IIHS Top Safety Pick 2020: tohle jsou nejbezpečnější auta, převažují Japonci
Americká agentura Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) zveřejnila nejnovější hodnocení crashtestů automobilů. Pro rok 2020 zase o něco zvýšila laťku pro zisk prestižního oceněn Top Safety Pick+ i o něco slabšího Top Safety Pick, jde zejména o „small overlap crash test“, tedy náraz s malým přesahem, jenž musí auta nyní splňovat místo na „Acceptable“ na „Good“, zpřísnily se požadavky na kvalitu svícení a dostupnost a účinnost aktivních bezpečnostních asistentů. Například systém nouzového brzdění, zabraňující střetu s chodcem, musí srážce skutečně zabránit, žádné polovičaté výsledky se neberou v potaz.
Japonské značky berou bezpečnost velmi vážně (kde jsou ty časy divokých osmdesátých a devadesátých let, kdy se jednalo o pojízdné rakve) a v kategoriích TSP+ a TSP mají značnou přesilu. TSP+ pro rok 2020 získalo 22 aut a čtrnáct z nich bylo japonských. Co se četnosti zástupců týče, jasně vede Mazda a Subaru se čtyřmi kusy:
- Acura RDX
- Audi A6
- Cadillac XT6 (built after October 2019)
- Genesis G70 (built after December 2019)
- Genesis G80
- Honda Insight
- Hyundai Nexo
- Lexus ES
- Lexus NX
- Mazda 3 sedan and hatchback
- Mazda 6
- Mazda CX-3
- Mazda CX-5 (with automatic emergency braking)
- Mercedes-Benz C-class sedan (with automatic emergency braking)
- Mercedes-Benz GLE-class (built after July 2019, with automatic emergency braking)
- Nissan Maxima
- Subaru Crosstrek Hybrid
- Subaru Forester
- Subaru Legacy
- Subaru Outback (built after Oct 2019)
- Tesla Model 3
- Toyota Camry
Top Safety Pick je sice méně elitní klub bezpečných aut, ale i v tomto případě jde o potvrzení vysokých standardů bezpečnosti, byť s určitými kompromisy v některých jednotlivostech. Není mimochodem žádným tajemstvím, že starší auta mají problémy hlavně s účinností světlometů, takže se nejedná o nic zásadního. Z 35 nositelů hodnocení TSP jich do japonského klubu patří aktuálně dvanáct. IIHS ale ještě nestihlo zničit všechna potřebná auta, takže se během roku budou obě skupiny určitě ještě rozšiřovat. Aktuálně perlí v TSP Honda a opět Subaru.
- Audi A7
- Audi Q8
- BMW 3 Series
- Chevrolet Equinox
- Ford Edge
- Ford Escape
- Honda Accord
- Honda Civic coupe, sedan, hatchback (except Type R)
- Honda CR-V
- Hyundai Elantra, Elantra GT(with automatic emergency braking)
- Hyundai Kona (with automatic emergency braking)
- Hyundai Palisade
- Hyundai Santa Fe
- Hyundai Sonata
- Hyundai Tucson
- Hyundai Veloster (with automatic emergency braking)
- Kia Forte (with automatic emergency braking)
- Kia Sorento (with automatic emergency braking)
- Kia Soul (with automatic emergency braking)
- Kia Sportage
- Kia Stinger (with automatic emergency braking)
- Kia Telluride
- Lexus RX
- Lexus UX
- Lincoln Corsair
- Mazda CX-9 (with automatic emergency braking)
- Nissan Altima (with automatic emergency braking)
- Subaru Ascent
- Subaru Crosstrek (with automatic emergency braking)
- Subaru Impreza, WRX (with automatic emergency braking)
- Toyota Corolla sedan, hatchback (with automatic emergency braking)
- Toyota RAV4
- Volkswagen Tiguan
- Volvo S60
- Volvo XC40