Novinky

Nissan Leaf: jak moc odpovídá jeho dojezd realitě?

Stejně jako je Toyota průkopníkem hybridů, je Nissan pionýrem bateriových elektromobilů. Ale být první neznamená být nejlepší. Toyota ve svém revíru už našla přemožitele a Nissanu také vyrostla zdatná konkurence, i když si za to může trošku sám, když podcenil zejména tepelný management akumulátorů, který komplikuje opakované rychlonabíjení. Ale teď tu máme jiné zajímavé srovnání – jak moc odpovídá udávaný akční rádius plně nabitého auta realitě?

Do videotestu carwow byly kromě leafu přizvány elektromobily Mercedesu, Jaguaru, Audi a Tesly a tuto elitní skupinu doplňuje ještě budgetová Kia. Hlavním smyslem testu nebylo zjistit, kdo dojede nejdál (to je závislé na velikosti baterek, ale i na typu karoserie a její aerodynamice), ale u kterého vozu odpovídá udávaný dojezd realitě a to za pokud možno nejvyrovnanějších podmínek.

A Nissan mi udělal radost. Ujel do úplného vyčerpání baterie 334 km, což představuje 87 % udávaného dojezdu. Vítězem se sice nestal, ale skončil na pěkném druhém místě. Vítězem se stala Kia e-Niro se 410 km, odpovídajícím 90 % papírové hodnoty. Korejské auto tak potvrzuje, že elektrifikaci má mateřský Hyundai zmáknutou opravdu dobře. Až za touto dvojicí skončily prémiové značky. Audi e-tron ujelo 331 km, což představuje 81 % udávaného maxima. Až čtvrté místo patří démonizované Tesle: Model 3 sice dojede nejdál (434 km), ale představuje to 78 % oficiální hodnoty. Na Jaguar a Mercedes to ale stačí, jejich výsledkem je 359, respektive 312 km, což představuje 76 a 75 % udávaného dojezdu.

To znamená, že pokud máte trochu dobrodružnou povahu ;-), můžete se spolehnout na to, že pokud pojedete jako člověk, můžete se spolehnout na to, že to, co vám ráno v garáži ukáže palubní počítač, lze poměrně komfortně splnit ze 75 % (no dobře, u jaguaru a M-B je třeba být trochu více ve střehu 😀 ). Takže teď už se všichni budeme v oficiálních údajích elektrických aut orientovat trochu lépe. 🙂 Samozřejmě při teplotách pod nulou nebo naopak při vysokých, kdy je třeba použít klimatizaci, bude třeba z odhadu ještě trochu ubrat.

8 komentářů: „Nissan Leaf: jak moc odpovídá jeho dojezd realitě?

  • fun fact… moje Daihatsu s 25l nadrzi (od plna do dna) ujede vetsinou cca 420 km (pak tankuju a zbydou treba 2 litry, ale slo by jeste jet dal). To kdyz porovnam s timle sranda autem ty drahy futuristicky auta za tezky prachy, tak to ziska zajimavy rozmer 😀

    • bitkar: já bych teda radši jezdil 420 km s těmahle než s Daihatsu 🙂

      • by sis rozmyslel po prvnich 400 km, kdybys jeste nebyl v cili sve 500 km cesty 🙂

  • Moc nerozumím, v čem je Kia „budgetová“, protože je dražší než Leaf.

    Každopádně je tam ještě jedna „drobnůstka“. Reálně nabitý elektromobil je 80%, tj. na delší cesty je nutné počítat s dojezdem (např. pro tu Teslu) na úrovni 78% z 80% maxima. Není totiž reálné auto nabíjet do 100 – zcela běžné je dobití třeba z 10 na 80 za 45 minut a pak to ukazuje ještě hodinu do 100. Takhle dlouho nikdo na benzínce nevydrží.

    Takže pokud to člověk dobije např. doma nebo přes den u práce do maxima, tak dejme tomu. Jakákoliv delší cesta s nutností „dotankovat“ ale dopadne jinak, protože po prvním „stintu“ přijde druhý, který na 100% baterky začínat nebude.

    • Kia je budgetová značka Hyundaie. 🙂

      Ty se na to furt díváš optikou BEV v roli dálničního stíhače na trase Asie-Frankfurt. Z pohledu běžného používání je to 20-30 km ráno do práce, 20-30 km odpoledne z práce a to samé pět dní v týdnu. A o víkendu to zase strčíš do zásuvky. 😀

      • dyt to jsou velky plnohodnotny auta… jako kupovat si nejaky sedan nebo SUV za treba mego a pul na jezdeni kolem komina? To je vporadku, ze to bere jako poradny/normalni auto.

      • King: dívám se na to optikou svého využívání auta, které teď nejvíc km najezdí směr letiště a zpět.

        Současně bez ohledu na způsob využívání auta je nutné brát v úvahu tuhle jednoduchou skutečnost, že dobíjení mezi 80 a 100% je nesmyslně dlouhé a mimo dlouhodobé stání na nabíječce nereálné. Takže v případě, že po cestě nemáš možnost to píchnout na nabíječku přes noc a budeš muset nabíjet na veřejné nabíječce cestou, nikdy to přes 80 nenabiješ a tomu bude odpovídat i dojezd. Na motání kolem baráku je to fuk, pokud skutečně dáš 30-50 km denně, tohle řešit nebudeš. Proč by sis na to ale kupoval auto za 1.2M?

        • To samozřejmě ano, v tom nejsme vepři, ale každé z těchto aut zvládne letiště a z5 na jedno nabití. Pokud tedy nelétáš z Práglu. A pokud ano, tak se holt cestou zpátky zastavíš na kafe. 😉 Ale jezdit s BEV po Evropě od rychlonabíječky k rychlonabíječce mi za současného stavu techniky přijde zhovadilé a je úplně jedno, jak velké nebo luxusní auto to BEV je.

Komentáře nejsou povoleny.