Novinky

Honda na CES 2020: dělníci s exoskelety a dohled umělé inteligence

Výstava spotřební elektroniky CES v Las Vegas už má řadu let svou automobilovou sekci. Začalo to myslím Audi s virtual cockpitem a od té doby účast automobilek na Consumer Electronics Show sílí. Dokonce tak moc, že CES vyštípal z původního termínu Detroit Motor Show, která se přesouvá na červen! Automobilky představují v Las Vegas povětšinou méně běžné oblasti vývoje, které by asi na běžných autosalonech zapadly, takže už jsme zvyklí téměř na vše. Ale jestli vám nadpis tohoto článku zní trochu jako sci-fi, máte naprostou pravdu.

Honda na CES představí výsledek spolupráce se startupy Monolith AI, Noonee, Skelex a UVeye v rámci svého programu Honda Xcelerator, týkající se však nikoli přímo zákazníků ale nových výrobních postupů, z nichž ale v konečném důsledku budou majitelé aut těžit.

Nejbizarnější je exoskelet Chairless Chair 2.0, jenž je určen pro dělníky (ale samozřejmě i pro další profese), kteří tráví většinu času na nohou. Umožňuje nejen volně se pohybovat, ale také odpočinout si v polosedu, kdy se tělo opře o speciálně zkonstruovaný bezžidlový 😀 exoskelet.
Druhý exoskelet Skelex 360 je poněkud konvenčnější – je ukotven k pasu a usnadňuje zvedání předmětů rukama, popřípadě jejich držení ve fyzicky náročných polohách. Pomáhá nést váhu 0,5 až 4 kg. Výhody jsou zřejmé – menší únava dělníků a tedy lépe odvedená práce v průběhu celé směny.

Také z UVeye budeme možná jednou mít užitek všichni – systém využívá umělé inteligence, která dokáže kontrolovat komponenty šasi, karoserie, kol a pneumatik a pomáhá tak odhalit možné nedokonalosti, vzniklé v procesu výroby. Umělou inteligenci Monolith AI by zase Honda mohla využít při vývoji nové techniky. Samoučící aloritmy dokáží předvídat, jak budou konkrétní řešení fungovat a hledat jejich vylepšení. To zrychlí procesy vývoje a sníží náklady. Skynet nechává pozdravovat. 😉

Trochu blíže uvedení do života je systém Smartphone as Brain od Drivermode, umožňující řidiči motocyklu propojit telefon se strojem a následně jej ovládat hlasem nebo ovladači na řidítkách. A produkt od SoundHoud už se chystá do nejnovějších vozů Honda (např. Honda e) jako Honda Personal Assistant. Když uživatel řekne OK Honda, systém se aktivuje a je schopný reagovat na dotazy a příkazy.