Suzuki Jimny v Evropě skončí dřív, než pořádně začalo. Má moc velké emise!

Vypadá to, že Suzuki vyrobilo v produktovém plánování botu, která bude stát obrovské peníze. Nádherný malý off-road Jimny se představil v létě 2018 a zájem v Japonsku (kde patří do kategorie kei) byl zpočátku tak velký, že se se do prvních evropských zemí dostal až koncem loňského roku. A místní zákazníci během chvíle vykoupili kvóty i na celý následující rok. To vypadá na první pohled samozřejmě jako úspěch, tak kde se tedy stala ta chyba?

Suzuki dovoz do Evropy záměrně brzdí, aby atmosférická patnáctistovka příliš nezvyšovala celkový emisní průměr automobilky. Jenže se ukazuje, že to nestačí. Autocar India teď přišel s informací, že prodej jimnyho letos v Evropě skončí a to právě kvůli emisím (ale zatím to není oficiálně potvrzeno). Z hlediska prodejů je malé SUV jedním z klíčových modelů značky a pokuty za překročení hranice 95 g CO2, která přichází v platnost příští rok, by Suzuki velmi zkomplikovaly život.

Osobní verze tedy bude mít pro rok 2021 utrum, na některých trzích ale zůstanou verze užitkové, bez zadní lavice, na které se přísné normy nevztahují. Jimny by se mělo do Evropy vrátit s jiným motorem, ale zatím není známo kdy. Každopádně ukončit prodej po dvou letech (v některých zemích ani to ne, v Česku se prodává od loňského září) poté, co bylo třeba zaplatit všechny homologace, provést všechna školení, připravit propagační materiály a zajistit logistiku, to bude Suzuki hodně bolet. Skoro to vypadá, že u japonské značky na emise pro rok 2021 někdo úplně zapomněl…