Datsun odchází ze dvou klíčových trhů, konec se blíží

Automobilka Nissan obnovila značku Datsun v roce 2014, ale od počátku bylo jasné, že její návrat není tím, co by čekali třeba majitelé klasických sporťáků 240Z. Datsun vznikl jako výrobce levných paštik (skóre 0 hvězd autíčka Go v crashtestu Global NCAP, které připomnělo bezpečnost malých japonských aut z počátku devadesátek, budiž toho zářným příkladem), proti kterým jsou i dacie velmi slušná a vyspělá auta. Smyslem její existence bylo pokrýt Nissanem celé spektrum trhu, počínaje těmi nejlevnějšími auty až po prémiové modely Infiniti.

Ghosnovy ambice byly (jak jinak) obrovské. V zemích jako je Indie, Indonésie a Rusko měl Datsun získat 40 % (!) trhu levných značek. Inu, co vám mám povídat – neklaplo to, i když rok 2015 byl hodnocen jako dobrý start s výsledkem 29, 28 a 32 tisíc. Od té doby to však šlo už jen dolů. Jeden příklad za všechny – model S-Cross, jenž byl v roce 2018 nejméně prodávaným vozem Maruti-Suzuki v Indii, měl lepší výsledek, než všechny automobily Datsun a Nissan dohromady!

Není tedy divu, že se už vloni na podzim objevila informace, že by Datsun měl v rámci úsporných opatření jako značka skončit. Údajně proto, že kanibalizoval na prodejích levnějších nissanů (s větší marží) a nedařilo se obě značky dostatečně odlišit, ale asi to bude jen půlka pravdy – Nissan hlavně nedokázal datsuny vůbec zákazníkům prodat.

Výsledkem toho je, že v dubnu Datsun skončí v Indonésii poté, co dojde k vyprodání skladových vozů. Už v prosinci přitom došlo k uzavření indonéské továrny v Karawangu, vyrábějící vozy Nissan, v lednu se zavřely brány fabriky v Purwakartě, vyrábějící datsuny. Nissan se však zavázal, že dodrží všechny své závazky vůči zákazníkům (servis, dostupnost dílů) na dalších 10 let.

Své jisté už má také Indie. Tam sice Datsun bude působit až do roku 2022, poté ale skončí a je tedy vcelku logické, že tento rok se stane pro značku tím posledním, těžko bude Nissan držet brand jen kvůli Rusku, kde zatím konec oficiálně oznámen nebyl. Kromě těchto tří zemí působí Datsun ještě v Kazachstánu, Bělorusku, Nepálu, Srí Lance, Libanonu a Jižní Africe, to však nejsou trhy se strategickou důležitostí.

Datsun další +-2 roky dožije se stávající nabídkou modelů, žádné nové už nepřijdou, připravovaný malý crossover bude v těchto zemích prodáván jako Nissan.