Novinky

Lexus: první model značky vznikl roky před založením automobilky

Značka Lexus (správná japonská výslovnost Rekusasu) existuje o více než tři roky kratší dobu, než luxusní brand Acura od Hondy a když byla v září 1989 v USA představena (a o pár měsíců tak předstihla Infiniti), pochlubila se vzápětí svým prvním modelem. Nešlo o nic menšího, než luxusní limuzínu Lexus LS 400. Evropa sice lexusům nikdy na chuť moc nepřišla, ale v Americe LS způsobilo hotový poprask a dobový tisk se shodoval na tom, že z pohledu priorit tamních zákazníků se jednalo skutečně o nejlepší automobil své kategorie. Lexus si nyní připomíná Kristova léta (a současně i třicetiny) modelu LS a při té příležitosti prozradil pár zajímavostí s jeho historie.

Lexus LS 400 byl na dnešní dobu extrémně dlouhodobý projekt. Formálně vůz vznikl v květnu 1987, 14 měsíců po představení značky Acura. Tehdy vedení Toyoty dalo projektu oficiálně zelenou, ale to už bylo do značné míry hotovo – vývoj běžel od roku 1983 pod kódovým označením F1 a vyvrcholil v lednu 1989, kdy byl představen v Detroitu prototyp. Od května 1989 pak běžela sériová výroba modelového roku 1990.

V mezičase se na vzniku auta podílelo zhruba 60 designérů, 1400 inženýrů a 2300 techniků pod vedením Ichira Suzuki. Vývoj spolkl zhruba miliardu(!) dolarů, v nichž se rozpustilo mimo jiné 2,7 milionu testovacích kilometrů. Toyota kladla extrémní důraz na design a aerodynamiku, během 16 měsíců vzniklo 14 modelů v životní velikosti, na nichž byly prováděny důkladné aerodynamické testy a výsledkem byl na tehdejší dobu famózní součinitel odporu vzduchu 0,29.

Motor V8 4,0 l (1UZ-FE) s výkonem 253 koní, točivým momentem 353 Nm a čtyřstupňovým automatem nebyl žádný divoch (0-100 km/h za 8,5 s, maximálka 250 km/h), ale to nebylo nedopatření, ale plán. Toyota provedla rozsáhlé průzkumy a dynamika byla podle nich u takovéhoto modelu až na čtvrtém místě. Zákazníci si nejvíce cenili prestižního image, které samozřejmě nová značka musela vybudovat a šla na to extrémně dobrým odhlučněním a jízdním komfortem, společně s luxusními materiály v interiéru – jen druhů dřeva bylo vyzkoušeno 24 a vybráno bylo takové, co nejlépe ladilo s koženým čalouněním.

…a když přišel v roce 1989 do prodeje, o několik tisíc dolarů levnější, než německá konkurence, která jeho kvalit zdaleka nedosahovala, o úspěch bylo postaráno. 😉