Infotainmenty japonských aut řidiče příliš rozptylují. S jedinou výjimkou

Japonská auta máme rádi, protože mají vyspělou techniku, jsou spolehlivá a většinou mají takové specifické kouzlo. Ale přestože jsou Japonci machři na elektroniku, infotainmentové systémy jim moc nejdou, ať už je řeč o grafice nebo snadnosti ovládání. To teď potvrdil i test automobilového magazínu WhatCar, provedený v Británii, během něhož pokusné osoby měly provést předem určené úkony a byly přitom natáčeny, aby se zjistilo, na jak dlouho při nich přestanou sledovat dění na silnici.

Mimo jiné bylo zjištěno, že ovládat ventilátor dotykovým displejem trvá dvakrát déle, než mechanickým kolečkem. Čtyřnásobek času, potřebného k regulaci proudění vzduchu, zabere přiblížení mapy navigace, zatímco scrollování seznamem naladěných stanic trvá osminásobek času. A kupříkladu i hlasové ovládání může řidiče rozptylovat, pokud nereaguje dostatečně rychle. Není tedy divu, že množství dopravních nehod, způsobených nepozorností, rok od roku roste. V roce 2016 to bylo (v UK) 13 %, v roce 2018 15 %.

Některé automobilky však umí infotainment udělat tak, že odvádí pozornost od řízení výrazně méně, než jiné. Nejlepší systémy mají německé prémiové značky BMW, Mercedes, Porsche a Audi, hned za nimi je ale Mazda! Ta je však z japonských značek jediná se slušným výsledkem. Z 20 aut 20 značek je dále na 13. místě Toyota, na 14. Nissan, na 15. Honda a Lexus je až 16. Tady by asi měli inženýři trošku zabrat. Analýzu slabých míst jednotlivých systémů najdete přímo v prolinkovaném článku, pro pořádek uvádím ještě celkové pořadí

1. BMW 3-Series Live Cockpit Professional (28/30)
2. Mercedes CLA 10.25″ (27/30)
3. Porsche Panamera Connect Plus a PCM (27/30)
4. Audi Q3 Sportback Virtual Cockpit Plus (26/30)
5. Mazda 3 8.8″ Mazda Connect (25/30)
6. VW Passat 8.0″ Composition Media System (24/30)
7. Ford Fiesta Sync 3 a FordPass Connect (23/30)
8. Hyundai Ioniq 10,25″ Bluelink (22/30)
9. Vauxhall Corsa 10″ Multimedia Navi Pro (22/30)
10. Skoda Kamiq 9.2″ (21/30)
11. Jaguar XE 10″ Touch Pro Duo (21/30)
12. Volvo S60 Sensus (20/30)
13. Toyota Corolla Touch 2 (20/30)
14. Nissan Juke Nissan Connect (19/30)
15. Honda CR-V 7″ Honda Connect (18/30)
16. Lexus RX 12.3″ (18/30)
17. Peugeot 508 SW 10″ Connected 3D Navigation (17/30)
18. Skoda Citigo-e iV  (16/30)
19. Fiat 500X 7.0″ Uconnect Live (14/30)
20. MG ZS 8.0″ (12/30)