Novinky

Mazda: rotační motor bude zase pohánět kola!

Mazda už před časem oznámila návrat rotačních motorů, ty však už měly fungovat pouze jako generátory (range extendery) pro elektromobily, které vyvíjí společně s Toyotou, což není úplně to, co by ocenil pravověrný příznivce hirošimské značky. Ale vypadá to, že pro něj Mazda chystá ještě další, poněkud sympatičtější využití.

Mazda si v Japonsku nechala patentovat technické řešení, které by mohlo vést k použití wankelu jako pohonu pro kola zadní nápravy(!). Nákresy ukazují vpředu uložený rotační motor, jenž pohání přes kardan zadní kola, zatímco přední kola roztáčí dvojice elektromotorů. Rotačnímu motoru dělá vpředu společnost ještě kapacitor, jenž by měl být primárním zdrojem energie pro přední kola, malý 3,5kWh Li-Ion startovací akumulátor s napětím 48 voltů představuje pouze zálohu.

Jedná se tedy o hybridní systém pohonu, ale je to řešení poměrně neobvyklé, Mazda si však myslí, že bude ve srovnání s běžnými řešeními levnější a přitom podobně účinné. Vzhledem k tomu, že si nemyslím, že by kapacitor mohl sloužit jako hlavní zdroj energie k pohonu vozidla, dá se předpokládat, že wankel s FR koncepcí bude hlavním pohonným systémem a přední kola budou plnit funkci pomocného systému.

Uspořádání celého systému včetně uložení až za přední nápravou naznačuje, že by mohl být vyvíjen pro novou zadokolkovou platformu a mohl by se tedy stát alternativou pro mild-hybrid řadový šestiválec nebo turbodieselový I6 příští Mazdy 6. Ale jisté to zatím není, zdaleka ne všechno, co si automobilky patentují, nakonec dovedou do sériové výroby, musíme se tedy obrnit trpělivostí a čekat, jak to nakonec dopadne.