Novinky

Nissan: uzavření továrny ve Španělsku přijde na půldruhé miliardy. V UK se propouštělo

Není žádným tajemstvím, že Nissan chce v rámci úsporných opatření uzavřít závody v Barceloně, jakkoli španělská vláda stále ještě doufá, že se povede automobilku přesvědčit, aby fabriky jely dál a argumentuje tím, že uzavření bude dražší, než zachování provozu. Analýza ukázala, že zavření tří závodů ve Španělsku by Nissan stálo 1,5 miliardy euro a že by trvalo sedm let, než by Japonci tuto ztrátu umořili. Za předpokladu, že se situace ještě nezhorší…

Existují sice i optimističtější odhady, pohybující se mezi 700-800 miliony euro, ale ty jsou nejspíš nereálné. Nejde totiž pouze o uzavření továren, ale také vyplacení náhrad zaměstnancům, dodavatelům a demontáž provozů. Existuje ale stále varianta, že by se mohly závody prodat zájemcům z řad konkurence, je ovšem otázkou, jestli by v současné době někdo vůbec měl zájem (nanejvýš nějaká čínská značka).

Továrna v britském Sunderlandu je v bezpečí, Nissan si ji ponechá a podělí se o výrobní kapacity s Renaultem, ale i tady se bude redukovat. Při znovuotevření po covidové hysterii, kdy se spustila první linka (Juke a Qashqai) Nissan neobnovil smlouvy 250 krátkodobým zaměstnancům, ale vypadá to, že tím zatím škrtání v UK skončilo, druhá linka (Qashqai a Leaf) se měla rozjet v pondělí se všemi kmenovými dělníky. Nissan přitom plánuje celosvětové propustit až 20 tisíc lidí.