Nissan Qashqai: zachrání evropské dálnice dieselové motory?

Nová generace crossoveru Qashqai by se podle neoficiálních zpráv měla představit letos na podzim a zatím panuje velká nejistota ohledně pohonných jednotek. Jako nejpravděpodobnější varianta je jeví náhrada francouzských turbodieselů dCi o objemu 1,5 a 1,6 l elektrifikovanými benzinovými motory.

Konkrétně by se mělo jednat o systém e-Power od Nissanu a plug-in hybridní techniku Mitsubishi. Na první pohled to vypadá jako logická a ideální volba, je tu ale jedna oblast, která dělá produktovým plánovačům a inženýrům starosti – provoz hybridních aut na evropských dálnicích.

Hybridům obecně svědčí hlavně městský a mimoměstský provoz, na dálnicích jsou elektromotor a akumulátory spíš přítěží. V Japonsku hybridy problémy nemají, tam se jezdí podobně jako na evropských silnicích, nejčastěji v intervalu 80-105 km/h, ale v Evropě je to mezi 120-140 km/h a benzinový motor, ať už fungující jako generátor nebo přímo pohánějící kola tak má spoustu práce, což se projevuje zvýšenou spotřebou pohonných hmot, protože baterie se v tomto režimu jízdy vyčerpají velmi rychle.

Nicméně to podle zákulisních informací vypadá, že dálniční provoz představuje menší zlo a upřednostněna bude ekonomika provozu a emise ve městech a QQ skutečně nafťáky z nabídky vyřadí. Jisté je ale jedno – s qashqaiem jako bateriovým elektromobilem se nepočítá, toto privilegium bude patřit modelu Nissan Ariya.