Novinky

Inženýr Nissanu prozradil, proč IDx nešlo do výroby. Co myslíte – měli dobré důvody?

Kdo z petrolheadů by si nepamatoval na studie Nissan IDx a IDx Nismo z roku 2013 (jo, už je to více, než šest let)? Malé sportovní kupé v retro stylu, inspirované Datsunem 510 nám dalo naději na konkurenta Toyoty 86 a Mazdy MX-5, jenže ta netrvala dlouho, Nissan poměrně záhy oznámil, že se s výrobou nepočítá.

Teď se k tématu IDx vrátil jistý inženýr Nissanu na redditu a vysvětlil, proč IDx nakonec neklaplo. Nejprve ale potvrdil, že automobilka vůz skutečně plánovala vyrábět, jenže nakonec převážila negativa celého projektu.

Tím nejzásadnějším problémem podle něj bylo, že na takové auto neexistoval trh. Původní Datsun 510 byl ve své době populární, protože šlo o cenově dostupnou a praktickou zadokolku. Takové auto by dnes nemělo vedle předokolkových hatchbacků, sedanů a kupé šanci, zákazníci dnes dávají přednost jednodušeji zvladatelným FWD.

A cílit IDx primárně na Toyotu 86? Ta se neprodává úplně špatně, ale trh na malá zadokolková kupé není prý tak velký, aby uživil dva konkurenční modely. Nesmíme zapomínat ani na možné nebezpečí kanibalizace na kupé 370Z, které se v té době vyrábělo čtvrtým rokem.

Dalším problémem byly výrobní kapacity. Nissan v té době neměl žádné volné, teoreticky se nabízela pouze továrna v Tochigi, avšak i zde by investice do výroby převýšily příjmy z prodeje. Takže nic, no… Ale našli se tací, kteří si poradili i bez Nissanu, podívejte se na repliku IDx z Hondy City.