Říkáte si po přečtení nadpisu, jestli jsem se úplně nezbláznil? Automobilky zavírají fabriky kvůli karanténě a nedostatku náhradních dílů, výpadky produkce působí obrovské ztráty, z nichž se výrobci i dodavatelé budou vzpamatovávat několik let, dealeři nemohou prodávat a někde ani servisovat a já tady plácám něco o záchraně? Jenže ono na tom možná vážně něco bude. 😉
Není žádným tajemstvím, že autoprůmysl jde do kytek už pár let. Stal se z něj totiž úhlavní nepřítel ekofanatiků a ekoteroristů, kteří v něm (zcela bezdůvodně) vidí hlavního původce znečištění ovzduší, které zase (zcela bezdůvodně) dávají do souvislosti s klimatickými změnami. Že se na tomto tématu přiživují (a rozdmýchávají jej) ještě další parazité čistě z důvodu (eko)byznysu, ponechme stranou. Tento trend způsobuje, že úředníci utahují šrouby, auta jsou kvůli tomu stále méně a méně zábavná a mladí lidé o řízení ztrácí zájem.
Pro současnou mladou generaci jsou důležité značkové hadry a doplňky, pravidelná roční perioda obměny chytrých telefonů a počet sledujících na instáči. A když už se tihle někam náhodou potřebují dostat, jedou sockou nebo využívají nový cool fenomén – spolujízdu nebo fake-spolujízdu pololegálních taxislužeb. Vždyť se kromě různých breberek, které si mohou ze sdílených dopravních prostředků přinést domů, není třeba o nic starat.
Automobilky tohle dobře ví. Ví, že desetiletí posupného růstu skončila a před nimi jsou dekády postupného poklesu a dost možná i krachu, pokud nepostaví byznys ještě na nějakou další, dostatečně pevnou nohu. A tak vidíme renomované výrobce, jak za pohádkové peníze skupují podíly ve všemožných startupech na sdílení aut, autonomní sdílenou taxislužbu nebo třeba vývoj aplikací pro mobily. Vypadá to jako trend, který nelze zvrátit. Jenže z Číny, odkud se rozšířil nejnovější virus, jdou velmi zajímavé signály…
Číňané znovuobjevili jednu z východ INDIVIDUÁLNÍ osobní přepravy – soukromí a bezpečí vlastního auta, kde na ně nikdo nemůže kýchnout nebo sáhnout. Aktuální průzkum ukazuje dramatickou změnu priorit ve snaze minimalizovat riziko infikování. Jestliže ještě nedávno využívalo k přepravě 34 % Číňanů auto, nyní je to 66 %. Zájem o autobusy a metro naproti tomu poklesl z 56 % na 24 %, taxi spadlo z 21 na 15 procent a taxi-spolujízda z 21 na 12 %. Jediné, co se nezměnilo, je chování uživatelů jednostopých přibližovadel – ta využívá stále 45 % dotázaných Číňanů.
A nejen to – plných 72 % lidí, kteří nevlastní auto, zvažuje, že by ho pořídili, přičemž 66 % by ho chtělo do půl roku rovnou zakoupit! A 77 % z nich k tomu vede právě obava z nákazy čímkoli v hromadné dopravě. Nejde však jen o strach z rýmičky – karanténa, která je formou omezení osobní svobody, najednou v lidech vyvolala touhu více cestovat – na palubě vlastního, soukromého osobáku. Tyhle asociální choutky má 51 % nových kandidátů na vlastnictví auta. 🙂 OK, 47 % z nich chce SUV, na tomto trendu se bohužel zatím nic nemění, zajímavé ovšem je, že 59 % z nich touží po autě se spalovacím motorem a jen 41 po nějakém elektrifikovaném. A je tu další aspekt – mnoho automobilek zapracovalo na aplikacích, webovkách a aktivitách na sociálních sítích a tak je šance, že si někdo z mladých těch aut přece jen všimne.
Mění se také požadavky na funkčnost aut. V Číně už jsou dnes relativně běžné vozy s vlastní „atmosférou“ – kvůli smogu ve velkých městech má řada dražších modelů vnitřní okruh s čištěním vzduchu a ten kontaminovaný vůbec nepouští dovnitř. Pokud teď nějaká automobilka rychle přijde s náhradou klasického prachového a pylového filtru za jeho kombinaci s bakteriální/virovou ochranou, plus použití antibakteriálních materiálů v kabině mohla by trefit do černého – chtělo by jej 51 %, respektive 49 % budoucích zákazníků. Ve hře jsou ale i systémy monitorování zdravotního stavu (42 %). Z toho také vyplývá, jaké priority budoucí majitelé aut mají – 69 % klade důraz právě na „zdravotní výbavu“, před bezpečností (64 %), kvalitou (63 %), komfortem a službami (56%), výkonem (53 %), prostorností (52 %), cenou (51 %), pověstí značky (48 %), konektivitou!!! (47 %), provozními náklady (46 %) a designem! (45 %).
Zajímavé, co říkáte? A vcelku logické, co si budeme povídat. Jsem si tím pádem docela jistý, že nejde o žádné čínské specifikum, tímto způsobem se budou lidé zcela jistě chovat na celém světě a to znamená jedno – až COVID-19 odezní, vezme značné množství „nových“ i normálních lidí dealery útokem (obrazně řečeno, možná si objednají po netu a klíčky přeberou mezi dveřmi 😉 ) a automobilkám by se vzniklé ztráty mohly rychle vrátit. Třeba po nějakou dobu ani nebudou stíhat vyrábět, protože spousta továren už z důvodu úspor své brány zavřela. 😉
Ba co víc – někdo už nebude chtít riskovat, že třeba chytne nějaký xindl při dlouhém dobíjení elektroauta, nebo že neodjede včas dostatečně daleko – zájem o ně se asi trochu utlumí a důvěru dostanou možná hybridy, když už jsou ty spalovací motory kriticky ohroženým druhem. 🙁 Těžkou ránu dostane idea sdílení aut, více lidí bude chtít mít vlastní. Než populace vytěsní všechna příkoří, které museli kvůli agresivnímu viru podstoupit, může to pár desetiletí trvat. Navíc je pravděpodobné, že bude dav více rezistentní vůči vřískání ekofanatiků, ať se koukají fofrem vrátit do hromadné dopravy. A tohle všechno dává automobilkám naději. Koneckonců nejen jim – nám petrolheadům zase tím pádem svítá naděje, že zlepšení situace přinese zase nějaká jiná auta, než virurezistentní SUV, určená k přesunům z body A do B.
Zmíněné informace shromáždila společnost Ipsos, pokud máte rádi grafíčky, můžete se v celé zprávě pohrabat do sytosti. 😉
3 komentáře
Eko kampaň
Greténi vyhrajou, bohužel.
Udělá se kampaň „Individuální doprava v elektromobilu“.
Skyline
To zní moc hezky, ale je nutné počítat s ekonomickými dopady a ty budou naopak působit proti prodejům aut (prostě spousta lidí by chtěla, ale nebude za co). Plus případná další opatření jak lidem ukrást peníze můžou počet lidí, kteří si auto budou moci dovolit, dále omezit.
Greténi už se nechali slyšet, že když se může svět zastavit kvůli coroně, je to super, protože to znamená, že se může zastavit i kvůli klimatu a tak to má být, tak je to správně. Rozhodně jim corona vítr z plachet nevzala, jsou to většinou mladí svazáci a ti na coronu neumírají.
Tedy zas takový optimista nejsem, ale uvidíme, co se za pár měsícu reálně stane.
Japan Cars
To máš samozřejmě pravdu, ale jde spíš o dlouhodobější perspektivu – teď lidem dochází, že vlastnit auto má jisté výhody, které si doteď možná někteří neuvědomovali. To může vnímání individuální přepravy ovlivnit na dlouhá léta.
Komentáře jsou uzavřeny.