Novinky

Acura TLX 2021: nejsportovnější sedan v historii značky

Acura představila novou generaci sedanu TLX a bude to podle tvrzení značky nejrychlejší a nejlépe ovladatelný sedan v dosavadní historii automobilky. Ale to není všechno, podle mě to také je nejlépe vypadající sedan, jaký kdy Acura vytvořila (no dobře, plichta s druhou generací Legendu 😉 ). Inspirací pro auto byl koncept Type S a přestože původní rendery vypadaly všelijak, sedan si z předobrazu vzal opravdu hodně.

Těšil jsem se, jak se o designu rozepíšu, ale místo toho jen nevěřícně zírám a kochám se. Auto má velmi agresivní příď, perfektní proporce (včetně posunutí přední nápravy vpřed) a opravdu sexy záď (ty Acuře vždycky šly). Některé detaily jsou možná trochu překomplikované, ale komplet splňuje to, co by měl – působí velmi dravě a agresivně – správný lovec BMW a mercedesů. A pak je tu rovnou ještě sportovní verze Type S s karbonovým lipem, spoilery bočních kapes předního nárazníku, křidélkem na víku kufru a zadním nárazníkem s difuzorem plus dvěma páry kruhových koncovek výfuku. Navrch bude možná vybírat z povedené nabídky designů kol o velikosti 18 a 19 palců s obutím o šířce 255 mm, u Type S činí průměr ráfků 20″.

Acura TLX na fotkách své rozměry dobře maskuje, ale je to pořádný kus auta – má rozměry 4943 x 1910 x 1433 a rozvor 2870 mm, což z něj dělá regulérního zástupce kategorie vyšší středí třídy. Není tedy moc divu, že RLX v dosavadní formě postrádá smysl. Pro srovnání – Audi A4 má rozměry 4762 x 1847 x 1435 mm a rozvor 2820 mm a Audi A6 měří 4939 x 1886 x 1467 mm a má rozvor 2924 mm. Jsem tedy zvědav, jestli jej americká média opět budou dávat do testů společně s auty o třídu menšími, jako tomu bylo doposud. 😉 Na druhou stranu kufr o objemu 382 l z něj nebude dělat úplně rodinné auto, i když se mezigeneračně k kousek zvětšil…

Interiér za exteriérem nijak nezaostává – palubní deska působí velmi sportovně, i když také trochu komplikovaně, chtělo by to vidět naživo. Acura překvapivě odolala pokušení udělat kompletně displejový přístrojový štít a budíky jsou analogové, 7″ obrazovka je umístěna mezi nimi a lze ji doplnit o 10,5″ head-up displej. Sedadla vypadají, že budou mít znamenité boční vedení a v kabině se nešetřilo kůží, hliníkem, ale ani dřevem s otevřenými póry. O ozvučení se stará špičkový audiosystém ELS od Panasonicu. Nabízet se bude v sedmi barevných variantách (a devíti odstínech laku).

Ještě zajímavější, než vzhled, je však použitá technika. TLX spočívá na nové platformě Acury pro sedany a její specialitou jsou dvojité lichoběžníky na přední nápravě, která by měla přinést perfektní ovladatelnost a přilnavost (vzadu je klasický víceprvek). Platforma má o dramatických 50% vyšší torzní tuhost a v místě uložení zavěšení dokonce o 100 %. Z 56 % je tvořena lehkými a pevnými materiály jako je hliník a vysokopevnostní ocel. Elektrický posilovač řízení je odvozen od toho v NSX a řízení samotné dostane proměnný převod. Jo – a baterka je kvůli rozložení hmotnosti umístěna v kufru…

Auto využívá techniku NSX i u brzd – jsou elektrohydraulické a mají umožnit perfektní chod brzdového pedálu a dobrou regulaci brzdného tlaku. U Type S je navíc dodavatelem čtyřpístkových třmenů a kotoučů značka Brembo.
Jedinou pohonnou jednotkou Acury TLX je dvoulitrový turbomotor VTEC (původem z Civicu Type R), naladěný na výkon 276 koní a točivý moment 380 Nm v kombinaci s desetistupňovou dvouspojkovou převodovkou a sekvenčním řazením pádly pod volantem. Čtyřválec má mít dynamiku na úrovni dosavadního V6 3.5. Ačkoli standardně bude TLX opět předokolka, zvolit půjde i čtyřkolka SH-AWD čtvrté generace, naladěná ve prospěch zadní nápravy – ta bude také standardem pro Type S.

Acura TLX Type S dostane zbrusu nový V6 3.0 Turbo, uložený napříč, ale jeho parametry zatím nebyly zveřejněny. Byl vyvíjen za pomoci tvůrců motoru NSX a má být kompaktní a lehký. Oproti dřívějším informacím nepůjde o twin turbo, ale i single turbo s technikou twin-scroll, tedy se dvěma komorami a elektricky ovládaným obtokovým ventilem.

Nové SH-AWD umožňuje poslat na zadní nápravu o 40 % točivého momentu více, než doposud a přenos síly mezi nápravami je o 30 % rychlejší. Výsledkem toho je, že za normálních podmínek posílá systém 70 % točáku na zadek(!) a v mezních případech teoreticky až 100 % na pravé či levé zadní kolo. Zadní náprava má navíc rychloběh o 2,9 % oproti předku, což umocňuje vectoringový efekt v zatáčkách. Schopnosti šasi a motoru bude možné ovlivnit pomocí systému Integrated Dynamics System s velkým voličem ve středu palubní desky s módy Comfort, Normal a Sport (a Sport+ v případě TLX Type S).

11 komentářů: „Acura TLX 2021: nejsportovnější sedan v historii značky

  • Já to nechápu. Ano, je to krásné a Type S v modré, na Y kolech se světlým interiérem je jasná volba. Ale ten kufr? Jako neříkám, že to musí být nějaký stěhovák, ale těch 382 je teda bída, o 100 víc a nebylo by co řešit. Ale zákazníkům je to asi fuk, ani jsem nevěděl, že má současná generace tak malý kufřík, čekal jsem, že to bude minimálně jako TSX/A8G se 470, to mi naprosto vyhovovalo.

    Interiér působí zvláště, hlavně ty podivně „vmáčknuté“ středové výdechy klimatizace. Ale ono to možná naživo bude vypadat zase trochu jinak, celkově se mi to líbí a analogové budíky taky.

    Škoda V6 pro základní model, ale dalo se to čekat, tím ale pro mě to auto není kromě Type S ničím zajímavé, dvoulitrové turbo prostě ne. Ještě větší škoda, že je to vlastně úplně jedno, protože současné TLX jsem živě v Evropě ještě neviděl a počítám, že tohle taky potkám akorát tak v USA.

    Celkově ale Acura tentokrát nezklamala, auto skutečně vypadá skoro jako ten koncept a to se cení.

  • Podle fotek a videa se TLX fakt povedlo, až na ten název modelu, který je změtí nezapamatovatelných písmen. Chtělo to přijít s nějakým novým názvem typu “Legend” či ”Integra” a vymanit se z historie všemožných TL, RL, ILX, RLX, CL, SLX, RDX, MDX, RSX, EL, CSX, CDX, ZDX apod. Jediný model, u kterého to má smysl držet, je legendární NSX (příp. u nejprodávanějšího MDX). Acuru mám rád, ale tohle nechápu.

    • xxX: označení písmeny je schválně, aby to znělo prémiově. Lidi totiž nejezdili Acurou, ale jezdili Legendem a Integrou. To se pánům z Acury nelíbilo, takže se přešlo na písmenka, aby lidi říkali „jezdím Acurou“ (protože na „jezdím téel“ by nikdo kromě fanoušků nechápal, co to má bejt). Že se to nepovedlo a společně s promarněnou příležitostí udělat z Legenda V8 RWD to přispělo k úpadku značky, no co na to říct, že. Teď je navíc komická debilita modelů, kdy:
      – Se nejdřív zvětšilo TL na úroveň RL s tím, že nové RL bude (konečně) V8 RWD
      – Kvůli tomu se zvětšilo TSX (A8G bylo o kus větší než A7G)
      – Přišla krize, Honda promptně plány na prémii zařízla
      – Tím šlo RL zcela do kytek
      – Spojilo se TSX a TL do TLX
      – Přišlo ILX
      – Dnes je zase TLX velká jak RLX
      – Takže se spekuluje, že ILX se zvětší na normální velikost původního TSX
      – Po letech čachrů tak nakonec bude situace stejná jako před 10 lety, akorát TSX se bude jmenovat ILX a TL je TLX, RLX je zase irelevantním modelem a nástupce konečně v luxusní třídě zase nebude

      No není ta „strategie“ (haha) Acury úžasná? Tolik vyhozených peněz zcela k hovnu.

      • Že písmenné označení přispělo k úpadku značky, si nemyslím. Vnímání značky to určitě pomohlo. Navíc zaříznutí RLX nebolí ani zdaleka tak, jako by bolelo u Legendu. 😉 Acuru dlouhodobě zabíjí jiné věci, z nichž jsi většinu vyjmenoval.

        Strategie mezigeneračního zvětšování by se Acuře stejně nevyhnula, běžný spotřebitel nezná to pozadí, co my a pouze s povděkem kvituje, že nový model je zase větší. Mercedes také začínal třídou E a postupem času podsouval níž C a A. Analogicky Audi 80 (A4) a současná škála od A1.

        BTW info, že se ILX zvětší, jsem zatím nezachytil, ale dávala by logicky smysl, už jsem na to taky myslel. Nehledě na to, že už ostudně přesluhuje (a i navzdory tomu se slušné prodává). A co se Legendu týče, myslím si (tedy spíš doufám, abych byl přesný), že nakonec bude a že opravdu bude větší, jen se v souvislosti se současnou situací odloží. Možná jsem moc velká konzerva, ale nemyslím si, že se dá budovat prémiová image na bázi sedmimístného SUV. Ještě možná kdyby bylo něco jako chystané LQ, ale s MDX nevím…

      • Díky za zajímavý vhled. To jsem netušil. Původní myšlenka nejmingu se holt ztratila “v překladu”. Zůstalo tam pouze X pro luXury a rozdělení S pro sportovní verze (NSX), D pro zvýšená auta (MDX) a L pro ostatní sedany? (TLX). První pozici písmene v názvu jsem nerozklíčoval.

    • Taky jsem na vtec.net hleděl, že ani velikost na úrovni Legendu z toho neudělala 5/E/A6/GS… Současně je ale zajímavé (kromě toho, že kufřík u A4 je fakt úlet) především toto:
      – TLX je zdaleka největší, na délku rozdíl třídy
      – Ale má nejmenší rozvor

      Na vtec.net jsou v diskusích i různé parametry, které tady normálně neřešíme (prostor pro posádku coby objem, jak se uvádí kufr – dle toho se rozdělují auta do tříd v USA) a kde je vidět, že ač zvenku je TLX obrovské, vevnitř je tak tak 3/A4/C. Prostě Acura, aby to dobře vypadalo, udělala kapotu jak na gétéčkovém kupé, takže vevnitř je to spíš jak o třídu menší auto (a kufrem jak o dvě). Nečekal bych ale, že bude tak krátký rozvor, v reálu budou převisy asi o dost hůř vypadající než na fotkách.

      • Auto je focené zblízka, aby se převisy zmenšily, na videích je vidět realita lépe. Není to žádná tragédie, i když to samozřejmě nevypadá tak dobře. 😉 Současná má určitě větší a nevypadá zle.

    • Je to špičkové auto. Tady mě nezklamali, Super!

Komentáře nejsou povoleny.