Trump narazil: Honda může splňovat přísnější emisní limity, když chce

Americké ministerstvo spravedlnosti ukončilo antimonopolní vyšetřování automobilek Honda, BMW, Volkswagen a Ford, které se domluvily se státem Kalifornie, že budou snižovat emise svých vozů nad rámec toho, co požadují současné americké úřady.

Vyšetřování dospělo (prozatím podle neoficiálních informací) k závěru, že dohoda nijak neporušila zákon a zmíněné značky tak budou snižovat každý rok emise o 3,7 %. Trumpova administrativa v čele s NHTSA naproti tomu prosazuje zmrazení současné hranice 37 mpg do roku 2026, což je výrazně více, než stanovily úřady za Obamy (51 mpg do roku 2026).

Trump vloni v září zrušil pravomoc Kalifornie stanovit si vlastní emisní limity s tím, že to přísluší pouze federální vládě. Stát toto nařízení napadl u soudu a byl úspěšný. A to je nejspíš špatná zpráva pro ostatní automobilky, které počítají s mírnějšími emisními limity, protože přísnější kalifornské normy přebírá třináct dalších států unie a Washington DC.

Zmíněné automobilky, které přistoupily na dohodu, představují přibližně 30 % amerického trhu. V tuto chvíli ale není zcela zřejmé, zda bude výsledek nějakým způsobem závazný (nebo alespoň motivující) i pro ostatní výrobce a jak se bude vyvíjet situace na trzích, aplikujících kalifornské normy. Nejspíš na ně nebude mít přímý vliv, nicméně konkurenti budou asi pod nepříjemným tlakem různých zájmových skupin a dost možná se budou muset chtě-nechtě této situaci přizpůsobit.