Novinky

Yamaha opouští plány na výrobu aut. Bude se věnovat už jen motorkám

Motocyklový výrobce Yamaha nejen že je jednou z nejuznávanějších značek v jedné stopě, ale zanechal významnou stopu i ve světě automobilů, respektive motorů do nich. Začalo to už v roce 1967, kdy se podílela na vývoji a výrobě řadového šestiválce pro Toyotu 2000GT. V roce 1984 podepsala smlouvu s Fordem na kompletní projekt motoru V6 3.0, pak přišel kontrakt na V8 3.4 pro stejnou značku a později ještě čtyřválec pro (mimo jiné) Ford Puma.

V období 2005-2010 Yamaha vyráběla V8 4,4 l pro Volvo, tento motor s objemem zvýšeným na 5,0 l se dokonce dostal do motoristického sportu (V8 Supercars v Austrálii) a využil jej i malosériový britský supersport Noble M600.

I nadále probíhala těsná spolupráce s Toyotou, dá se říci, že každý sportovní motor této značky vznikal za nějakého přispění ladiček. V případě Lexusu se jednalo o V10 pro LFA, V8 pro IS F, ale třeba i šestiválec pro IS 250. U Toyoty nese stopy Yamahy čtyřválec pro MR2, Celicu GT4 nebo Celicu GT-S (a třeba i Lotus Elise). Výrobce motorek se věnoval i ladění pohonných jednotek vyvinutých jinými značkami, nezanedbatelné množství z nich patřilo opět Toyotě.

Ale ne všechny aktivity, spojené se světem čtyř kol, dopadly dobře, jako ukázkový příklad „epic fail“ poslouží pokus Yamahy o motor(y) pro formuli 1 v období 1989-1997.

Yamaha se však nespokojila s vývojem a výrobou motorů, pomýšlela i na kompletní automobil. První pokus přišel už v roce 1992 a jmenoval se OX99-11. Nejednalo se o nic menšího, než supersport, pod jehož kapotou pracoval právě zmíněný V12 3.5 z formule 1, modifikovaný pro silniční provoz a vyladěný na zhruba 400 koní a schopný točit 10.000/min. Skončilo to však pouze třemi prototypy.

V roce 2013 Yamaha oprášila své automobilové ambice, spojila se s Gordonem Murraym (tvůrce McLarenu F1) a ukázala koncept minivozu MOTIV.e, jehož konstrukce umožňovala využití techniky i pro další verze včetně sportovního kupé a roadsteru. O dva roky později dostal projekt oficiálně zelenou a letos se měla rozjet (v Evropě!) výroba, byť nakonec pouze elektrického mini-hatchbacku.

V roce 2015 Yamaha rozvířila vody slibným konceptem sportovního kupé Sports Ride s karbonovou konstrukcí (opět s asistencí Murrayho), pohonem zadních kol a možným přeplňovaným litrovým tříválcem, ale případně i elektromotorem. Objevily se dokonce spekulace o motoru 1.5 Turbo a váze auta pouhých 750 kg. Vypadalo to jako krásný sen, který ale dopadl tak, jako všechny sny – probuzením.

A pokud čekáte, kdy se konečně objeví zpráva o spuštění evropské produkce MOTIV.e, tak tohle auto dopadlo jako OX99 a Sports Ride. Yamaha tento týden oficiálně oznámila, že ukončuje veškeré aktivity, týkající se výroby aut a bude se věnovat v „dohledné budoucnosti“ už jen motorkám. Důvodem je, že „nenašla způsob, jak se odlišit od konkurence, která je velmi silná“. Nevyplývá z toho, zda Yamaha do budoucna bude odmítat i zakázky na motory, ale jisté je, že se můžeme těšit na větší množství zajímavých motocyklových konceptů, z nichž některé by se mohly dostat do výroby.

Jeden myslel na “Yamaha opouští plány na výrobu aut. Bude se věnovat už jen motorkám

  • dost skoda, ze jim nevysly ty supersporty… to jako vyrobce rychlych motorek mohlo dobre doplnovat a casem by se vyprofilovali. Nebo mohli delat neco jako je Radical nebo Ariel Atom.

Komentáře nejsou povoleny.