4 o 100tis. dražší a nejsem přesvědčený, že jsou o tolik lepší. Když si k tomu vezmu fakt, že auto používám denně a denně jezdí i po Praze, kde bude mít K24 při mém stylu jízdy spotřebu tak 12, tak by tu byla nutnost LPG a to jsme na dalších +40 tis., takže to máme +140 tis.
          A vzhledem k tomu, že Acco bude spíš taková přestupná stanice směrem k CX 1.5T a vzhledem k tomu, že chci zříci cestovat po Evropě, je najednou ropa jasná volba. A vzhledem k velmi sympatickým emisím díky DPF už mě fakt, že to je kadlekadle vlastně nechává chladným… Ostatně to kadle je uvnitř slyšet méně než hučení gum ??
          Každopádně to jede slušně. Nejdůležitější je ale podvozek. A o tom, jak TajpeSo zatáčí (i s tou kovadlinou nad přední nápravou) si může EG6 jenom nechat zdát a je úplně jedno jaké tlumiče nebo UHP bude mít… takže jsem nad míru spokojen ?

          • Sopta: tak hlavne, ze si to pred sebou umis rozumove zduvodnit 🙂 V6 delaji i jinde nez v Honde a vedle ropaka bych to teda nedaval 🙂

Komentáře nejsou povoleny.