Mazda slaví 100 let existence. Jak příběh začal?

Mazda si letos připomíná 100 let od založení firmy, která dnes patří k významným světovým producentům osobních automobilů. Ale stejně jako v případě řady dalších automobilek to nezačalo produkcí dopravních prostředků. Historie se začala psát 30. ledna 1920, kdy vznikla firma Toyo Cork Kogyo Co., Ltd., vyrábějící náhražku korku (už víte, proč má Mazda MX-30 v interiéru právě tento materiál? 😉 ), ovšem už o rok později šéf Jujiro Matsuda změnil specializaci na výrobu obráběcího nářadí.

Teprve v roce 1931 se poprvé objevuje označení Mazda, které se nabízelo jako zkomolená anglická výslovnost jména majitele Matsudy a současně se jednalo o jméno nejvyššího božstva perského náboženství zoroastrismu (pan Matsuda byl příznivcem spiritismu a mysticismu). Prvním vozidlem firmy Toyo Kogyo se stala tříkolka Mazda Go, jednalo se vlastně o motorku s korbou vzadu, i to ale stačilo k tomu, že se společnost stala jedním z nejstarších japonských výrobců dopravních prostředků.

Cesta ke skutečnému autu ale ještě pár let trvalo, prototyp klasického osobního vozu byl představen v roce 1940, jenže realizaci zastavila 2. světová válka. Ale už koncem roku 1945 opět vyráběl Matsuda v hirošimských prostorách, které přežily shození atomové bomby (a chvíli sloužily jako provizorní nemocnice), užitkové automobily. A o čtyři roky později se poprvé Toyo Kogyo stalo exportérem – do Indie společnost prodávala tříkolové dodávky.

Koncem padesátých let už byla Mazda důležitým jménem mezi výrobci užitkových vozidel od delivery vozítek po nákladní vůz s nosností 1000 kg, stále to však nebyla Mazda, jak ji známe. Výrobcem osobních aut se firma stala až zkraje roku 1960, když představila známé autíčko City-Coupé Mazda R360, o tři roky později doplněné o odvozený sedan Carol R360. Následoval kompakt Mazda Familia 800 a model střední třídy Luce s designem Bertone. A už to jelo. 🙂

V té době také byly položeny základy toho, co Mazdu proslavilo celosvětově – rotační motor. Automobilka v roce 1961 získala licenci na wankel, o dva roky později založila vývojové centrum, specializované právě na tento motor a představila první dvourotorový wankel na světě. No a na jaře 1967 se zrodilo kultovní Cosmo Sport 110 S, první sériový vůz s dvourotorovým motorem na světě, na který postupem času navázaly zhruba dva miliony dalších rotačních motorů.

S designem Bertone Mazda prorazila ve stejném roce i v Evropě – začala trošku netypicky v Norsku. V roce 1968 se spustil prodej v Kanadě a v roce 1970 také v USA, čímž si zadělala na celosvětový úspěch, když se v roce 1974 dostala do první desítky největších výrobců automobilů. O deset let později se z Toyo Kogyo stala oficiálně Mazda Motor Corporation a milníkem, který samozřejmě musíme také zmínit, je sportovní roadster MX-5, jenž debutoval v roce 1989. Zapomenout nesmíme ani na vítězství vytrvalostního speciálu Mazda 787 B se sedmisetkoňovým čtyřrotorovým wankelem v závodě 24 hodin Le Mans.

Pak přišly trochu horší časy, které zapříčinily kapitálový vstup Fordu (33,4 %) a řadu let vzájemné spolupráce, na kterou příznivci značky nevzpomínají úplně s láskou, renesance Mazdy však započala s novým tisíciletím a dnes už je tato japonská automobilka zase v dobré kondici. Navíc to, co se nepovedlo se značkami Amati, Eunos a Xedos chystá teď pod vlastním logem – přerod v prémiového výrobce.

Na závěr doporučuji prohlédnout si opravdu gigantickou fotogalerii na webu carscoops, mapující celou historii výroby automobilů Mazda, já jsem sice pořádný cvok, ale 400 fotek fakt stahovat nebudu, v případě zájmu si to zaarchivujte sami. 😉