2019: špatný rok pro japonské sportovní vozy (i některé značky)

O tom, jestli se nějaký sportovní vůz bude vyrábět nebo ne, rozhoduje v naprosté většině případů trh v USA – právě tam končí největší množství aut pro radost a zájem či nezájem amerických zákazníků tak rozhoduje o tom, zda má nějaké auto šanci na další existenci. A loňský rok nebyl z tohoto pohledu pro sportovní auta vůbec dobrý. 🙁

Nejhorší propad z imporťáků zažilo Subaru, kupé BRZ meziročně spadlo skoro o 40 % (přesně 39,1 %), což znamená, že si jej pořídilo 2334 lidí oproti 3834 v roce 2018. Model WRX STI na tom byl lépe, spadl jen o 13,1 %. Ale sporťáky v tom nebyly samy, o 13 % spadla impreza, o 9,2 % crosstrek (XV) a o 12,6 % legacy. Subaru ale tlačí nahoru SUV – forester si polepšil o 5 %, ascent se neprodával celý loňský rok, takže zaznamenal růst 126 %, outback si polepšil o 1,3 % a celkově šlo Subaru se 700 117 prodanými auty nahoru o 2,9 % – jako jedno z mála.

Dobré zprávy nemá ani s problémy se potýkající Nissan. Supersportovní GT-R soupeří s BRZ (a Lexusem LC) o největší propad, nakonec to bylo pouze -38,5 %, což je 331 prodaných aut. Ani 370Z na tom není moc dobře. Spadlo o 31,8 % na 2384 kusů. Ta auta už jsou prostě stará, chtělo by to zjednat nápravu ASAP. Ale v tomto případě to ani SUV nezachraňují, tedy s výjimkou malého CUV Kicks (149,6 %, 58 193 ks). Klíčové modely Murano a Rogue spadly o 18, respektive 15 %, ale příjemným překvapením je sedan Altima, jenž si polepšil o 12 % na 209 183 kusů. A mimochodem stařičká Armada je také +3,2 %, ale s 32 tisíci kusy to moc nezachrání. Celkově Nissan spadl o 9,9 %. Hodně mizerně na tom je luxusní značka Infiniti, která meziročně poklesla o 21,1 %, nejvíce z nich CUV QX30 na bázi Mercedesu GLA – o 60,1 %, nepotěší ale bohužel ani kupé Q60 s pádem 44,4 %. S takovou se asi nové generace nedočkáme…

Trochu lépe, než BRZ, se vedlo jeho sourozenci Toyotě 86, ale ani tady to není na oslavu. Kupé spadlo meziročně o 18 % na 3398 kusů. Výpadek ale bohatě nahradí supra, kterou vloni pořídilo 2884 lidí. Jinak Toyota kopíruje trendy na trhu – klasická auta se propadají více (nejvíce prius (-20,4 %), yaris (-19,4 %) a avalon (-17,3 %), SUV méně, v plusu je vlastně jen RAV4 (4,9 %) a Land Cruiser (9,7 %). Corolla s 0,4 % stagnuje, celkově však Toyota spadla jen o 1,8 %. Lexus si meziročně pohoršil dokonce jen o zanedbatelných 0,1 %, v tomto případě nám ale dělá radost jeho sportovní model – kupé RC šlo nahoru o 36,7 % (4591 ks). Naopak luxusní LC si pohoršilo o 38,4 % na 1219 kusů. Dealeři oprášili dokonce i tři exempláře supersportu LFA, vloni jen dva, takže to máme + 50 %. 😉

Jak myslíte, že dopadla Mazda MX-5? Ne, jako Lexus RC bohužel ne. Meziročně si pohoršila o 13,6 % na 7753 aut, což ale není takový pád jako u toyoty a subaru, miata tak zase po nějaké době konkurenční dvojici kupé prodejně přečíslila. Jenže Mazda má zásadnější problém – sedan Mazda6 spadl o 30 % a zákazníci nezareagovali ani na novou generaci Mazdy 3, která šla oproti předchozí, výběhové, dolů o 21,5 %! Jediný model v nabídce, který si meziročně polepšil, je CX-5 (+2,6 %) a protože se ho prodá víc, než všech ostatních aut dohromady (154 545 z 278 502 aut), nakonec Mazda poklesla pouze o 7,2 %.

Honda bohužel samostatně neeviduje Civic Type R, což znamená, že sportovní modely v jejím podání jsou jedna velká nula, tedy když nepočítáme dva kusy CR-Z, vymetené odněkud z hlubin skladu. Ale zase Honda nemusí složitě zdůvodňovat záporná čísla – oproti roku 2018 si polepšila o symbolických 0,3 %. Civic a CR-V stagnovaly, o 16 % si polepšilo HR-V a o 9 % ridgeline, dobře se rozjel hybridní sedan Insight (89,3 %, 23 686 ks), ale Hondě to zkazil nosný model Accord, jenž se propadl o 8,1 % a těch chybějících 23 tisíc aut je samozřejmě znát. Co Hondu asi netěší, je 42,2% pokles zájmu o ekomodel Clarity, všech tří hi-tech verzí se prodalo jen 11.654 exemplářů.
Acura dopadla o trochu hůř, než Honda, ale pokles o 1 % není žádná tragédie. Pokles o 47,2 % u sedanu RLX už patří k bontonu, počet prodaných aut se těsně udržel na hranici 1000 kusů, ale pádem o 13 % se už zákazníci dožadují i nového sedanu TLX. Měli by se dočkat letos. SUV modely stagnují, naopak překvapením je zájem o stařičký kompaktní sedan ILX, jenž si polepšil o 30,3 %. A máme tu i šplhouna roku v kategorii (předloni i vloni vyráběných 😉 ) sportovních aut – NSX zjevně lamela masky, lakovaná v barvě auta pomohla ( 😉 ) vloni si exotický hybridní supersport koupilo 238 lidí, což je zlepšení o 40 %.

Důvod slavit mají u Mitsubishi, značka roste už sedm let v řadě, letos o 2,5 % (121 046 ks) a to hlavně díky Eclipse Cross, jenž se zlepšil z předloňských 9485 na 19 661 kusů. Ale kromě ASX a Outlanderu PHEV si polepšily všechny modely, včetně mnohými vysmívaného subkompaktu Mirage.

Celý americký trh spadl o 1,3 %, takže ke zhoršení tržního podílu došlo jen u Mazdy, Toyoty a Nissanu, méně radostný je ale vývoj v segmentu prémiových značek, zatímco Infiniti pokleslo o 21,1 %, Acura o 1 % a Lexus o 0,1 %, konkurenti rostli – Audi o 0,4 %, Mercedes o procento, BMW o 4,4 %, JLR 2,6 % a Volvo o 10,1 %.