Testy

Test Honda Civic Sedan 1.5 Turbo 6MT 2020: elegantní sportovec

Test původní verze sedanu Hondy Civic jsem psal už téměř před třemi roky ještě pro hondaclub, pro rok 2020 však sedan prošel faceliftem, který přinesl pár zajímavých novinek, takže nešlo odmítnout nabídku zase čtyřdveřový civic otestovat. Já vím, že už znáte mou grafomanii, ale zkusím být stručný a zaměřit se jen na změny. Kdo má chuť na román, může si kliknout výše. 😉

V první řadě tu máme vzhled – omlazený Civic 4D dostal nový přední nárazník (ve stylu amerických verzí), který auto opticky rozšiřuje, což na mě působí sportovněji. Sice jsem se setkal i s názorem, že je novinka více elegantní a předešlá sportovnější, ale ať už to vnímáte jakkoli, určitě vypadá vyzráleji a dospěleji. Sekunduje mu (konečně) černá maska chladiče a sportovnější look podtrzují kliky v barvě karoserie. Design kol i zbytek vozu zůstaly stejné, nebyl důvod nic měnit. Co auto posunulo o level výš, je naprosto famózní tmavofialový lak. Pod zamračenou oblohou nebo za horšího osvětlení vypadá jako černý, na slunci decentně vyleze fialový pigment, způsobující, že Civic 4D působí opravdu luxusně.

Koneckonců tento pocit pokračuje i v interiéru, kde s černou kabinou kontrastuje čalounění bílou kůží. Materiály a design kabiny byly na výši od počátku, novinkou je nové rozhraní infotainmentu s otočným kolečkem hlasitosti a fyzickými tlačítky hlavního menu. Mně dosavadní, kompletně dotyková dosavadní verze nevadila, ale tohle určitě bude vyhovovat více lidem. Co by potřebovalo facelift, je samotný infotainment…

Mohlo by se zdát, že tím rozdíly oproti předface končí, ale to hlavní přijde teprve při jízdě. U předešlé verze jsem byl opravdu na větvi z toho, jak auto kombinovalo jízdní vlastnosti a plavnost. Pokud se řidič nelekl trochu rozevlátějšího stylu průjezdů zatáčkami, zjistil, že i přes handicap v podobě užších pneumatik je v zatáčkách čitelnější a rychlejší, než výrazně sportovněji se tvářící pětidveřák. A to při až nepochopitelně dobrém komfortu a kvalitě jízdy. S faceliftem ale přichází změna.

Jestli jsem původní verzi s trochou nadsázky přirovnal k Mercedesu S, tak teď se z Civicu Sedan stalo spíš trojkové BMW. 😉 Naladění podvozku opravdu citelně ztuhlo, místo plavného pohupování sedan mnohem důsledněji kopíruje povrch silnice, zůstává však komfortnější, než liftback. Fantastická schopnost tlumit rázy se samozřejmě zhoršila, ale většinu běžných nerovností českých okresek Civic 4D zvládá. Ovšem ty jízdní vlastnosti, to je koncert…

Přestože auto bylo na zimních pneumatikách Continental TS850P, na silnici to vůbec nebylo znát. Náklony v zatáčkách se výrazně zmenšily, ale stále přichází plynule a jsou dobře čitelné, v tomto ohledu stále liftback překonává (tedy minimálně ten předfaceliftový, test modernizované verze už je naplánovaný). 😉 A kde pětidveřák také překonává, jsou logicky jízdní vlastnosti.

Nedotáčivost je opravdu minimální, asi jako u 5D s tříválcem a společně s lehkým, přesným a strmým řízením se auto fantasticky vodí zatáčkami, jako by ani nemělo 4,5 metru. Vyvážení sedanu je znamenité, zadní náprava pomáhá autu do zatáček, záď je přitom stabilní a to i při prudkém brzdění do zatáčky. Měl jsem pocit, že se trošku zlepšila účinnost brzd, ale je klidně možné, že jsem do nich jen nešel tak ostře kvůli zimnímu obutí, které hází ručník do ringu dříve.

Z komfortní limuzíny Honda Civic 4D se nám nenápadně a z ničeho nic stal sportovní sedan. Co si budeme namlouvat – předešlá verze byla znamenitá, ale tahle přece jen k charakteru modelu Civic sedí víc. Vynikající šasi v kombinaci s výkonným motorem a dobře vyladěným řízením představuje velmi návykovou kombinaci – přesně takovou, která by mohla pomoci Evropanům mít zase rádi sedany. Škoda, že je tak málo zákazníků ochotných jeho kvality vyzkoušet…

Honda Civic X Sedan
1.5 VTEC Turbo Elegance
Objem motoru (ccm)1498
Výkon (k)182/5500
Točivý moment (Nm)240/1900-5000
0-100 km/h (s)8.5
Max. rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)5.9
Rozměry karoserie (mm)4518 x 1799 x 1434
Rozvor2698
Pohotovostní hmotnost (kg)1204
Objem nádrže paliva (l)46
Objem kufru (l)519
Cena (Kč)659.900

10 komentářů: „Test Honda Civic Sedan 1.5 Turbo 6MT 2020: elegantní sportovec

  • Keď vylepšia infotaintment tak potom to bude auto. Jazdne je super no niektorá technika je dobrých 6+rokov stará. Honda kúpila firmu čo robila softvér infotaintmentov tak som zvedavý čo to bude v nových autách. Do vtedy radšej lacnejší I30 N line alebo drahšie Nko

  • No fuj to snad nemyslis vazne? Ty kupujes auto podle radia?

  • Musím říct, že tomu nějak nerozumím. Zaprvé v ceníku je Elegance, na fotkách Executive, to bude asi jen překlep, ale cena je běžně 730k plus metla, dnes v akci 690k plus metla, tedy cca 700k.

    Pokud jde o jízdu, tak před koupí předface 5D jsem jel s poface 4D. Rozhodně jsem nezaznamenal nic z toho, co je v testu, tedy že by sedan zesportovněl. Je možné, že ano, ale pak byl dřív o kus horší, než jsem si ho pamatoval – přišel mi totiž v podstatě stejný. Pohodlnější, uhoupanější, nic moc, prostě klidnější auto než 5D. Čitelnější je určitě, to byl vždycky – užší gumy jsou měkčí a přechod na hranu dloooouhý. Ale taky se to v zatáčkách tak naklání, že především Sport Plus je dle mého určitě rychlejší, nehledě na to, že díky širším gumám aspoň teoreticky zvládně 5D vyšší rychlost. Pro méně zdatné řidiče ale může být klidně sedan rychlejší, protože se dostanou blíž jeho hraně než u 5D, tam je potřeba být víc ve střehu.

    • To ti milerád vysvětlím. 😀

      Že to je Elegance, tvrdil předávací protokol. Sice se mi to nezdálo, ale prolézat ceníky opravdu nemám čas, tak díky za info, opravím.

      Co se týče jízdy – pohodlnější a uhoupanější je to stále, ale výrazně méně, než předtím. Za ty roky ježdění bys ale už měl vědět, že tužší podvozek se nemusí nutně rovnat rychlejšímu a co se týče schopnosti přiblížení se hraně, ta je u méně zdatného řidiče naopak lepší u tužšího auta, které dává absencí náklonů větší pocit jistoty. Náklony komfortnějšího auta vyděsí mnohem dříve, než se skutečné limity dostaví. BTW už při testu Sport+ jsem před lety psal, že rozdíl mezi normálním a Dynamic režimem je, co se rychlosti v zatáčkách týče, téměř neznatelný.

      Výhoda tužšího podvozku spočívá hlavně v jeho stabilitě při prudkých manévrech a rychlých změnách těžiště, kdy auto zůstává klidnější. Ale tady to není jen o rozdílné tuhosti dvou stejných podvozků, sedan má jiné (lepší) rozložení váhy a delší zadní převis může působit na chování zadní nápravy jinak, předek se zdá být lehčí, přirovnal bych to k autu s litrem. Výsledkem toho je, že jsem zatím v testovací zatáčce (s předface na letních) s ničím kromě CTR ještě nebyl rychlejší – a to jsem byl teprve na vlastním limitu, ne limitu auta. Teď už to nehrotím tolik, jako zamlada. 😉

      V konečném důsledku může být 5D S+ rychlejší na okruhu, protože použitá směs gum, protože jejich rychlejší přehřívání vlivem větší deformace, protože lepší směs destiček, ale troufám si říct, že na okresce by získával sedan. Už mám domluvené srovnání 4D 1.5 a 5D 1.0, jestli dorazí i nějaké 5D 1.5, můžeme v tom mít definitivně jasno. 🙂

      • Měls využít příležitosti a vrátit Eleganci, když to bylo v protokolu 😀 Prolézat ceníky snad není důvod, je v tom lédr, ten Civic v ničem jiném nemá.

        Tužší podvozek neznamená rychlejší, tužší prakticky stejný podvozek prakticky téměř vždy ano, není-li to skákající prkno.

        Sedan má určitě lepší rozložení hmotnosti, o tom žádná. Na okruhu bude 5D rychlejší zcela jistě, na okresce záleží, kdo bude sedět za volantem. Rozdíl bude minimální. Testovat rád přijedu, pokud testovací kousek nebude moje auto, Civic je nákupní taška pro drahou polovičku, žádný brusič okruhů 🙂

  • Trochu se nám auto po faceliftu zmenšilo 4648 x 4518 ? Není to chybka ? O 13 cm ? to si nemyslím.
    Barva Midnight Burgundy byla i na předface, sám ji mám. Jen ta látka na čalounění, ach jo… kůže Ivory byla jen na Executive…

    • a kdysi byla Pirate Black …. taky cerna s fialovym tintem. U 6G.

      • Pirate Black byla už na Accordu 5G (kamarád to měl na 2.2 VTEC).

        Když jsem před dvěma lety Civika zvažoval, tak přesně v této kombinaci. Kdyby se dala dát béžová kůže do modré, měl bych velké dilema. Takhle by nebylo co řešit, toto je jednoznačně nejluxusnější varianta. Škoda, že ta barva není na 5D.

  • docela cumim, ze to auto vazi 1200 kg, to je slusna vaha!
    Ale zas mi neni jasny, ze se 182 k to ma 0-100 jen za 8,5s.

  • Nevýhoda barvy testovaného auta je, že jsou na laku po pár umytí vidět mikrošrábance – už i na těch fotkách je to hodně vidět. Mám stejný Civic po FL v Exe a bílé, kde tyhle věci tam nelze vidět. Zase má jiné nevýhody jako např. viditelný rozmázlý hmyz apod… Tohle auto miluju, užívám si každou jízdu s ním :-).

Komentáře nejsou povoleny.